• Anonym

Hur säkert är kondom egentligen?

Jag börjar fundera på hur säkert kondom är egentligen. Ibland hör man att den lossnat eller spruckit eller likande så att det blivit graviditet. Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, och vi har bara använt kondom, det är ju några hundra gånger vi har haft sex och så vitt vi vet och har sett så har den aldrig spruckit.. Är det teknisk skicklighet eller är det tur att vi har klarat oss ifrån en graviditet?

• Svar på tråden Hur säkert är kondom egentligen?
  • Odeys

De _kan_ spricka. Det betyder inte att de _brukar_ spricka.

Du och din partner har haft sex ett antal hundra gånger. Vad säger din egen empiri om kondomers säkerhet?

//O.

• Anonym

Min fundering: Kondomer KAN spricka, eftersom vi har använt kondomer MÅNGA så är ju oddsen att det kan hända större. Vi sitter inte med lupp efter varje gång vi haft sex för att se om kondomen är trasig. Om vi nu har skyddat oss på detta vis i 5 år och det skulle visa sig att jag/han är steril och att vi aldrig kunnat bli gravid därför, då kan vi ju inte säga om kondom varit tillförlitligt eller ej.. Hur skall jag uttrycka det. Om man bara använder kondom och väldigt länge kan man förr eller senare räkna med att de har spruckit någon gång? Om man skulle vara steril är det ju svårt att säga..

• multivitaminjuice

Vad jag har förstått så är det mycket liten risk att en kondom spricker förutsatt att man använder den rätt, dvs inte använder kondomer där bäst före datumet gått ut, inte använder oljebaserade glidmedel eller boddylotion tillsammans med kondomen och sitter den på som den ska under hela samlaget är det väldigt liten risk att man skulle bli gravid ändå, men trotts det är det inte 100% säkert ändå vilket visserligen inte p-piller och andra preventivmedel heller är.

• Anonym (V)

Sätter man på kondomen fel så kommer den ganska lätt spricka. Du måste alltså se till att den inte sitter för tajt åt på toppen.

• Anonym (tjej)

Den sprack en gång för mig och min kille.
    Men det var i början när vi båda var oerfarna och inte riktigt förstod meningen med glidmedel. Så vi höll väl på förlänge och det vart lite torrt och mycket friktion.

Bara o åka till apoteket och köpa dagen-efter-piller. Ingen bebis blev det som tur var.

• Anonym (Cyklisten)

Jag tror många som säger att kondomen sprack egentligen inte hade satt på den..
    Fast visst, för tajt på trätt, vassa naglar eller fel glidmedel så är risken större.
    Men som omväxling kan ni ju istället använda cervixpessaret FemCap. Känns inte är säkrare än komdom, beroende på användningen förstås.
    Och om du lurar lite på att bli gravid i framtiden kan du ju redan nu lära dig hur ditt sekret förändras under din cykel och se när du är som mest fruktsam. kolla i själva koppen på FemCap när du tagit ut det. Skulle det sen visa sig att spermierna inte är på topp, så kan man sätta sperman i FemCap och sätta in den direkt mot livmodern.
    Som preventivmetod funkar den i alla fall toppen för mig och min kille, som tröttnade på kondom...

• sofie9166

Kondomer är 85% säkra.

• Linux1003

Min fru tål inte inga p-piller eller p-stav mm och vi har använt kondom under ägglossningsveckorna i 12 år. Det har aldrig spruckit men däremot så har vi vid ett par tillfällen slocknat efter sex och då har jag glidit ur medan kondomen blivit kvar. Dock inga överraskningar på det då det mesta rinner ut.

• Dannyboy

98 % rätt använt. Cirkus 13 % blir dock gravida då de använt gummi som preventivmedel (ett preventivmedel är bara så bra som användaren så att säga ????)

• sofie9166

Använder kondom har inte haft några problem med det.

Svar på tråden Hur säkert är kondom egentligen?