• Anonym

Skiljsmässa

Ligger i skiljsmässa med min man som kommer att gå ut den 27 juli men nu har situationen blivit annat,vi ska ha barn igen i mars,men jag kom på att måste ja ringa och stoppa skiljsmässan eller kan jag bara låta tiden gå och när de är dax att skicka in personbevis,för de är väl de man måste göra för att de ska gå igenom?? Kan ja bara hoppa över de då? Det jag tänkte på är ju att när vi är gift så blir han automatisk pappan men om vi ligger i skiljsmässa måste vi då åka till familjerätten eller blir de ändå automatiskt för skiljsmässan har inte gått igenom? Tack för svar...

• Svar på tråden Skiljsmässa
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Om ett barn är fött inom äktenskapet så anses mannen vara barnets far. Om jag förstår dig rätt så har ni en betänketid just nu. När ni ansökte om äktenskapsskillnad måste ni ha skickat in personbevis samt ha betalat in en avgift. Därefter måste ni ha fått ett beslut om betänketid från tingsrätten. Om man inte fullföljer äktenskapsskillnaden så faller den och man förblir gifta. Jag tycker att du skall ta kontakt med tingsrätten där ni lämnat in ansökan så att de kan svara specifikt vad som gäller i ert fall.

Svar på tråden Skiljsmässa