• MizzTessie

Mensvärksliknande smärtor i v.25

Hej! Jag är gravid i v 25 (24+1) med mitt första barn och har sedan ett par veckor tillbaka då och då känt mensvärksliknande smärtor i nedre delen av magen och ryggen. Vad jag har läst om sammandragningar så tror jag inte att det är det för magen blir inte sådär hård utan det är mer att det gör ont i några timmar eller en halvdag och sedan försvinner det. Det gör inte jätteont utan är mer obehagligt, ja, typ som molande värk.

Känner även visst obehag (inte svidande utan mer att det känns "fel" att ta i för mycket fastän jag känner mig kissnödig) när jag kissar samt att jag till och från varit lite förstoppad.. Var hos BM för ca 3 veckor sedan och då visade det inga tecken på UVI. Kan det ha kommit så fort eller vad kan mina smärtor annars bero på? Trög mage? Förvärkar? Eller är det helt enkelt bara "växtvärk"?

Ska ringa BM imorgon igen om det inte blir bättre men tänkte först kolla med er om det är någon som varit med om något liknande..

Tack!

• Svar på tråden Mensvärksliknande smärtor i v.25
  • MissGos

Vet inte alls om det är samma, men jag får liksom ont mellan magen och våfflan. BM berättade att det var ligamenten. Det är typ som mensvärk och jag får det om jag reser mig hastigt upp eller hostar eller liknande. Men inte alltid.

Att massera hjälper för min del. Ryggen däremot får jag inte ont i i samband med detta. Mitt håller inte i sig mer än en stund.

Men ring BM och rådfråga, det är bättre at ringa en gång för mycket än för lite så du kan slappna av och njuta av bebisen i magen =)

• Maria A Koberg
    MizzTessie skrev 2009-10-18 10:41:03 följande:
    Tack för rådet MissGos! Någon mer som har en teori?
    Jag tycker det du beskriver påminner lite om foglossning. Det kan göra ont i flera timmar. Tydligen ska det vara värst när man suttit eller legat en stund och sedan reser sig igen.
    Kan inte med säkerhet beskriva foglossing men det är vad JAG har uppfattat
  • MissGos

Maria A Koberg skrev 2009-10-18 16:14:42 följande:

Jag tycker det du beskriver påminner lite om foglossning. Det kan göra ont i flera timmar. Tydligen ska det vara värst när man suttit eller legat en stund och sedan reser sig igen.Kan inte med säkerhet beskriva foglossing men det är vad JAG har uppfattat
    Då undrar jag om värme kan hjälpa? Borde det inte lindra? Kanske är jag helt ue och cyklar men bara en tanke =)
  • Maria A Koberg
    MissGos skrev 2009-10-18 16:27:38 följande:
    Maria A Koberg skrev 2009-10-18 16:14:42 följande: Då undrar jag om värme kan hjälpa? Borde det inte lindra? Kanske är jag helt ue och cyklar men bara en tanke =)
    Kanske kan hjälpa, du kan ju alltid prova. Kan inte med säkerhet råda dig till något eftersom jag själv inte haft/har foglossning. Ring din bm imorgon så kan hon säkert hjälpa dig. =)
  • FinastE2010

Jag känner precis som du gör och går in i vecka 25 imorrn. Har till och från mensliknande smärtor i nedre delen av magen och ryggen men inte så jag lider utan mer obehagligt. Känner även ett visst tryck i bröstkorgen till och från. Åkte in till förlossningen förra helgen då jag blev jätte orolig men de kollade allt, ul, livmodertapp, urinvägsinfektion, äggvita etc och allt såg normalt ut. Ändå hade jag så ont så jag knappt kunde gå!

Känner som du också att när jag kissar är det lite som urinvägsinfektion, det gör inte ont eller svider men känns "trögt" på något sätt. Oroar mig fortfarande lika mycket, men då vet du hur det varit för mig iaf så får vi hoppas att det är normalt!

• MizzTessie

Tack för alla svar och framförallt för ditt Fridlyst! Låter ju som om du har liknande som mig. Skönt att höra att allt såg bra ut för dig och även att de tog din oro+symptom på allvar. Jag ska absolut ringa BM imorgon för jag har fortfarade den här molvärken + att det känns som om det liksom "spänner" runt slidmynningen och jag är även öm där.. skumt.. {#lang_emotions_undecided} Är säkert inget konstigt för mig heller men ändå skönt att kolla upp ju.

Svar på tråden Mensvärksliknande smärtor i v.25