• papaya23

Pcoare med erfarenhet av metformin

Hej alla där ute som oxå vill bli gravida.

Jag har Pco och längtar efter att bli gravid. Jag har nu tagit Metformin hexal i 6 månader och inget framsteg. Min läkare menade att mensen skulle komma igång med dessa tabletter. Tidigare har jag tagit pergotime dubbel kur utan resultat.
    Vi har försökt att bli gravida i över 2 år men det verkar vara väldigt svårt.

Finns det någon som har erfarenhet av Metformin sedan innan och blivit gravida?

Eller finns det någon som har tips på hjälp för att komma igång med ägglossning?

• Svar på tråden Pcoare med erfarenhet av metformin
  • PCO20

Hej
    Vi är exakt samma situation.

Har testat dubbelkur med pergo utan resultat. Går nu också på metformin sedan några månader och ingen mens här inte.. Sambon ska i väg och göra spermaprov och nästa steg blir nog puregon!

Kul måste jag säga, att träffa någon i precis samma situation!! Fast det samtidigt inte är kul då

• Kitty1978

Hej!

Jag har PCO och åt Metformin i tre månader för några år sedan. Absolut ingenting hände. Så det är min erfarenhet. Hoppas att det kan funka bättre för dig! Pergo bet inte på mig innan heller, men Puregon-sprutor gjorde susen. Nu har jag gått ner i vikt, och Pergo funkar.

Ja, det var min erfarenhet. Lycka till!

• PCO20
    Kitty1978 skrev 2009-10-18 22:11:22 följande:
    Hej! Jag har PCO och åt Metformin i tre månader för några år sedan. Absolut ingenting hände. Så det är min erfarenhet. Hoppas att det kan funka bättre för dig! Pergo bet inte på mig innan heller, men Puregon-sprutor gjorde susen. Nu har jag gått ner i vikt, och Pergo funkar. Ja, det var min erfarenhet. Lycka till!
    Intressant, att puregon gjorde susen Det ger mig hopp. Men pergon funkade alltså inte på dig då du var överviktig? Eller har jag fel?

I den frågan blir jag kluven då jag inte är överviktig, men pergon funkar ändå inte... har pratat med många erfarna men dom flesta berättar för mig att när dom gick ner i vikt så började allt funka och dom fick sitt +, och många antar direkt att jag är överviktig...

Menar ju inget illa nu Berätta gärna mer! Fick du din baby alltså?
  • Kitty1978

Ja, precis så var det. Pergo gjorde ingen nytta när jag var överviktig, nu fungerar det då jag gått ner i vikt.

Jag har fått en liten prins genom adoption Nu försöker vi göra syskon magvägen.

Nejdå, jag tar inte illa upp. Jag förstår att det känns kämpigt när du nu inte är överviktig att få sådana kommentarer. Det är nog bara vanligt att man oftast har problem med vikten vid PCO.

Jag känner en smal tjej som fått ÄL och blivit gravid med hjälp av Pergotime som enda medicinering.

Lycka till!

• PCO20
    Kitty1978 skrev 2009-10-19 19:51:09 följande:
    Ja, precis så var det. Pergo gjorde ingen nytta när jag var överviktig, nu fungerar det då jag gått ner i vikt. Jag har fått en liten prins genom adoption Nu försöker vi göra syskon magvägen. Nejdå, jag tar inte illa upp. Jag förstår att det känns kämpigt när du nu inte är överviktig att få sådana kommentarer. Det är nog bara vanligt att man oftast har problem med vikten vid PCO. Jag känner en smal tjej som fått ÄL och blivit gravid med hjälp av Pergotime som enda medicinering. Lycka till!
    Åhhh vill också ha en liten prins Har också funderat på adoption! Grattis

Ja, precis. Dock så menar jag att, finns det ens hopp, när inte pergo ens funkar på en smal tjej? Om du förstår mitt sätt att tänka

Puregon låter ju bra iaf
  • Ghost

Jag började testa pergo när vi skulle försöka bli gravid, tog 2 kurer utan resultat. Då gav vi upp det. Började med metformin och lyckades  bli gravid. Jag har tagit metformin sedan 2003. Och jag fick 2 MF och efter det så brännde vi blåsorna (då hade det gått 2,5 år sedan vi började försöka) och efter att dom tagit bort blåsorna så fick vi äntligen behålla vår lilla skatt i magen.

