• Mattiasegna

Kan hundar få feber??

Våran hund har varit slö och typ bara ligger ner, kände med att hon har väldigt varm tunga, och hon matvägrar:/ kan det va feber eller något annat??

• Svar på tråden Kan hundar få feber??
  • suset

visst kan hundar få feber... låter som han/hon är förkyld. det är våran också så här års.

• Fruochmamma

Ja, hundar kan få feber. Normalt ligger hundens temp på 38-39 grader men det varierar.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mattiasegna

Men finns de inget annat sätt man kan märka feber???

• Dito

Visst kan hundar ha feber. Om jag var du skulle jag kolla tiken hos en veterinär om inte febern går över om någon dag. Tikar har lätt för att få livmoderinflammation och det kan bli akut om man inte hittar det i tid. Även Erlichia (stavas det så?), en fästingburen sjukdom ger feber, också viktigt med snabb behandling med antibiotika för att slippa besvär. Lycka till!

• Dito

Glömde.... ta tempen i rumpan på henne så slipper du undra. Det du skriver verkar onekligen vara feber.

• Mattiasegna

har inte nån temometer, får kolla upp detta imorgon..

• Mattiasegna

Kanske ska tillägga att hon bara en en valp på 18 veckor..

• nomina

de kan visserligen va lite svårt att bara ta tempen sådär om man inte vet va de har för temp normalt. den normala tempen ska ju ligga runt 38 grader på en hund, men min hund har lägre kroppstemp över lag. du kan ju ta tempen o kolla, men sen när hon blir pigg igen rekomenderar ja att du kollar tempen i några dagar o se om den stämmer på ett ungefär. skriv ner hennes normala kroppstemp, ett väldigt bra underlag när man ibland pratar med veterinären!
    hoppas hon blir pigg snart! kramar

• Dito

Ojdå, bara en bebis! Då kan du nog utesluta det där med livmodern. Hundar kan ju bli förkylda precis som vi och det är inget ovanligt. Men, om hon fortsätter att vara skruttig så sök hjälp i och med att hon inte är så gammal har hon inte så mycket att sätta emot. Kolla bara så att hon dricker och ring och rådgör med en veterinär om du blir osäker. Kram!

• Mattiasegna

a ja tänktre vi ska ringa rådgivningen imorgon och kolla upp detta.. Blir ju orolig för vår lilla bebis.. hon vill ju inte ens äta.. hon backar ifrån maten.. Testade att ge henne lite filmjölk, de fick hon i sig lite av..

• Euphoria

Men en valp ska inte vara slö! Det hade jag kollat upp direkt.

Och för framtida bruk hade jag införskaffat en hund-termometer (en vanlig febertermometer alltså, men man kanske inte vill dela termometer med vovvens rumpa ) Upp till 39 grader anses normalt för hund.

Lycka till!

• Mattiasegna
    Euphoria skrev 2009-10-18 20:59:23 följande:
    Men en valp ska inte vara slö! Det hade jag kollat upp direkt. Och för framtida bruk hade jag införskaffat en hund-termometer (en vanlig febertermometer alltså, men man kanske inte vill dela termometer med vovvens rumpa ) Upp till 39 grader anses normalt för hund. Lycka till!
    Ska kolla upp detta imorgon
  • PrettyGirl

Min kelpiehanne har haft en infektion med feber, han var uppe i närmare 41 grader och orkade inte gå själv. Han var fruktansvärt dålig, men blev piggare av en antibiotika-injektion samma dag. Eller ja, jag fick rådet att avvakta en dag och när det inte blev bättre så åkte vi till vetten. Jag fick inget svar på vad det var, det var inte en fästingburen sjukdom, de hittade ingenting! Men han fick äta penicillin i 14 dagar och blev bra sedan.
    Ibland vet man inte varför de blir sjuka. Huvudsaken de blir bra igen. Jag trodde min Ozzy skulle dö och var så jätteorolig, så det var skönt när han började stappla runt lite själv och vifta på svansen;)

• Mattiasegna

vi ska till vetrinären kvart i 11.. så a hoppas inte de e nått farligt.. är orolig för vår lilla bebis..

• emeliasmamma

Hur gick det... *nyfiken*

• Mattiasegna

Hon hade feber 40.2 grader.. stackarn.. vi fick tabletter vi ska ge henne i 5 dagar.. gav precis de första och hon va jätte duktig=) åt de som godis... Stolt över henne=)

• Rottis77
    Mattiasegna skrev 2009-10-20 09:47:08 följande:
    Hon hade feber 40.2 grader.. stackarn.. vi fick tabletter vi ska ge henne i 5 dagar.. gav precis de första och hon va jätte duktig=) åt de som godis... Stolt över henne=)
    Men varför hade hon feber? Fick ni ingen diagnos?
  • Mattiasegna
    Rottis77 skrev 2009-10-21 09:16:20 följande:
    Men varför hade hon feber? Fick ni ingen diagnos?
    Nej, dom kunde inte hitta något:/ men hon sa att om hon inte blir bättre tills igår så skulle vi höra av oss... men hon mår mycket bättre nu.. busig som vanligt men hon äter fortfarande tabletter.. de är på nätterna hon är slö men då sover hon ju=)
Svar på tråden Kan hundar få feber??