Gemensamt konto?
Ni som är gifta - har ni gemensam ekonomi o på viket sätt??? Har ni gemensamt konto/lönekonto/sparkonto??? hur gör ni m utgifter/inkomster/sparande? Behöver lite tips o råd ang detta!
Ni som är gifta - har ni gemensam ekonomi o på viket sätt??? Har ni gemensamt konto/lönekonto/sparkonto??? hur gör ni m utgifter/inkomster/sparande? Behöver lite tips o råd ang detta!
Nej, det har vi inte. Int för att vi inte litar på varandra utan för att det inte har blivit så bara. Vi har varit bra på att dela på räkningar. vi har jobbat olika mycket i olika perioder och då tar den som jobbat hand om större delen av utgifterna. Jobbar vi ungefär lika mkt så delar vi mer... Iom att jag har jobbar mer så har det blivit så att jag tagit hand om större inköp. Jag ser alla pengar vi tjänar som gemensamma även om vi inte har ett konto som vi delar.
Vi har separata lönekonton, men annars är allting gemensamt - hushållskonto, räkningskonto, sparkonton osv. Alla inkomster sätts in från lönekontot till hushållskontot och därifrån portioneras det ut till räkningskontot och de olika sparkontona. Av det som blir kvar stannar större delen på hushållskontot, men en liten del sätts över på våra respektive lönekonton som "lekpengar".
Vi har gemensam ekonomi, men har ändå valt att ha varsitt lönekonto kopplat till varsitt visa kort. Jag tycker om att ha koll på hur mycket pengar jag har på kontot när jag är ute och handlar, genom att ha varsitt konto vet jag att maken inte redan har spenderat dem när jag kommer till kassan. Vi har ett gemensamt konto som vi sätter in pengar på varje månad som går till räkningar och underhåll på lägenheten. Vi har också ett gemensamt sparkonto som vi sätter in pengar på varje månad.
Vi har ett varsitt lönekonto, sedan har vi ett gemensamt konto där vi för över en fast summa varje månad för att täcka räkningar och utgifter till huset...
Vi har ett gemensamt lönekonto som alla räkningar betalas ifrån. Från det kontot går automatiskt pengar till ett gemensamt sparkonto varje månad, det går också pengar till ett gemensamt konto som står för hushållsutgifter som mat, bensin mm. Sen går det också en lika stor summa pengar till ett varsitt konto som är våra "lekpengar" som Pumpkin skrev.
Alltså ett gemensamt toppkonto som portionerar ut till andra konton. Vi tjänar olika mycket (inte så stor skillnad dock) men får lika mycket att röra oss med som "lekpengar". Total solidaritet :)
Vi är inte gifta, men sambos sedan många år och har barn ihop. Så praktiskt taget lever vi som gifta. Hoppas att det är ok att jag svarar. Såhär gör vi:
Alla inkomster slås ihop. Alla räkningar slås ihop. Vi betalar räkningarna och av pengarna som blir över sätter vi in en del på ett gemensamt sparkonto, en del på ett gemensamt hushållskonto som används till mat, barnens kläder, förbrukningsvaror osv. Till detta har vi varsitt bankomatkort. Det som blir över därfter delar vi på hälften. För de pengarna köper vi kläder till oss själva, pensionssparar och använder till annat som vi vill ha. Jag tycker att det funkar väldigt bra och även om en av oss har sämre inkomst får vi "leka" med lika stora summor pengar varje månad.
Tack för att ni delar med er, får mkt tips av detta!!!!!
Vi har helt gemensam ekonomi.
Vi har tre "vanliga" konton och tre sparkonton, alla gemensamma. Det ena "vanliga" kontot är våra kort kopplade till, så där sätter vi in pengar vi ska handla för när vi ska handla. Det andra är det konto där våra löner kommer in, och där våra räkningar betalas ifrån. Det tredje är ett extra-konto, som vi använder för enstaka insättningar (Tradera exempelvis) för att de inte ska försvinna bland posterna på de andra kontona.
Sparkontona är uppdelade på Buffert/Allmänt, Hus och Bil. Nu när ekonomin är knaper här hemma är det bara Buffert/Allmänt-sparkontot som har någon aktivitet, men när ekonomin är bra kommer Hus och Bil matas regelbundet. ;)
Vi har alla konton helt gemensamt. Ett lönekonto dit våra löner går, och räkningarna dras ifrån. Detta konto är också det vi använder dagligen till inköp av ditten och datten (mat, fika, bio, kläder osv). Utöver detta rena transaktionskonto så har vi ett sparkonto (även det gemensamt), vi har sedan fondkonton och aktiedepåer helt gemensamma. Även kredit- och betalkort är kopplade till gemensamt konto. Fungerar klockrent för oss.