• pappa igen

Familjebil 7-sits

Hej!
    Jag är pappa till två barn, 7 och 9, är bonuspappa till en 6-åring. Nu väntar vi vårt första gemensamma barn.

Vi letar nu intensivt efter en bil som kan fungera för oss.
    Behovett är att kunna lasta bilen med packning, barnvagn och sitta två vuxna, tre barn och en liten i babyskydd/barnstol.

Det verkar som om det inte finns så jättemycket att välja på.

Finns här någon i liknande situation som valt?

• Svar på tråden Familjebil 7-sits
  • Mooki

VW Multivan är stor, och hyfsat flexibel - då man kan flytta runt möblemanget som det passar.

• Gorban

De flesta 7-sitsiga bilar har platser i tredje raden som bara passar barn eller kortväxta människor. Dessutom brukar det inte finns så väldigt mycket bagageutrymme kvar när dessa platser är uppfällda. Ska du ha med barnvagn och mycket packing så kan du kika på en van eller liknande. Ut och kolla i bilhallarna. VW Multivan är en fin bil som man kan utrusta hur mycket som helst men då blir den inte billig.

• Danne74

Dacia MPV - drygt 100.000 som ny med 7-sits utförande.

• Angelven

Peugeot 807 kan vara värt att söka på i det här forumet - så slipper jag lovorda den en gång till.

Det viktigaste är att vara nogrann med sina behov:

* Bränslesnål ?
    * Totalkostnad ?
    * Ny/Begagnad ?
    * Inköpspris ?
    * Verkstad - har du bra och har de generellt bra rykte ?
    * Säkerhet ?
    * Skjutsa ett par kompisar också ?
    * Enda bilen, eller två ?
    * Semesterpackning ?

Dacia går för mig bort direkt - visst, den är billig, till den dagen då du smäller med den: www.euroncap.com/tests/dacia.aspx - De har inte testat den föreslagna, men generellt går det väl att säga en del om en tillverkares attityd via deras resultat 3 stjärnor är i dag för mig HELT oacceptabelt.

VW går också bort - pga VAG verkstädernas dåliga rykte - när biltidningarna undersöker så får de år efter år usla betyg och gör ingenting åt det...

• Mooki
    Angelven skrev 2009-10-28 08:47:04 följande:
    VW går också bort - pga VAG verkstädernas dåliga rykte - när biltidningarna undersöker så får de år efter år usla betyg och gör ingenting åt det...
    Det är därför det finns oberoende verkstäder...
  • Mooki

Vi kollade först på Previa, men det är inte direkt så mycket lastutrymme att man jublar om man ska ha 7 säten. Ytterst tveksamt om det går in en barnvagn, om det inte är en sulky - därför fick det i vårt fall bli en MultiVan.
    Enda sättet att avgöra är nog att åka runt och bilda sig en egen uppfattning om saken.

• Repro

Ska det vara RIKTIGT gott om plats behöver man nog titta på Chrysler Voyager. Grand. Och det låter som om TS kan behöva det... Om man hatar det amerikanska stuket får man antingen inse att det Bara Är En Bil För Sjutton, eller titta på VW Multivan. Men den senare är inte så billig...

• Repro
    Mooki skrev 2009-10-29 12:21:33 följande:
    Vi kollade först på Previa, men det är inte direkt så mycket lastutrymme att man jublar om man ska ha 7 säten.
    Det lät som TS klarade sig med 6 säten, till exempel 2+3+1.

Om jag minns rätt har Previa såna där superjobbiga, tunga säten som man verkligen lyfter ur bilen och ställer i förrådet. När väl det är gjort är det verkligen tomt och fint och en hel del bagage går in.
  • Happiness

Hej och tack för era synpunkter. Det här med ett bra transportmedel för den lite större familjen är inte helt enkelt att hitta en riktigt bra lösning på.

Behovet är som Repro säger 2+3+1 alltså 6 platser.

VW Multivan är ju väldigt stor. Så mkt utrymme behöver vi bara på vinter/sommaremestern.

Chrysler har jag även kollat på. De jag sett till vettigt pris har gått långt.
    har kikat på Renault Espace, den var OK men jag har fått en del kommentarer från andra att den inte håller så bra kvalitet...

Peugeot 807 och Citroen C8. Ja, har provsuttit C8 men satt illa. Kanske för att jag lång. har inte testat Peugeoten, den finns för rätt så bra pris.

Har även kollat in trion Ford Galaxy, VW Sharan, SEAT Alhambra. Tar man bort ett säte längst bak får man in en del packning. De går att få till ganska vettiga priser.

