• jordnöten

Längd på skidor till 4½åring???

Sonen ska lära sig åka längdskidor med dagis. Ska köpa skidor med kabelbindning. Men hur långa ska skidorna vara i förhållande till barnet? Och hur långa ska stavarna vara??

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Längd på skidor till 4½åring???
  • invo

Beror på barnets längd, kolla i sportaffären där du köper de provar ut lagom längd.

• jordnöten
    invo skrev 2009-10-18 17:41:14 följande:
    Beror på barnets längd, kolla i sportaffären där du köper de provar ut lagom längd.
    Ska köpa begagnade och tänkte därför att jag skulle vilja veta hur långa jag ska köpa. Dvs hur mkt längre skidorna ska vara än barnet??
  • Lucky

På barn ska inte skidorna vara längre än barnet, har läst nånstans att de ska gå till näsan på barnet!
    Det är mycket lättare för barn att lära sig åka på korta skidor än på jättelånga som de ska försöka hålla isär och reda på!
    Min dotter har haft 90cm långa skidor, från 2-4år(provade även sina nya skidor förra året och de är 110cm men såg direkt att det var mycket svårare för henne att hålla ordning på), i år när hon kommer vara 5 så blir det de 110cm långa från början!

• invo

Kan ju kolla med proffsen i en sportaffär trots detta kanske...

jordnöten skrev 2009-10-18 19:59:00 följande:
    Ska köpa begagnade och tänkte därför att jag skulle vilja veta hur långa jag ska köpa. Dvs hur mkt längre skidorna ska vara än barnet??
  • Klaraah

80 cm. Varför stavar redan?

Svar på tråden Längd på skidor till 4½åring???