• Allt går fort

Hur gammal får en stol bli??

försökt googlat men då ja suger på det så hittar jag ingen information.

HUr gammal får en bilstol bli innan man ska byta den? Vet att det är olika på babbyskydd och på bilstolar men frågan är som sagt hur gamla dom får bli?

Någon som har svaret=)

• Svar på tråden Hur gammal får en stol bli??
  • Leora
    Fråga:
    Livslängd på bilbarnstol
    Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?
    Svar:
    Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.

/ Källa: www.ntf.se
  • Rilliana

Nej det där reagerade jag också på, det enda jag har hört är att dem absolut inte ska användas efter att dem varit med i en krock.

"För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år"
    Okej, ta vårat babyskydd ex, den är inköpt -06 då min dotter föddes, används nu av sonen som då föddes -09 så den är då 3 år gammal nu.
    Om jag då får ett barn till som födds, låt säga -13 så innebär det egentligen att jag måste slänga babyskyddet bara för att den då skulle vara 7 år gammal och där med beräknas som gammal även fast den är felfri ? Ett spädbarn sliter inte på ett bebyskydd direkt mer än att den blir nerkräkt ett x antal gånger.

"Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn"

Där har vi den andra bilbarnstolen som vi köpte in -07, tänkt att sonen ska börja använda den sen år -10, då är stolen alltså 3 år gammal.
    Så om man ska följa dessa regler så kan min son enbart använda den stolen tills han blir 2 år för att den sen beräknas som för gammal, där av bör den kastas.

Personligen tror jag snarare att det helt beror på hur pass sliten stolen är.
    En del använder ju samma babyskydd och bilbarnstol till sin 4:de unge som dem även hade till sin första men det kanske skiljer 3-5 år mellan dem.
    Säkerheten först självklart men för egen del så känns det olustigt att slänga bort en stol som det faktiskt inte är ett enda fel på bara för att nån sitter och bestämmer att den är för gammal för att kunna användas.
    Om inte annat så lär ju plånboken bli lidande för dem som får fler än 2 barn.

• 78Misan

vet att jag frågade runt om det här när sonen skulle använda bilstol istället för babyskyddet. Vad jag fattade för är att om stolen är äldre än 8-10 år så ökar risken för att plasten kan gå sönder vid en krock och då skyddar stolen inte barnet som den är menad att göra utan kan istället orsaka mer skada.

Längtar efter sommar
  • Kodia

Babyskyddet bör ni inte använda till ett tredje barn, om skyddet är 7 år då barnet föds.

Den bakåtvända stolen ni köpte -07 kan ni använda till barn 2 så länge han sitter bakåtvänd. Den kan ju användas tills den är 10 år, så den gränsen klarar ni ju. Tipset om att en bakåtvänd stol inte bör vara mer än 5 år när den börjar användas av ett nytt barn är ju för att man tex. inte skall köpa en beg. stol som är 7-8 år till sin 6 mån. bebis, då man då måste köpa ytterligare en senare, eller frestas att börja med bältesstol för tidigt. Barnen skall ju sitta i den typen av stol tills de är ca. 5 år så därför skall den inte vara mer än 5 år när man börjar använda den.

Även om klädseln inte är sliten eller plasten repig så åldras plasten, och blir skörare med tiden. Därför finns gränserna.

• Joico

Rilliana: Tänk på att bilbarnskydd är gjorda i plast. Ett material som inte är särskilt känt för att klara temperaturväxlingar och yttre påfrestningar. Även om man själv är försiktig med det så blir plasten spröd och små sprickor kan uppkomma, av den kalla vintern och den varma sommaren om och om igen. Dessutom kanske bilskyddet bytt bil några gånger. Och barnet har sats i och ur stolen. Det sliter mer än man tror. 10år är absolut maxgräns för en väl omhändertagen stol.

• Dr Mupp

Det är lite som vi

Babyskydd från -04 är i dagsläget närmare 5 år gammalt. vår bebis kommer i dec-jan och får ha det babyskyddet i några månader. Sen kaserar vi det. Då är det över 5 år gammalt och ska inte användas mer.

Bilstolarna är från 02 och 04. Bebisen kommer få 02 stolen efter babyskyddet. När storebror växer ur 04 stolen så får bebisen 04 stolen och vi kaserar 02 stolen som ju är för gammal då. När 04 stolen blir 10 år är bebisen 4 år och då kaserar vi 04 stolen och vänder bebis framåt.

På det sättet har vi klarar oss med två babyskydd (ettans babyskydd blev stulet) och två bakåtvända stolar på fyra barn.

Vad är livslängden på en bältestol?

• Allt går fort

Tack så mycket alla.

den stolen jag funderade på är från 04 men då blir det att kassera den innan nästa som kommer i december.

• Dr Mupp

Allt går fort skrev 2009-10-21 06:17:56 följande:

Tack så mycket alla. den stolen jag funderade på är från 04 men då blir det att kassera den innan nästa som kommer i december.
    Är det ett babyskydd så fixar den ett barn till om barnet kommer i december. Efter det barnet är stolen dock för gammal.
  • Allt går fort
    Dr Mupp skrev 2009-10-21 07:07:23 följande:
    Är det ett babyskydd så fixar den ett barn till om barnet kommer i december. Efter det barnet är stolen dock för gammal.
    är en bilstol bbayskydd har vi köpt. ska stå februari desutom vet inte vad jag yrade in. skyller på klockan=)
  • Dr Mupp

Allt går fort skrev 2009-10-21 07:36:14 följande:

är en bilstol bbayskydd har vi köpt. ska stå februari desutom vet inte vad jag yrade in. skyller på klockan=)
    ett babyskydd har en livslängd på 5-7 år så det är lungt att använda den, men sen får den kaseras.
  • Allt går fort
    Dr Mupp skrev 2009-10-21 07:37:06 följande:
    ett babyskydd har en livslängd på 5-7 år så det är lungt att använda den, men sen får den kaseras.
    okej ja vi får se de så hade tur med dottern och fick 3 stolar helt gratis så måste ja köpa en till bus är de nog inte hela världen. synd bara då ja inte gillar dom som finns nu lika mycket
Svar på tråden Hur gammal får en stol bli??