• PyretX

Kassera bilbarnstol?

Är det någon som vet när man ska kassera en bilbarnstol? Ej av ålder utan om den har varit med om en krock. Alltså ska man slänga den om man krockar på t.ex. en parkering där hastigheten har varit extremt låg. Eller är det om man krockar på 90- 110-väg eller????
    Jag har som inte hittat någon info om det utan bara att stolens material har begränsad användning tid. Upplys mig gärna.

• Svar på tråden Kassera bilbarnstol?
  • Joico

Stolen ska kasseras oavsett hastighet. Kanske inte om det varit en liten snudd som knappt kändes... Det finns alltså ingen minimihastighet. Man får en ny stol på försäkringen

• CK82

Som jag förstår det skall den alltid kasseras efter en krock, naturligtvis inte om du tex. bara snuddar en bil när du tex ska parkera...

Men jag tror, att eftersom du funderar över det, så ska den bytas ut...följ magkänslan eller ring till tex trafiksäkerhetsverket el till tillverkaren!

• PyretX

Det efter att ha läst annonser på t.ex. Blocket där det ofta står "Okrockad" jag började fundera. Vad definierar en krock? Det var då jag började leta info men hittade ingen.

Alltså det är inte jag har krockat utan jag funderade på att på att köpa en begagnad stol för att ha som extra stol och ville bara veta hur man kan kolla stolen innan köp.

• Anna83GBG

ja men är det skillnad på om man krockat med ett barn i stolen eller utan me?

• mammamutilltre
    PyretX skrev 2009-10-20 07:11:54 följande:
    Det efter att ha läst annonser på t.ex. Blocket där det ofta står "Okrockad" jag började fundera. Vad definierar en krock? Det var då jag började leta info men hittade ingen. Alltså det är inte jag har krockat utan jag funderade på att på att köpa en begagnad stol för att ha som extra stol och ville bara veta hur man kan kolla stolen innan köp.
    Jag har med letat babyskydd på blocket men blev osäker vågar inte lita på att de verkligen är okrockade trots at jag själv aldrig skulle sälja en krockad.
    Men jag köpte en ny till slut.
  • Joico

Nej. Krockad som krockad

Anna83GBG skrev 2009-10-20 07:15:12 följande:
    ja men är det skillnad på om man krockat med ett barn i stolen eller utan me?
Svar på tråden Kassera bilbarnstol?