• iknasi

tabletter/hormoner ???

Hej
    Har fått 2 ms efter varandra och jag vet att man inte får göra någon slags utredning förens man kommer upp i 3-4st. Jag vet inte ens om jag vågar bli gravid igen jag kommer bli helt nojjig och blir skit nervös/rädd över att jag kommer få ett tredje missfall. Har läst en hel del på internet att det finns hormoner och ta dom första veckorna för och minska riskerna med missfall. Vad heter tabletterna är dom receptfria eller ska man träffa någon gyn-läkare. Vet inte hur man ska gå tillväga!!

Kramar

• Svar på tråden tabletter/hormoner ???
  • Pimpinellan

Det finns inget receptfritt och att få en läkare att skriva ut det efter "bara" två m.f och ingen utredning blir nog inte lätt. Vad som ibland _kan_ hjälpa är Levaxin,Trombyl,Progesteron,Folacin,Fragmin eller t.o.m Prednisolon,men som sagt,jag tvivlar att du kan få nåt av det utom möjligen progesteron. 2 m.f räknas som normalt och behöver inte tyda på nåt fel och då hjälper inte medicin heller-man har fått m.f p.g.a fel på embryot. Förstår så väl att du knappt vågar bli gravid,jag har haft 3 m.f,men 2 jättetidiga och då görs ingen utredning heller.

• iknasi
    Pimpinellan skrev 2009-10-18 14:32:14 följande:
    Det finns inget receptfritt och att få en läkare att skriva ut det efter "bara" två m.f och ingen utredning blir nog inte lätt. Vad som ibland _kan_ hjälpa är Levaxin,Trombyl,Progesteron,Folacin,Fragmin eller t.o.m Prednisolon,men som sagt,jag tvivlar att du kan få nåt av det utom möjligen progesteron. 2 m.f räknas som normalt och behöver inte tyda på nåt fel och då hjälper inte medicin heller-man har fått m.f p.g.a fel på embryot. Förstår så väl att du knappt vågar bli gravid,jag har haft 3 m.f,men 2 jättetidiga och då görs ingen utredning heller.
    Okej beklagar :( Men vad klassas som tidiga missfall då? För mitt 2 missfall var som en alldeles för tidig förlossning. Alla dessa läkemedel du skrev upp kan det påverka fostret någonting ? Och är det samma verkan i alla mediciner ?
  • Pimpinellan
    iknasi skrev 2009-10-18 15:01:18 följande:
    Okej beklagar :( Men vad klassas som tidiga missfall då? För mitt 2 missfall var som en alldeles för tidig förlossning. Alla dessa läkemedel du skrev upp kan det påverka fostret någonting ? Och är det samma verkan i alla mediciner ?
    Jättetidiga mf= före v.6,tidiga före v.12 och sena därefter. Dessa mediciner påverkar inte fostret alls för då skulle de inte skrivas ut mot m.f utan vitsen med de är att göra miljön bättre så fostret fäster lättare/lättare stannar kvar. Är dock embryot dåligt blir det m.f i alla fall,men har man haft minst tre m.f efter v.6 kan det bero på nåt i kvinnans kropp som går åtgärda med dessa mediciner. De är alla olika mediciner som påverkar olika områden i kroppen.
    Levaxin- sköldkörtelmedicin
    Trombyl-blodförtunnande
    Proegsteron-samma som kroppen ändå producerar när man är gravid till v.12
    Folacin-extra stark folsyra
    Fragmin-blodförtunnande,starkare än Trombyl
    Prednisolon-steroid mot inflammationer eller för starkt immunförsvar
  • Rosesarered
    Ni som har fått dessa läkemedel? Hur har ni fått dom? Vår läkare vill inte ge mig något trots 2 tidiga missfall. Skall man behöva övertala och tjata.
    Om det varken skadar mig eller embryot att få extra läkemedel så borde väl dom kunna skriva ut?
    Samma gäller Trombyl. Vill ha allt så här nu inför sista gången. 
Svar på tråden tabletter/hormoner ???