• Anonym

Medicin vid social fobi & nedstämdhet?

Lider av social fobi sedan flera år och har precis börjat i kbt-terapi för det. Känner mig utmattad och ständigt trött pga av att fobin tar all min kraft (jobbar heltid och utsätts ständigt för sociala situationer som är jobbiga för mig). Har på sistonde även börjat känna mig nedstämd och gråtmild och sover dåligt. Känner att det håller på att bli en ohållbar situation.

Har därför bokat tid hos en läkare för att diskutera ev. medicinering. För att detta inte ska bli ännu värre och för att jag ska orka ta mig igenom kbt-terapin. Någon mer som har erfarenhet av detta? Kan medicinering hjälpa? Vilken sort har ni i så fall? Vill veta lite och vara lite förberedd inför läkarbesöket....

• Svar på tråden Medicin vid social fobi & nedstämdhet?
  • Anonym (lisa)

Jag har samma problem som du och har nyligen påbörjat medicinering med Cipralex. Vet inte hur bra de är ännu....

• Anonym

Anonym (lisa) skrev 2009-10-19 17:22:13 följande:

Jag har samma problem som du och har nyligen påbörjat medicinering med Cipralex. Vet inte hur bra de är ännu....
    Skönt att höra att man inte är ensam om problemen. Hur lång tid tar det innan man kan börja känna förbättring då?

Någon mer???
  • Anonym (Hoppas)

Hejsan!

Jag har en månad ätit Cipralex mot panikångest och inslag av social fobi. Ångesten har blivit bättre och sociala fobin håller också på bli bättre.

Jag rekommenderar varmt att våga pröva på medicin. Det finns hjälp att få, ingen ska behöva gå och må dåligt hela tiden. Det man bör vara medveten om är att man de första veckorna kan må sämre innan man börjar må bättre igen. Så det gäller att kämpa på och focusera på att det BLIR bättre.

Kan ännu tillägga att Cipralex är en bra medicin mot nedstämdhet också.

Lycka till! Skriv gärna hur det går! Kram!

• Anonym

Anonym (Hoppas) skrev 2009-10-20 19:04:53 följande:

Hejsan! Jag har en månad ätit Cipralex mot panikångest och inslag av social fobi. Ångesten har blivit bättre och sociala fobin håller också på bli bättre. Jag rekommenderar varmt att våga pröva på medicin. Det finns hjälp att få, ingen ska behöva gå och må dåligt hela tiden. Det man bör vara medveten om är att man de första veckorna kan må sämre innan man börjar må bättre igen. Så det gäller att kämpa på och focusera på att det BLIR bättre. Kan ännu tillägga att Cipralex är en bra medicin mot nedstämdhet också. Lycka till! Skriv gärna hur det går! Kram!
    Hej! Vad skönt att höra att du blivit bättre och att det finns hjälp att få. Har varit emot medicin hela tiden, men det är inte värt att må så dåligt, då är det bättre att ta medicin för att ORKA ta tag i problemen, i mitt fall kbt-terapi mot social fobi. Låter som Cipralex vore bra för mig också om det även hjälper mot nedstämdhet. Ska till läkaren nästa vecka. Ska skriva hur det gick sen! Kram
  • Anonym

Anonym (Hoppas) skrev 2009-10-20 19:04:53 följande:

Hejsan! Jag har en månad ätit Cipralex mot panikångest och inslag av social fobi. Ångesten har blivit bättre och sociala fobin håller också på bli bättre. Jag rekommenderar varmt att våga pröva på medicin. Det finns hjälp att få, ingen ska behöva gå och må dåligt hela tiden. Det man bör vara medveten om är att man de första veckorna kan må sämre innan man börjar må bättre igen. Så det gäller att kämpa på och focusera på att det BLIR bättre. Kan ännu tillägga att Cipralex är en bra medicin mot nedstämdhet också. Lycka till! Skriv gärna hur det går! Kram!
    Förresten, får du någon behandling mot dina besvär, typ någon terapi, eller äter du enbart medicin? Funderar på om det kan bli bättre bara av medicin, att man mår bättre och ångesten minskar och att man kan trappa ner sen och fortsätta vara bra? Eller kommer man behöva äta medicin resten av livet för att må bra? :-/
  • Anonym

Cipralex, Fluoxetin, Anafranil, Zoloft är väl de som jag vet används.
    Men samtal med kurator eller psykolog är nog minst lika viktig tror jag.
    Medicinen ska man äta ganska länge så att man är stabil i sitt mående. Medicinen gör så att man får ett skydd mot de värsta känslorna, att man lyfts så att man kan ta itu med de svåra känslorna igen.
    Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-21 12:09:01 följande:
    Cipralex, Fluoxetin, Anafranil, Zoloft är väl de som jag vet används. Men samtal med kurator eller psykolog är nog minst lika viktig tror jag. Medicinen ska man äta ganska länge så att man är stabil i sitt mående. Medicinen gör så att man får ett skydd mot de värsta känslorna, att man lyfts så att man kan ta itu med de svåra känslorna igen. Lycka till!
    Hur länge behöver man äta medicinen då? Planerar att försöka bli gravid till sommaren och behöver väl börja trappa ner ett tag innan antar jag.
  • Anonym

Ni som äter mediciner, har ni haft andra biverkningar än de som kommer de första veckorna? Har ni sett några biverkningar som följt med under hela tiden ni medicinerat?

Svar på tråden Medicin vid social fobi & nedstämdhet?