• Göteborgsmamman75

Förlossningsberättelser med andra barnet

Hej, jag ska snart föda mitt andra barn och vill gärna höra för er som redan gjort det hur det var i jämförelse med första. Gärna ni som även födde fösta vaginalt då

Gick det snabbare med andra, gjorde det ondare, vad hade ni för bedövning etc, ja allt vill jag veta. Tack

• Svar på tråden Förlossningsberättelser med andra barnet
  • Sencha

Titta in hos mig

0401 & 0807
  • MariamedTrollet

Hej,

Jag har fött två barn, en dotter, dec-06 och en pojke, maj-09.

Båda två födde jag vaginalt. Första föddes på beräknad dag, andra gick jag över med 5 dgr. Båda två startade med värkar, med första kom värkarna igång rätt så regelbundet med en gång, med andra startade värkarna väldigt oregelbundet, både i styrka och tid mellan värkarna.

Om jag räknar från första minivärken till att dottern föddes tog det nästan 22 h. Om jag räknar likadant när sonen föddes tog det 14 h.

När jag kom till förlossning med dottern var jag öppen 3 cm, började med att bada, när jag hade badat en stund tog jag lustgasen också. Efter badet tog jag sterila kvaddlar vilket jag var sådär nöjd med. Vattnet gick alldeles innan krystvärkarna kom igång. Vi var inne på förlossningen i nästan 10 h.

När jag kom till förlossningen med sonen var jag öppen 6 cm och startade direkt med lustgas och fick även akupunktur, vilket jag faktiskt inte riktigt vet om det hjälpte eller ej. Sen satte jag mig i badet och fick första krystvärken där. Vi var inne på förlossningen 2 h och 10 min denna gången.

Jag tyckte nog att det gjorde ungefär lika ont denna gången men jag tyckte att det var skönt att det gick så mycket snabbare denna gången. Just det, första gången födde jag i gynställning, andra gången stående på knä i sängen, det var mycket bättre!! Hjälpte till mycket, det var mycket lättare att krysta fram honom.

Lycka till!!

• Lehena

Första barnet tog 10 timmar, från första värken till han är ute. Badade och fick första krystvärken där i. Hann inte ta någon bedövning.

Andra barnet hade jag ett par små förvärkar innan krystvärkarna satte igång. Så andra sonen är född hemma på köksgolvet. Gick väldigt snabbt! Så hade ju, naturligtvis, inga bedövningsmedel då heller!

050911 & 090506
  • Göteborgsmamman75
    Sencha skrev 2009-10-19 09:23:06 följande:
    Titta in hos mig
    Tack för att jag fick läsa om din förlossning. ja där ser man vilken skillnad det gör beroende på vilken BM man får. Hoppas jag får en sån som du hade i slutet
  • Göteborgsmamman75
    Lehena skrev 2009-10-19 09:47:02 följande:
    Första barnet tog 10 timmar, från första värken till han är ute. Badade och fick första krystvärken där i. Hann inte ta någon bedövning. Andra barnet hade jag ett par små förvärkar innan krystvärkarna satte igång. Så andra sonen är född hemma på köksgolvet. Gick väldigt snabbt! Så hade ju, naturligtvis, inga bedövningsmedel då heller!
    Men ojdå, bara ett par förvärkar Hoppas det blir samma för mig
  • Alyssa

Det gick snabbare med andra med med fler komplikationer. Finns förlossningsberättelse i min blogg på min sida.

• milkit

Välkommen att läsa mina förlossnings berättelser i min blogg.
    Andra gick fortare än ettan..!

• ugglan

Jag har också två förlossningsberättelser här i min fl-blogg..
    Sammanfattningsvis gick andra mycket fortare men gjorde också mycket ondare. Sprack lite med första men inget med andra.

Ja ja, välkommen å läsa mer i bloggen som sagt.

• MammaMiia88

välkommen att läsa mina förlossningeberättelser oxå inne på min sida på bloggen

andra barnet tog längre tid på sig än första (27 timmar med andra och 19.5 med första)..men föddes 3 dagar innan bf ( första föddes bf+5)

• Litheo

Blev igångsatt med båda eftersom jag hade lite fostervatten. Med första fick jag gelé kl 8.00 på morgonen. Fick värkar runt 20.00 och han föddes 12.45 dagen efter men jag upplevde det som snabbt eftersom de trodde värkarna var av gelén och inte riktiga men det var dem.

Nu med andra blev jag också igångsatt. Fick en ballong som skulle vidga och den åkte ut efter en timme Fick dropp kl 12.00 och svagare värkar nästan direkt. Onda värkar kl.16.00 och började då andas lustgas. Hon var ute 50 min senare så det gick blixtsnabbt och superbra

Hade bara lustgas med båda men även akupunktur med andra men det funkade inte.

Lycka till!

♥ღ♥ Stolt mamma till klimparna Theo & Iza ♥ღ♥
  • Strawbaby

Skrev min förlossningsberättelse idag, finns i min blogg under rubriken "Mina förlossningar". (Det är Benjamin som är son nr. 2, den bloggen hamnde dock först)

Jag blev igångsatt med båda mina söner och allt gick väldigt mycket fortare med son nr. 2. Trots en vikt på 5 kg krystade jag ut honom på 4 värkar och fick en liten ytlig bristning som syddes med bara 2 små stygn. Jag kände mycket piggare efter andra förlossningen och kroppen återhämtar sig fortare!

• SFHelen
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-20 09:35:19 följande:
    tack för era historier, det verkar vara bra förlossningar ni alla haft. Känner mig mindre nervös nu när jag läst dem.
    håller helt med, tackar för alla fina berättelser
    o tack för att du startade denna tråd
  • Sommarvind

Jag har också förlossningsberättelser från mina två förlossningar i bloggen.

Sammanfattningsvis tog första förlossningen 23 timmar och avslutades med sugklocka medan andra förlossningen tog fem timmar, varav två timmar på KK. Båda förlossningarna startade likadant med värkar och att slemproppen gick. Jag tyckte att värkarna under andra förlossningen gjorde ondare eftersom de var mycket intensivare, men den förlossningen var ändå bättre än den första eftersom den var så mycket kortare.

• SFHelen

nu finns de förlossningsberättelser hos mig med, för den som vill läsa.

Med sonen hade jag värkar tre kvällar i rad innan de på fjärde dagen satte igång ordentligt. Gick fort när dem väl tog hål på hinnorna. 5 cm öppen o 60 min senare är han född....

med dottern gick vattnet o 6 timmar senare är hon ute.

• Göteborgsmamman75

Tusen tack för svaren! Nu kan jag även skriva ner min egen förlossningsberättelse med andra barnet Hon föddes häromdagen.

Ja det gick snabbare än första tog ca 5 timmar från första värken, varav 3 timmar på förlossningen. Hade lustgas.

Gjorde betydligt mindre ont än med första barnet. Värkarna var uthärdliga hela tiden med hjälp av lustgasen, medans med första skrek jag efter epidural redan när jag bara var öppen 2 cm.

Och med första tog krystningen 1,5 timme, nu tog den 5 minuter. På 3 krystvärkar gled hon ut, och var mycket lättare än första barnet .-)

Så lättad att det gick så bra.

Svar på tråden Förlossningsberättelser med andra barnet