Nej det där reagerade jag också på, det enda jag har hört är att dem absolut inte ska användas efter att dem varit med i en krock.
"För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år"
Okej, ta vårat babyskydd ex, den är inköpt -06 då min dotter föddes, används nu av sonen som då föddes -09 så den är då 3 år gammal nu.
Om jag då får ett barn till som födds, låt säga -13 så innebär det egentligen att jag måste slänga babyskyddet bara för att den då skulle vara 7 år gammal och där med beräknas som gammal även fast den är felfri ? Ett spädbarn sliter inte på ett bebyskydd direkt mer än att den blir nerkräkt ett x antal gånger.
"Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn"
Där har vi den andra bilbarnstolen som vi köpte in -07, tänkt att sonen ska börja använda den sen år -10, då är stolen alltså 3 år gammal.
Så om man ska följa dessa regler så kan min son enbart använda den stolen tills han blir 2 år för att den sen beräknas som för gammal, där av bör den kastas.
Personligen tror jag snarare att det helt beror på hur pass sliten stolen är.
En del använder ju samma babyskydd och bilbarnstol till sin 4:de unge som dem även hade till sin första men det kanske skiljer 3-5 år mellan dem.
Säkerheten först självklart men för egen del så känns det olustigt att slänga bort en stol som det faktiskt inte är ett enda fel på bara för att nån sitter och bestämmer att den är för gammal för att kunna användas.
Om inte annat så lär ju plånboken bli lidande för dem som får fler än 2 barn.