• Astarte

Är det fel att "jobba med" konst när man går på bidrag?

Jag och en kompis satt och pratade om det här idag. Att utföra ett arbete går ju ofta ut på att man gör jobbet nu och är garanterad lön sedan, man får betalt för nerlagt tid. De jobb, främst inom konsten, som handlar om att man lägger ner tid nu och kanske får lön sedan när man säljer det man skapat fungerar ju inte så.
    Är det då fel att ägna tiden då man lever på a-kassa, soc eller sjukpenning till att skriva musik, skriva en bok, måla tavlor eller liknande, vilka man kanske kommer kunna sälja sedan.
    Den dagen man får jobb kommer man ju då få både pengarna från konsten och från jobbet.

Är det fel?

• Svar på tråden Är det fel att "jobba med" konst när man går på bidrag?
  • lokisse

jag tycker att det är fel.
    det man tjänar borde man fa i avdrag när man fatt betalt.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Namnam

Jag tycker det är fel då jag tycker bidrag är till för dem som behöver det och inte de som inte har lust med något annat.

Om man vill kunna försörja sig på sin konst tycker jag att man ska söka stipendier eller ha ett jobb vid sidan av tills man kan försörja sig på sin konst och inte nyttja skattemedel.

• Themis

Jag tycker att om man söker jobb åtta timmar om dagen så är resten ens egen tid.

Samma sak för studier, jag är fortfarande pissed off på FK som först sa att det var okej att plugga kvällskurs på universitetet (som var en del i en andra examen som skulle hjälpt mig att få jobb eftersom det var det jag hade arbetat med de senaste fem åren) och sen kom beslutet och då var det inte okej.

Bullshit säger jag som har pluggat bredvid heltidsjobb i flera år, och vem fan vill vara utan jobb när man har investerat många år i att inte behöva vara det?

• Astarte

Grejen är väl, tycker jag, att man kan se det som att man investerar sin tid i något som kan komma att ge en inkomst längre fram, så man slipper bidrag då.

Om man ser det från ett annat håll så jobbar man ju faktiskt (omsätter tid i pengar), och det är ju fel.

• inkka

Måla tavlor ger för det mesta inga stora slantar, så det ska man väl få hålla på med. Överhuvudtaget tycker jag det är bättre man försöker göra något vettigare med sin ofrivilliga ledighet än att sitta och såsa framför tvn. Det skulle ju säkerligen göra tiden mer meningsfull på många sätt. Sen, om det nu är så att man redan är etablerad inom någon konst, och faktiskt tjänar pengar på det så bör man väl inte leva på staten.

• Namnam
    Astarte skrev 2009-10-18 23:05:06 följande:
    Grejen är väl, tycker jag, att man kan se det som att man investerar sin tid i något som kan komma att ge en inkomst längre fram, så man slipper bidrag då.Om man ser det från ett annat håll så jobbar man ju faktiskt (omsätter tid i pengar), och det är ju fel.
    Jo men om det inte gör det då?
    Och hur lång tid är det rimligt att inte få in några pengar från sitt skapande

Tycker att man får hålla sig till stipendier eller någon typ av lån isf.

Om det ska vara ok är det då för alla att man ska gå på bidrag tills man får
    /kanske får betalt för sitt skapande?  
  • inkka

Om jag skulle vara arbetslös, och inte hade barn hemma som tog upp all tid, så skulle jag säkerligen måla och handarbeta så mycket jag hade ork till. Men inte för att i första hand tjäna pengar på det. Lån skulle jag inte ta (har ju visserligen redan två års csn-lån för konststudier :)) Stipendier (om man hittar något) är väl mycket roligare än att leva på bidrag.

• Astarte
    Namnam skrev 2009-10-18 23:11:23 följande:
    Jo men om det inte gör det då?Och hur lång tid är det rimligt att inte få in några pengar från sitt skapande Tycker att man får hålla sig till stipendier eller någon typ av lån isf.Om det ska vara ok är det då för alla att man ska gå på bidrag tills man får/kanske får betalt för sitt skapande?  
    Jo, det är just det där som är lite av problemet. Jag kan bara tycka att jag som ändå går arbetslös kan väl lika gärna sy kläder, måla, skriva, utöka mitt fotogalleri eller vad som så länge jag ändå inte har något annat att göra. Min väninna tyckte mer som du gör, att det är fel, men jag vet inte. . .
  • Namnam
    Astarte skrev 2009-10-18 23:38:39 följande:
    Jo, det är just det där som är lite av problemet. Jag kan bara tycka att jag som ändå går arbetslös kan väl lika gärna sy kläder, måla, skriva, utöka mitt fotogalleri eller vad som så länge jag ändå inte har något annat att göra. Min väninna tyckte mer som du gör, att det är fel, men jag vet inte. . .
    Det viktiga är om du går på bidrag för du vill inte ha ett vanligt jobb utan bli författare.
    Eller bestämmer dig för att skriva en bok för att få in pengar då du inte hittat någon försörjning hur du än försöker.

För om de ska vara ok att få bidrag så länge det man vill jobba med inte ger någon inkomst måste det också gälla dem som inte får drömjobbet.

Tycker det är otroligt skevt och orättvist om det bara ska vara ok för konsnärer och inte alla.
  • MickeN1973

Konstnärer och annat.

