• Svennis

6-årskalas

Hej hej!

Dottern fyller 6 år snart och ska ha kalas på lördag. Hon hade ett litet kalas ifjol men annars har vi inte haft några kalas här hemma.

Eftersom hon är äldsta barnet så har vi inga kalaserfarenheter. Hur gör jag, ska vi ha några organiserade lekar eller låter man dem härja fritt? Vad brukar man göra på 6-årskalas.. nån som vet?

Hon vill ha varmkorv, glass och fiskdamm.. det är de enda kraven

Tack på förhand!

//Sara

• Svar på tråden 6-årskalas
  • JWM

går barnet i förskoleklass eller kvar på dagis??

dagis = bjud alla barn som är jämngamla
    förskola = bjud alla eller dom hon leker mest med men lämna inte bara något barn kvar som ej får komma

--

när alla barn kommer samlas man i ring för paketöppning
    sedan fika
    fri lek i ca 40 min (känns det rörigt led lekar) kanske ni kan vara ute??
    fiskdamm
    hemgång
    klart på ca 1 ½ timme!

inbjudan bör skickas ca 2 veckor innan kalaset

en fredagskväll ca 17:30 - 19:00 är populärt för då får man helgen fri och barnen är lite lagom trötta och det blir lugnare

annars lördag el söndag ca 12:00 - 13:30 p g a korvätning...

utomhus är guld om det går med stora ytor och kanske lekpark i närheten = mindre att städa inne

• Uller

Vi ska ha kalas för min dotter som blir 7 vi ska ha fre kväll1700-1930 maskerad disco. Vi kommer nog att leka poperiposa eller ngt börja med paketöppning. Vi kommer att bjuda på hamburgare och sedan på glass. Ska ha ngn typ av skattjakt så barnen får leta efter godispåsar.

• Jumsan83

Bra tråd sitter och funderar på vad vi ska ha för kalas för sonen som snart blir 6 år men funderar på att göra som kompisen bjuda några barn till badhuset vi bjuder barnen och dom vuxna får stå för inträdet själva så bjuder vi nog på glass eller som sonen vill spindelmannen tårta...

• Lilaa

Ja denna tråden är bra. Min dotter fyller oxå 6 år i Nov och vi ska ha hennes första barnkalas. Det är nervöst. Jag är inte så nervös för barnen för de kan nog sysselsätta sig men jag är nervös för om förädrarna stannar, vad ska man prata om och bjuda dem ¨på? och tänk om de inte gillar kalaset?

Jag hade nog tänkt tiden 14-16 så slipper man bjuda på korv. Då kan vi ha paketöppning, fika, fri lek och ev led lekar.

• Jumsan83
    Lilaa skrev 2009-10-23 14:34:27 följande:
    Ja denna tråden är bra. Min dotter fyller oxå 6 år i Nov och vi ska ha hennes första barnkalas. Det är nervöst. Jag är inte så nervös för barnen för de kan nog sysselsätta sig men jag är nervös för om förädrarna stannar, vad ska man prata om och bjuda dem ¨på? och tänk om de inte gillar kalaset?Jag hade nog tänkt tiden 14-16 så slipper man bjuda på korv. Då kan vi ha paketöppning, fika, fri lek och ev led lekar.
    när sonen blev 5 år var 1 mamma med och hon fick samma fika som barnen jag tycker bara det var trevligt med flera vuxna faktiskt och då hade vi med fri lek och paketöppning även fiskedamm..
Svar på tråden 6-årskalas