Hej,
Jag har fött två barn, en dotter, dec-06 och en pojke, maj-09.
Båda två födde jag vaginalt. Första föddes på beräknad dag, andra gick jag över med 5 dgr. Båda två startade med värkar, med första kom värkarna igång rätt så regelbundet med en gång, med andra startade värkarna väldigt oregelbundet, både i styrka och tid mellan värkarna.
Om jag räknar från första minivärken till att dottern föddes tog det nästan 22 h. Om jag räknar likadant när sonen föddes tog det 14 h.
När jag kom till förlossning med dottern var jag öppen 3 cm, började med att bada, när jag hade badat en stund tog jag lustgasen också. Efter badet tog jag sterila kvaddlar vilket jag var sådär nöjd med. Vattnet gick alldeles innan krystvärkarna kom igång. Vi var inne på förlossningen i nästan 10 h.
När jag kom till förlossningen med sonen var jag öppen 6 cm och startade direkt med lustgas och fick även akupunktur, vilket jag faktiskt inte riktigt vet om det hjälpte eller ej. Sen satte jag mig i badet och fick första krystvärken där. Vi var inne på förlossningen 2 h och 10 min denna gången.
Jag tyckte nog att det gjorde ungefär lika ont denna gången men jag tyckte att det var skönt att det gick så mycket snabbare denna gången. Just det, första gången födde jag i gynställning, andra gången stående på knä i sängen, det var mycket bättre!! Hjälpte till mycket, det var mycket lättare att krysta fram honom.
Lycka till!!