• Wednes day

Kan man ha automatkörkort för att söka PHS?

Någon som vet om man kan ha automatkörkort när man söker till polishögskolan?? Ringde och frågade PHS men den personen visste inte så mkt själv...

Om man inte kan ha automatkörkort kanske man kan ta manuellt under studietiden på PHS?

Riktigt riktigt tacksam för svar om ngn har en aning!

• Svar på tråden Kan man ha automatkörkort för att söka PHS?
  • NK80

Tja... då polisbilarna är utrustade med automatlåda så borde det inte vara något problem? Jag är inte säker så du gör nog bäst i att ringa en gång till för säkerhets skull.

• foreverever

Skulle tro att man måste kunna framföra fordon med växellåda och koppling. Polisbilar har inte bara automatlådor, kanske i "storstan" men inte generellt sett ute i landet.

Tror inte ens att körkort är ett krav vid ansökan, men säkert för att bli godkänd.

Varför har du inte ett vanligt körkort?

• NK80
    foreverever skrev 2009-10-22 20:57:54 följande:
    Skulle tro att man måste kunna framföra fordon med växellåda och koppling. Polisbilar har inte bara automatlådor, kanske i "storstan" men inte generellt sett ute i landet.Tror inte ens att körkort är ett krav vid ansökan, men säkert för att bli godkänd.Varför har du inte ett vanligt körkort?
    För att bli behörig så måste man ha giltigt körkort.
  • foreverever

Har hört på radio angående polisers dåliga körkunskaper, där vet jag att de pratade om aspiranter som höll på att ta sitt körkort under utbildningen. Ett stort problem var bland annat att när de går ut skolan att de inte har någon körvana.

• NK80
    foreverever skrev 2009-10-23 17:34:47 följande:
    Har hört på radio angående polisers dåliga körkunskaper, där vet jag att de pratade om aspiranter som höll på att ta sitt körkort under utbildningen. Ett stort problem var bland annat att när de går ut skolan att de inte har någon körvana.
    Låter mycket märkligt då jag vet att det är ett måste att ha ett giltigt B körkort för att vara behörig. Blir man av med körkortet undertiden (fortkörning tex) så är du rätt så rökt...
  • fnula

NK80 har rätt. Man måste ha giltigt körkort för att vara behörig.

Och utan att säkert veta skulle jag tro att det inte räcker med att ha automatkörkort.

Svar på tråden Kan man ha automatkörkort för att söka PHS?