Men jag började med låg dos metformin, men det gick bättre när jag höjde dosen och gick ner i vikt. Innan vi blev gravid m nr 2 så tog jag maxdos av metformin. Så du kanske behöver höja dosen och kanske börja med sprutor istället för att få ÄL?

• Ghost

Men jag ska tillägga att jag hade inte direkt någon stor övervikt. 5-10kg.

Och jag behövde höja dosen för att få samma resultat fast jag då inte ens var överviktig.

• papaya23
    PCO20 skrev 2009-10-19 13:27:39 följande:
    Intressant, att puregon gjorde susen Det ger mig hopp. Men pergon funkade alltså inte på dig då du var överviktig? Eller har jag fel?I den frågan blir jag kluven då jag inte är överviktig, men pergon funkar ändå inte... har pratat med många erfarna men dom flesta berättar för mig att när dom gick ner i vikt så började allt funka och dom fick sitt +, och många antar direkt att jag är överviktig... Menar ju inget illa nu Berätta gärna mer! Fick du din baby alltså?
    Hej!
    Jag har inte varit inne på ett tag. Jag är inte heller överviktig och hoppas att jga snart ska få testa puregon och se resultatet. Tycker oxå att det känns bra att höra att fler är i samma situation. även om det inte är en kul sitts.
    Lycka till.,
  • Tvillingar11

Hej!

Varför får ni metformin? Är det för att man är överviktig?
    Jag är normalviktig och min läkare har aldrig nämnt den för mig...

• Ghost

Med metfromin så sänks mina hormonnivåer av tex testosteron. Vilket gör att min kropp kan fungera mer normalt. Och jag får även ÄL av metformin. Så anledningen till att jag tar det är för att jag fungerar helt enkelt som vilken som helst när jag tar den.

• jmynt

jag åt metformin ett tag men de fungerade inte för mig, däremot så hjälpte det att gå ner i vikt

• PCO20
    papaya23 skrev 2009-10-28 21:24:09 följande:
    Hej! Jag har inte varit inne på ett tag. Jag är inte heller överviktig och hoppas att jga snart ska få testa puregon och se resultatet. Tycker oxå att det känns bra att höra att fler är i samma situation. även om det inte är en kul sitts. Lycka till.,
    Hej!
    Jag har fått mens nu faktiskt, fick det för två veckor sedan tror jag. Hade då provat kosttillskott också som jag tror hjälpte till lite! Har du fått mens än?
  • PCO20
    Tvillingar11 skrev 2009-10-28 22:13:01 följande:
    Hej! Varför får ni metformin? Är det för att man är överviktig? Jag är normalviktig och min läkare har aldrig nämnt den för mig...
    Nej man måste inte vara överviktig för att få metformin Jag är normalviktig och äter metformin!
  • papaya23
    PCO20 skrev 2009-11-23 22:04:18 följande:
    Hej!Jag har fått mens nu faktiskt, fick det för två veckor sedan tror jag. Hade då provat kosttillskott också som jag tror hjälpte till lite! Har du fått mens än?
    Hej!
    Vad härligt att du fått din mens. Jag fick oxå min för ngn vecka sedan. Ska på besök hos min läkare om två veckor och prata om hur vi ska gå vidare. Är rädd nu att han säger att jag ska fortsätta med dessa för att mensen har kommit. Men får väl se hur det blir. Lycka till och hoppas att mensen fortsätter att komma.
  • kräftan77

Jag äter Metformin och är normalviktig men den viktigaste medicinen för mig är Spironolakton 50 mg en tablett per dag.. det är min räddning när jag inte äter P-piller. Det är eg en vätskedrivande tablett men har en antiandrogen effekt så det kan hjälpa många PCOare med jobbiga PCO symtom.

• PCO20
    papaya23 skrev 2009-11-29 21:07:55 följande:
    Hej! Vad härligt att du fått din mens. Jag fick oxå min för ngn vecka sedan. Ska på besök hos min läkare om två veckor och prata om hur vi ska gå vidare. Är rädd nu att han säger att jag ska fortsätta med dessa för att mensen har kommit. Men får väl se hur det blir. Lycka till och hoppas att mensen fortsätter att komma.
    Okej Härligt för dig också! Jag valde själv att avvakta lite med alla behandlingar eftersom mensen äntligen dök upp! Men om inget hänt efter nyår så ska jag till gyn på besök igen. Hon ringde mig en dag och undrade hur jag mådde, supersnäll gyn jag har
Svar på tråden Pcoare med erfarenhet av metformin