• Elisie

otrivelle ägglossnings spruta!?

Har tagit ut min ägglossnings spruta o är rädd att jag fick ut den för tidigt! ska ju inte använda den än på ca 3 veckor eller så, kankse längre ja vet inte. På förpackningen stod de attt den höll i 30 dagar. Men så stod de 2010-09 på utgångs datum oxå på förpackningen.
    Jag slog upp otriveller på apotekets hemsida o fick upp infon nedan!.

Kan man säga då att utanför kylskåp så håller den i 30 dagar men i kylskåp till 2010?
    Den ligger i kylskåpet nu!

Nån som använt otreville ägglossnings spruta? eller vet nått?

Tacksam för svar då jag oroar mig att jag fått ut den på tok för tidigt.

Förvaras utom syn- och räckhåll för barn.

Används före utgångsdatum som anges på etiketten efter EXP. Utgångsdatumet är den sista dagen i angiven månad.

Förvaras i kylskåp (2°C-8°C). Förvaras i originalförpackningen.Ovitrelle 250 mikrogram injektionsvätska, lösning kan förvaras vid 25 °C eller lägre i upp till 30 dagar. Lösningen kan inom denna tidsperiod inte åter kylförvaras utan måste kasseras om den inte använts inom 30 dagar.

Ovitrelle är endast för engångsanvändning. Överbliven lösning kastas.

• Svar på tråden otrivelle ägglossnings spruta!?
  • Cat79

Du har förstått det hela rätt och det är bra att den är i kylen. Den ska ju ändå användas inom 30 dgr så det är ju ok då. Lycka till.

• pusslan

Har också funderingar över Ovitrellen. Jag ska resa bort över helgen och ska ta ägglossningssprutan lördag kväll. Kommer att ha svårt att kylförvara den, men enl. FASS borde det innebära att jag kan packa ner sprutan på fredag morgon och ha den i handväskan till på lördag kväll när jag ska injencera???
    Är lite orolig över förvaringen, att den ska bli förstörd om jag inte har den i kylen precis hela tiden. Har haft planer på en liten bärbar kylväska...
    Vi ska flänga runt mellan släktingar under helgen och lördag kväll är det 90-års kalas och jag har tänkt glida in på toaletten lite diskret och ta sprutan när det är dags.

Så man kan alltså förvara den utanför kylskåpet bara man använder den inom 30 dagar???
    Vi har varit supernoga med kylförvaringen (störtat hem från Apoteket, tagit ut den 5 min innan den ska tas)

• Elisie

pusslan: Som jag har förstått de så borde den klara sig utanför kylskåpet i 30 dagar.

För de står ju ett utgångsdatum på förpackningen o de är väl de som gäller om den ligger i kylskåpet o börjar man förvara den utanför kylskåpet så är de 30 dagars hållbarhet som gäller. Så är de jag förstått det.

De är inte lätt de här med hållbarhet o förvaring :s

• pusslan

Nej det är inte helt lätt. Man är ju så otroligt rädd att göra något fel. Ska dubbelkolla med kliniken också.

• Elisie

pusslan: gör de! kolla hur länge puregonsprutor håller utanför kylen oxå på en gång? eller hur länge de håller i kylskåp - om du vill! eller vet du de kankse?

• pusslan

Enligt FASS kan Puregon förvaras vid eller under 25 °C (i rumstemperatur) under maximalt 3 månader.

Det är smart att notera när du börjar förvara produkten utanför kylskåp så man inte tappar räkningen..

Jag är så sjukt vimsig - kanske kan jag skylla på hormonerna. Jag ska inte alls ta Ovitrell utan Pregnyl och där gäller obrúten kylkedja. Den ska vara i kylen hela tiden tills det är dags att använda den.

Svar på tråden otrivelle ägglossnings spruta!?