• Anonym

kontaktas soc om jag lägger in mig på psyket?

Jag är en mamma som mår mycket dåligt. Jag äter antidepp för ångest men mår sämre nu den senaste tiden och känner att jag vill lägga in mig på psyket för att vila ut och kanske få en annan medicin.
    Jag har två barn under 5 år och pappan komemr att ha dem men kommer psyk kontakta soc ändå eftersom jag mår dåligt? Känner mig orolig för det.

Lite andra frågor.
    Får man eget rum på psyket?
    Hur är det med maten, får man den eller ska man fixa det själv?
    Vad kostar det?
    Finns det tv och sånt på psyket?

hoppas nån kan hjälpa mig. Har aldrig legat på psyket innan så känner mig nervös men har sätt det utifrån och det ser mysigt ut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-19 19:17
    Jag menar hem som man ser på film. Alltså med vackra miljöer där man skriver in och ut sig själv. Finns inte såna i sverige?
    Jag vill alltså komma bort och vila ut. Är ingen fara för mig själv eller liknande.

• Svar på tråden kontaktas soc om jag lägger in mig på psyket?
  • Anonym

Har du provat att åka bort och vila ut någon annanstans först? Det kanske skulle kunna hjälpa, så slipper du åka dit.

• Birgitta L

Svar till Anonym:

Först vill jag säga att det inte är mysigt på psyk! De patienter som är inlagda där har alla möjliga problem och mer eller mindre allvarliga diagnoser och det kan därför vara en mycket skrämmande upplevelse att komma dit. Man ska definitivt inte lägga in sig för att få vila. Om du åker in till psyk är det heller inte troligt att läkaren där lägger in dig. Jag tycker att du i stället ska kontakta den läkare som skrivit ut din medicin och diskutera med denne om eventuellt byte. Om det är en allmänläkare från din vårdcentral kan du i stället ta kontakta öppenvårdspsykiatrin på orten där du bor så får du den hjälp du behöver.

Svar på dina övriga frågor:

Man får inte eget rum på psyket. Däremot får man mat. Det kostar några hundra per dygn att vara inlagd. Det finns allmänt TV-rum på psyk men inget annat och man får heller inte ha sina egna mobiltelefoner där.

• Birgitta L

Svar till Anonym:

Jag glömde din fråga om soc. Ja de kontaktas om du skulle bli inlagd och det är för att du har små barn.

• Nemiia

Alltså jag har ingen erfarenhet av detta själv men jag har en kompis som åkt in och ut på psyket. Skulle nog inte beskriva det som en mysig miljö (har vart och hälsat på)

För det första ska du veta att bara för att du söker dig dit, så är det inte säkert att du blir inlagd utan det bedöms av läkare först om dom tycker att du är i behov av det. Eget rum fanns det iaf inte när jag var där man ligger i salar om fyra, precis som på en vanlig sjukhus avd.
    Angående hur mycket det kostar, vet ej om det är gratis men skulle gissa på att det kostar ca 80 per vårddygn (det är det normala) då får man sjukhus mat, det är ingen lyx vi snackar om på psyket direkt.

Visst finns det tv men man får aldrig glömma att dom människor som finns där är extremt sjuka och en del väldigt destruktiva. Har man otur får man inte gå på toaletten själv, om dom bedömer att du är en fara för dig själv. Du ska vet att det inte är någon semester eller dröm tillvaro att vara på psyket.

Som tidigare skrivit prova att vila upp dig någon annanstans först, för psyket är ju främst en plats där man utreds och inte ett ställe dit man åker för att vila upp sig.

I all välmening.

• Anonym

Jag har besökt min mamma mycket på olika psyk.avd.

Kan bara svara på det jag sett...

Det brukar finnas enkel eller dubbelrum, beroende på om man klarar av att dela rum eller inte, tror jag

Det brukar finnas tv i ett allmänt utrymme där de som vill se kan sitta.

Maten serveras som på andra avdelningar på sjukhuset.

Vet att mamma får räkningar när hon varit inlagd, men hon har ingen sjukförsäkring. Har man det så borde den täcka det mesta.

Vet inget om soc får info, men jag gissar att det inte är så.

Lycka till, skönt att höra att du söker hjälp, hoppas du får god sådan!

• Anonym (P)

Jag håller med Birgitta L! De som är inlagda (det funkar inte som ett pensionat, att man lägger in sig själv) mår oftast mycket mycket dåligt och det kan vara oerhört skrämmande att se så många människor bara gå runt och må dåligt. Du får inte behålla alla dina saker etc. Maten är sjukhusmat och du betalar vanlig sjukvårdstaxa för dygnsvård.

Tala med din psykiater i första hand!

• Anonym (Har varit där)

NEJ DOM KONTAKTAR INTE SOC!!!!!

Har själv en son som var under 3år när jag blev inlagd och ingen kontaktade soc NEJ!
    Jag fick eget rum, alla hade egna rum, förutom på avdelningen där det fanns några som hade dubbel rum, men jag hade tur som fick eget.

Kostnaden är som alla andra inläggningar och kostar 80kr per dag. Du får ej ha din egna mobil när du ligger på PIVA psykriatiska intensivvårds avdelningen, men där emot nere på avdelningen, på piva finns det vanliga telefoner du får låna.

Det finns både tv, böcker, spel osv i sällskaps rummen, dock inget inne på ditt eget rum.

Jag har legat inne 3 gånger och visst finns det speciela personer. MEN dom flesta är vanliga dödliga som hamnat i kris och behöver hjälp att komma upp ur hålet igen. 99% av personalen är väldigt profsiga och hjälpsama.

Maten ingår i dessa 80kr du betalar, det är både frukost, lunch. mellis, middag och kvällsmat samt fri tillgång till frukt.

• Anonym (Majblomma)

Fast är det ändå inte ganska viktigt att poängtera att psyket inte ska jämföras med någon form av vilohem?

• Birgitta L

Svar till Nemia:

Soc kontaktas vid utskrivning inför den behandlingsplan som läggs upp vid eventuell eftervård inom socialtjänsten och öppenvårdspsykiatrin. Kanske gjordes en annan bedömning i ditt fall men oftast är det så att de kontaktas. Jag har arbetat inom den psykiatriska slutenvården så jag vet att det är så.

Svar på tråden kontaktas soc om jag lägger in mig på psyket?