• Peter37

Sharan VS Alhambra

Vilken är bäst?
    vad har du för ngn sort?års modell?
    vad bör jag tänka på som köpare?motor alternativ?mm
    vad kostar skatten?
    Ja ni säger"det finns Ford också"....jag svarar "ingen Fårrd på min gårrd"
    mkt tacksam för svar!
    mvh P

• Svar på tråden Sharan VS Alhambra
  • besj

Ingen (praktisk) skillnad på Sharan och Alhambra. När jag hade en 99a så skiljde det på märket på grillen, märket på ratten, märket bak och bakljusen. Allt annat var helt identiskt....
    Bästa motorn? Beror på hur du kör, men de som brukar rekommenderas är 1.8T och diesel (dock inte 90 hk varianten). Jag har haft båda och körde man mer än 1200 mil tjänade man in skillnaden i skatt vid samma literpris. 1.8T drog ca 1.1 och dieseln 0.7.
    Antar att du ska köpa en begagnad. Kolla absolut AC/ECC, bilen är odräglig utan fungerande AC. Likaså finns det en del plastdetaljer som kan gå sönder, men det är mest kosmetika.
    Själv har jag nu Ford istället ..
    Både S-Max och nya Galaxy är bättre bilar inuti. Det är väldigt mycket enklare att bara fälla stolarna än att lyfta in och ut de tunga stolarna i Sharan. Dessutom är de tystare (främst vägbuller).

• grönt ljus

Sharan är den bättre bilen, Seat och skoda är budgetmärke inom VAG.

• besj

grönt ljus skrev 2009-10-18 14:49:35 följande:

Sharan är den bättre bilen, Seat och skoda är budgetmärke inom VAG.
    Bilarna är identiska (undantaget några små detaljer som jag nämnde ovan) och byggs på samma fabrik (i Portugal) på samma lina av samma personal. Kvalitetsskillnaden är nog större mellan enskilda exemplar av samma märke än mellan Sharan och Alhambra.
    Den äldre varianten av Ford Galaxy skiljer sig lite åt då Ford hade andra bensinmotorer (men i dieselutförande var även den i stort sett identisk).
    Så just i fråga om Sharan och Alhambra är det svårt att hävda att Sharan är bättre...
  • Mooki

Jag skulle tvärtom hävda att Alhambran är bättre, eller egentligen inte bättre - men mer prisvärd. Eftersom det sitter ett SEAT-emblem istf VW-emblem sjunker priset med ett helt gäng glada tusenlappar. Sedan tycker jag personligen SEAT har en snyggare grill, VW-grillen ser så jäkla mesig ut.

Svar på tråden Sharan VS Alhambra