• idamedi

v 5, 6, 7. När kan man se hjärtat slå på VUL?

När är första gången man kan se hjärtat slå på VUL?
    Jag är i vecka 5+2, var på VUL igår (pga tidigare mf), där såg man bara två små prickar, inget hjärta.

Enligt denna sida kan man se hjärtat slå i vecka 6.
    www.minbebis.com/gravid_vecka_6.html

• Svar på tråden v 5, 6, 7. När kan man se hjärtat slå på VUL?
  • Fotavtryck

v. 5 såg vi bara en hinna. ( trodde jag var i v. 7) min bm sa att v. 7 är absolut ett säkert kort att ta ett vul, då man inte ska göra för många.

• idamedi
    Fotavtryck skrev 2009-10-18 21:06:24 följande:
    v. 5 såg vi bara en hinna. ( trodde jag var i v. 7) min bm sa att v. 7 är absolut ett säkert kort att ta ett vul, då man inte ska göra för många.
    Hinna, alltså, förtjockad slemhinna runt? Såg du ngn "prick", början till embryo, eller vad man ska säga?

Är det skadligt för barnet med vul? :/
  • Tessie80

Jag såg ett hjärta i vecka 6+4 och då hade det slagit i bara 3 dagar ungefär.

• Helstsyskonnu

Jag fick se ett tickande hjärta i vecka 5+6. Min läkare var dock förvånad över att det syntes så tydligt. Jag vet att jag inte var längre gången, jag hade fått äl-spruta.

• Hannah Montana

Var på vul i v 5+3, då såg man bara hinnsäck och fostervatten
    I v 7+3 såg man hjärtat slå.

• Fotavtryck
    Hinna, alltså, förtjockad slemhinna runt? Såg du ngn "prick", början till embryo, eller vad man ska säga?Är det skadligt för barnet med vul? :/
    Man såg ingenting annat än hinnan som fostret ska ligga i i v.5. men v. 6+4 såg man tydligt ett hjärta ( v.7?
    O man vet inte exakt vad ultraljud gör på fostret så man skagöra så få som möjligt.
  • AMWDDZ

Hej...jag var hos läkaren och gjorde en VUL undersökning i vecka 5+2 och de kunde bara se ett foster men inget hjärta som slog.....i nästa vecka ska jag på ett till VUL undersökning igen för att se om ett hjärta slår....och då är jag i vecka 6 då jag ska undersökas...jag är såå nervös inför detta besök och jag hoppas jag får se det tickande hjärtat via VUL undersökningen....jag åkte in i vecka 5 pga små blödningar.....men nu har dessa blödningar avtagit.....och jag har varken ont eller blöder något....mår bra..men är väldigt nervös inför detta...är det någon som har varit med om liknande sitatuion?

• Samboo

Det är så olika vad läkare säger med UL, om det är skadligt eller ej. I många länder gör man UL nästan vid varje besök och det verkar ju inte ta skada på så många barn. 

Jag bor i USA och ska på VUL nästa vecka. Då är jag i v. 6. Hjärtat börjar slå i v 5-6 någon gång, så det är ju inte säkert att man kommer se det nästa vecka.. Men, jag hoppas att det går.  

Svar på tråden v 5, 6, 7. När kan man se hjärtat slå på VUL?