• Balooba

gravid v.19 - läcker bröstmjölk!! När började det för er?

Är i v.19 nu (18+5) och igår morse kände jag hur det blev blött vid bröstvårtan. (Endast högra bröstet)
    Kikade efter och det var som genomskinlig och lite små vit-gul färg sedan när jag pressade ut lite.
    Däremot så var det vit.gula inte som vatten utan mer "fast" konsistens.
    Börjar man verkligen läcka så tidigt?? Eller är det bara jag som är tidig att börja läcka?
    När startade detta för er?

Att börja läcka tidigt, kan det vara ett tecken på att man kommer få mycket mjölk och därmed få större risk för mjölkstockning? Kan man förhindra mjölkstockning genom att (senare) "pumpa" ut mjölken själv?
    Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden gravid v.19 - läcker bröstmjölk!! När började det för er?
  • Josefines

för mig börja det i vecka 16 då ahde ja extremt mycket det spruta ur dom så du behöver inte oroa dig det är ingen fara helt normalt din bebis kommer vara glad att det finns mat direkt hon/han kommer ut =) jag fick ingen mjölkstockning men om du är orolig så detända du kan göra är att hålla brösten varma börjar du pumpa kommer det bara mer

• Cocco

Ja det låter ganska normalt men jag har för mig att det inte kom mer än några droppar som högst.

Nu slutade jag inte amma för så länge sen så denna gången så har jag läckt någon droppe då och då sen någon vecka tillbaka.(v14)

• susannanilsson86

Det började redan vecka 14 på mig, avstannade en aning men har kommit tillbaka igen, frågade min BM och hon sa att på vissa kvinnor blir det så tidigare än på andra.

kraaam

• Balooba

okej, va bra! då är jag alltså inte så jättetidig då alltså :) Denna gång (då inlägget skrevs) var den enda gången det kom lite. Har inte hänt igen. Men däremot så hade jag piercat bröstvårtan för ca 2 år sedan, och då, som alla andra gånger jag tar ut någon piercing o låter det växa igen, så bildas det var! :( Har kunnat trycka ut lite,lite var ur bröstvårtan sedan dess då jag tog ut den (ca 1½år sedan). Luktar inte illa och har hårdare konsistens (som en pormask ungefär). Anledningen varför jag tog ut den var för att det redan var inflammerat, även fast jag tvättade med spec tvål (antibakteriell medical soap) men har alltså ändå sedan dess fortsatt komma lite var, om jag trycker på bröstvårtan, ca varannan dag.
    Är detta något som kan förhindra något med mjölken?? Eller något som kan vara "farligt" för bebben sen om det skulle komma både var och mjölk?? :( OM det nu är någon som vet. Kanske får ta detta med bm istället.. =/

• Mary84

Började för mig i v 17, då kom det ur ena bröstvårtan sen slutade det ett tag för att sedan börja läcka ur andra... och nu i v 34 rinner det från båda och det har det gjort ett tag. Nu är mina tröjor fulla med mjölkfläckar:) får väl köpa nya när man är klar med detta!

Svar på tråden gravid v.19 - läcker bröstmjölk!! När började det för er?