Är rätt förtjust i Ford Smax, den skulle fungera om man tar bort en stol bak. Är det någon som har erfarenhet av den? Den är ju dessvärre rätt så ny som modell så där sticker kostnaden iväg...

tack än en gång för alla bra ideer och kommentarer.

/Erik

• Repro

Jag har nu kört S-Max i 4000 mil. Det är en kanonbil, om du tror att det funkar med ett barn i en av extrastolarna längst bak så har ni en riktigt trevlig bil. (Galaxy kanske lite vettigare om ni ofta utnyttjar tredje raden.) Den är precis som en personbil vilken som helst i uppträdandet, har fem mycket bra sittplatser och två som är OK för barn på rimligt långa resor.

Det går inte att ta bort stolar från S-Max, de ligger nedfällda platt och prydligt när man inte använder dem. Men naturligtvis tar det lite plats av utrymmet.

Ont om begagnade S-Max tyvärr, så det går inte att "fynda". Men om du hittar en 06:a för runt 150000 så är det mycket bil för pengarna. Välj diesel om ni inte kör under medelbilisten per år. Leta på Blocket i hela landet.

• Kinderägg

Vi har en Hyundai Trajet och har varit mycket nöjda, tar man ur ett säte i bak så har man gott om plats. Vi har tre bältesstolar, en bakåtvänd stol och ett babyskydd i den. Då vi utnyttjar alla platser i bilen så köpte vi vagn efter bilen, vi får alltså in vår vagn med liggdel men så mycket packning går inte in då, packningen får vi pressa in på golvet där vi har bakåtvända bilbarnstolar. Nackdelen är att stolarna måste lyftas ur och dom väger ju en del, skulle vara smidigt om man bara kunde fälla ner dom på nåt vis.
    Tyvärr är det dåligt med "minibussar" med gott om plats, vi letar själva efter en 9-sitsig bil och då blir utbudet ännu mindre.

• Angelven

Sedan har ju trajet ett litet problem...

Kolla den Euro NCAP så ser du vad

www.euroncap.com/tests/hyundai_trajet_2003/168.aspx

Tre stjärnor är helt enkelt uselt idag. I något så stort som en minibuss är allt annat än 5 oacceptabelt - men det beror ju på hur mycket man bryr sig om sig och de sina, pengar kan förstås vara viktigare eller ?

• Angelven
    Happiness skrev 2009-10-30 18:38:53 följande:
    Peugeot 807 och Citroen C8. Ja, har provsuttit C8 men satt illa. Kanske för att jag lång. har inte testat Peugeoten, den finns för rätt så bra pris.
    C8 och Peugeot är identiska utom klädsel - de går på samma löpande band i fabriken
    Själv är jag 1.83 - är du säker på att du ställt in sätet, jag sitter bekvämt och bra på alla platser...
    Har även kollat in trion Ford Galaxy, VW Sharan, SEAT Alhambra. Tar man bort ett säte längst bak får man in en del packning. De går att få till ganska vettiga priser.
    Fast, den är ju mindre - så då borde du få samma problem. Vi ville ha en Galaxy men den gick bort då en vuxen/tonåring inte sitter bra längst bak.

S-maxen är ju annars väldigt fin - den skulle jag vara sugen på - eller nya Peugeot 5008 som kommer i vår - som en 3008 fast större.
  • tamate

Vi kör en Toyota landcruiser och den finns det säten att köpa till som man fäller ner där bak så den kan bli både 5, 6, el 7 sittsig beroende på hur man vill. Nu när vi ska bli en till i familjen så ska vi köpa ett säte, det finns ju gott om plats sidanomsätet där vår hund kan ligga och sk avi ha med riktigt mycket med packning så har vi en takbox som vi använder =)

jag personligen älskar vår bil, det är så oerhört mycket med plats i den öht och sätet där bak går snabbt att skruva av med 6 bultar så ska vi lasta stort kastar vi bara ut sätet, har funderat fler agånger på att skaffa släp men valt att inte göra det för det känns som en onödig kostnad då Lcern slukar det mesta =)

• Pixboy

Peugeot 308 SW eller Nissan Qashkai+2 är trevlig bilar med 7 säten som inte känns så bussiga. Visst inte mkt plats kvar när alla används, men flexibla och bra bilar om man inte jämnt kör runt hela familjen och 20 icakassar. Släng på en takbox så klarar man resan till Mormor ändå

Svar på tråden Familjebil 7-sits