Får se till att skapa något som folk vill köpa.

Det ska ju inte vara så att samhället ska finansera deras lek med färger...

• Mandi74

Kan inte se något fel i det alls, det kan ju vara så att man inte ser det som ett jobb utan som en hobby.. borde alla sluta med sina hobbys i så fall.

För en som är sjukskriven, kan skapandet vara en del av läkningspreocessen.. är det fel då?

• Vasen

Om man tacka nej till jobb och istället lever vidare på sin akassa/soc/vad man nu har för att måla eller vad man nu gör blir det ju fel (fast det var ganska vanligt för några år sedan vad jag vet, målet för många kulturarbetare var då att lyckas få in en fot på AF Kultur för att kunna fortsätta med sin konst). Hur det är nu vet jag inte, jag tror inte ens det finns någon AF Kultur kvar?

Om man söker jobb, gör sitt bästa för att få dessa jobb och sen har tid över till annat måste väl det vara helt ok. Man blir ju inte mer livegen för att man får betalt från våra socialförsäkringssystem än om man jobbade och ägnade sin fritid åt sånt man är intresserad av.

• Plutteli
    Vasen skrev 2009-10-19 07:37:16 följande:
    Om man tacka nej till jobb och istället lever vidare på sin akassa/soc/vad man nu har för att måla eller vad man nu gör blir det ju fel (fast det var ganska vanligt för några år sedan vad jag vet, målet för många kulturarbetare var då att lyckas få in en fot på AF Kultur för att kunna fortsätta med sin konst). Hur det är nu vet jag inte, jag tror inte ens det finns någon AF Kultur kvar? Om man söker jobb, gör sitt bästa för att få dessa jobb och sen har tid över till annat måste väl det vara helt ok. Man blir ju inte mer livegen för att man får betalt från våra socialförsäkringssystem än om man jobbade och ägnade sin fritid åt sånt man är intresserad av.
    Det kanske gick förr, men nu är det så att om man säger nej till ett erbjudet arbete så tappar man sina bidrag...

Jag tycker det är OK att göra handarbeten/konst så vida man fortfarande försöker skaffa arbete, syr själv och målar m.m. men söker ändå arbeten eftersom jag inte vill fortsätta vara arbetslös. (Fast några 8 timmar om dagen blir det inte med tanke på att det kommer ca 5 nya jobb i veckan här varav kanske 2 är sådana jag har behörighet till...)
  • Mamsis

Om man samtidigt gör sitt bästa för att hitta ett arbete man kan försörja sig på NU så ser jag inga problem i att man ägnar övrig tid till att skapa.

• Fina Fröken Lycklig

Att dra in pengar (oavsett vad man jobbar med) när man samtidigt lever på bidrag är självfallet fel!

MEN att egenhändigt tillverka saker, på vilket sätt det än må vara, måla och teckna, sy, snickra, skapa i lera etc.. är Självfallet helt okej och helt rätt i mina ögon! Skulle man däremot börja sälja av dessa egentillverkade föremål under samma tidsperiod som man uppehar bidrag är det inte längre rätt.

Men självfallet ska man kunna måla tavlor eller dylikt under sin arbetslöshet med målet att kunna sälja dom längre fram.

Många oetablerade konstnärer har ju ett annat jobb att gå till, kan vara heltid, deltid eller vad som nu behövs för att få ekonomin att gå runt. Men med ts väninnas resonemang så borde inte det scenariot vara acceptabelt det heller, eller? Alltså jobba på tex ett kontor, lager, förskola etc OCH samtidigt, på sin lediga tid, försöka etablera sig som konstnär.

Förstår faktiskt inte resonemanget och blir faktiskt riktigt upprörd över det.

Självfallet ägnar man sin lediga tid (oavsett om den är pga arbetslöshet eller efter arbets/skoltid) till skapandet om man har som mål och dröm att en dag kunna försörja sig på sin konst! Dum vore man ju annars!

• Argo

Fina Fröken Lycklig skrev 2009-10-19 13:40:29 följande:

Men med ts väninnas resonemang så borde inte det scenariot vara acceptabelt det heller, eller?
    Skillnaden ligger främst i om man lever på andras pengar (bidrag) eller om man själv förtjänar sitt uppehälle. Men det är en komplex fråga: går man på a-kassa och gör det som krävs av en (8 timmar per dag antar jag) så får man givetvis göra vad man vill på sin fritid. Men lever man på andras pengar (bidrag) så ska man räkna av de inkomster man skaffar sig genom sitt konstnärsskap, vare sig de utfaller nu eller i framtiden. I ett idealt fall, alltså. Att det sedan sällan blir så i praktiken är en annan femma.

Vill man vara konstnär och leva på bidrag får man göra det den vanliga vägen och söka bidragen där de finns, men a-kassa, sjukpenning och socialbidrag ska inte vara förtäckt konstnärslön.
  • Fina Fröken Lycklig
    Argo skrev 2009-10-19 14:05:52 följande:
    Vill man vara konstnär och leva på bidrag får man göra det den vanliga vägen och söka bidragen där de finns, men a-kassa, sjukpenning och socialbidrag ska inte vara förtäckt konstnärslön.
    Nej självklart inte!
Svar på tråden Är det fel att "jobba med" konst när man går på bidrag?