• Lillstrumpa79

Någon som haft kristallsjuka/godartad lägesyrsel?

Fick detta konstaterat i fredags. Blev grundligt undersökt förutom att läkaren aldrig kollade i öronen..
    Efter behandling (olika vridmoment av huvudet) så mådde jag bra igen men framåt kvällen kom en konstig tyngdkänsla i örat samt lite vätska.

Denna känsla är kvar i örat & ibland kommer ett lätt illamående som oftast går över rätt snabbt. Yrseln är helt borta.

Någon som känner igen detta? Enligt läkaren borde jag vara botad men det kan ju komma tillbaks. Har återbesök på fredag.

Hade aldrig hört talas om denna åkomma förut & vill höra hur andra upplevt det samt hur snabbt det försvann eller hur ofta det kommit tillbaks?

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Någon som haft kristallsjuka/godartad lägesyrsel?
  • Anna Sui

Ja, iaf vad jag tror. Har inte varit hos någon läkare och fått det bekräftat. Jag har haft kristallsjuka/lägesyrsel ungefär 1-2 gånger per år de senaste fem åren. Men oftast börjar det när jag ligger i sängen och vaknar, ska troligtvis resa mig upp, och då gungar hela världen. Har fått det när jag rest mig upp också. Blir sååå illamående och har kräkts vid något tillfälle. Det som hjälper är att ligga kvar i sängen och hålla om huvudet och för ögonen och bara fokusera. Men om jag gör häftiga röreleser kommer det snabbt tillbaka så jag brukar få ta det lugnt i ett par dagar efteråt och får lätt återfall i ett par veckor efter. Då känner jag oftast av att det kommer och kan hejda det genom att stanna i rörelsen. Om jag står upp hjälper det bäst att gå fram till ett öppet fönstret och bara fokusera och andas djupt och ta det lugnt. Då går illamåendet över.
    Vanligast är dock att jag vaknar på natten och det gungar, ligger då kvar i sängen på sidan och försöker somna om. Men det är lite läskigt för jag vet att det just är när jag vaknar som det oftast kommer och därför kan jag dra mig lite för att gå och sova. Hade ett "anfall" för någon vecka sedan och innan dess var 1,5 år sedan, såd et är ganska olika. Det sägs att det kan vara stressrealterat och för mig kommer det nog ofta i sådana perioder, men jag vet inte. Precis som om alla tankar i huvudet sätter igågn obalansen.

• Lillstrumpa79

Anna Sui
    Känner igen allt du beskriver. Jag var ju hos läkare som fick kristallerna att hamna rätt men blir fortfarande lite svajig ibland.
    Kör du bil? Jag är livrädd att bli snurrig typ på motorvägen...

Jag har oxå haft det lite stressigt på sistone & antar att det utlöst sjukdomen..
    Om du går till läkare så kan man få lära sig att själv vrida så kristallerna hamnar rätt, jag ska be om det på mitt återbesök.

• Magda40

Har också haft detta! Det går över till sist men det kan ta några veckor att bli bra. Jag fick ingen behandling alls men efter en period av yrsel - ibland helt handikappande, ibland bara "yr i huvuet" - så insåg jag en dag att det faktiskt var borta!

Har dock förstått att om man fått det så kan det vara så att man KAN få tillbaks det igen. På något sätt är man extra känslig för detta. Jag var också stressad och lite sliten när detta kom men tror inte att det bara är det som orsakade problemen. Är lite yr i huvudet till och från, har problem med migrän och är åksjuk - tror att det finns ett samband där också.

Hoppas du blir bättre! Och oroa dig inte för mycket. Försök undvik bilkörning etc om du fortfarande är yr.

• Lillstrumpa79
    Magda40 skrev 2009-10-19 11:27:46 följande:
    Har också haft detta! Det går över till sist men det kan ta några veckor att bli bra. Jag fick ingen behandling alls men efter en period av yrsel - ibland helt handikappande, ibland bara "yr i huvuet" - så insåg jag en dag att det faktiskt var borta!Har dock förstått att om man fått det så kan det vara så att man KAN få tillbaks det igen. På något sätt är man extra känslig för detta. Jag var också stressad och lite sliten när detta kom men tror inte att det bara är det som orsakade problemen. Är lite yr i huvudet till och från, har problem med migrän och är åksjuk - tror att det finns ett samband där också.Hoppas du blir bättre! Och oroa dig inte för mycket. Försök undvik bilkörning etc om du fortfarande är yr.
    Tack!
    Jag får oxå migrän ibland & som barn var jag fruktansvärt åksjuk.
    Är beroende av att kunna köra till jobb & dagis då vi bor långt ute på landet. Ska be min sambo köra Epleys manöver på mig senare, jag fann den via google Då hamnar de lösa partiklarna rätt & yrseln försvinner.
  • Anna Sui

Jag var också väldigt åksjuk som liten och lider av migrän då och då. Fösökt undvika bilkörning så gott det gått. Speciellt under de dagar som anfallet kommit för då är jag jättesnurrig.

Jag har läst att man ska försöka att röra huvudet mycket, inte tvärt om. Men det är ju svårt tycker jag, när man är orolig för att det ska börja snurra igen.

Svar på tråden Någon som haft kristallsjuka/godartad lägesyrsel?