• Anonym (säljare)

sälja bostadsrätt, vad tror ni?

Hur mycket tror ni en bostadsrätt blir värderad om de flest lgh i området, med samma månadsavgift och storlek sålts för 350 000 kr. Vår bostadsrätt har ett nyare kök än dessa och en jaqquzzi. Hur mycket tror ni detta höjer värdet?? AnnaArs sera llt likadant ut. Köket gjordes om för ett år sedan. Kan detta höja värdet med mer än 100 000 När allt annat är exakt lika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-19 09:26
    Anonym (säljare) skrev 2009-10-19 09:17:59 följande:
    [citat]
    vi ska inte ha budgivning, då jag ska köpa ut mitt ex... så det är enbart värderingen jag är ute efter. ska kontakta mäklare men vill först kolla med er. såg en exakt samma lgh för 350 000 på hement. skillnaden är att vi har ett betydligt nyare kök, samt jacuzzi o nyare handfat. kan dne bli värderad till mer än 450 000??
    [/citat]

• Svar på tråden sälja bostadsrätt, vad tror ni?
  • Anonym (Ja..)

Ja. Det kan det. För lägenheten blir då mer attraktiv. Och det blir antagligen en hårdare budgivning..

• saltflingan

Varför inte göra en värdering av lägenheten? De flesta mäklare gör detta kostnadsfritt.

• Anonym (Fd BR-ägare)

Svårt att spekulera i. Priset avgörs ju också av hur attraktiv andra tycker er lägenhet är. Har ni vat en stil som är väldigt personlig kan lägenheten bli svårsåld. I de prisklasserna som du nämner har jag svårt att se att er lägenhet skulle öka procentuellt så mycket i värde som du frågar efter, såvida den inte verkligen är något alldeles extra speciellt.

Attraktionsvärdet avgörs ju också av hur stort tryck det är på just din typ av bostad, i just ditt område och inte bara standard.

Kolla på hemnet på bostäder i samma område på vilket skick de är och följ sedan försäljningen för att se hur mycket de går för, respektive vad utgångspriset blir. Gör en snittberäkning på kvadratmeter-priset så borde ni få en rimlig uppskattning. Du nämner inte vart du bor, men för lägenheter i Stockholm brukar det finnas en knapp på hemnet som visar priser på tidigare sålda objekt i området.

• Anonym (säljare)

vi ska inte ha budgivning, då jag ska köpa ut mitt ex... så det är enbart värderingen jag är ute efter. ska kontakta mäklare men vill först kolla med er. såg en exakt samma lgh för 350 000 på hement. skillnaden är att vi har ett betydligt nyare kök, samt jacuzzi o nyare handfat. kan dne bli värderad till mer än 450 000??

• Anonym (säljare)

puff

• Tutilure

Jag har svårt att tänka mig att den skulle vara värd 100 000:- mer än liknande i området bara för att köket är nyare och att det finns jacuzzi. Priset är rätt så lågt från början (enligt min uppfattning som äger lgh i Uppsala) och då brukar det inte gå upp så mycket bara för att det finns nyare inredning.
    400 000:- känns rimligt tycker jag.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Anonym (säljare)

månadsavgiften är på 5 500 kr/mån, det e därför priset e lågt. vi köpte den för 250 000 för ett år sedan. Renoverat för 100 000

• Tutilure
    Anonym (säljare) skrev 2009-10-19 10:54:54 följande:
    månadsavgiften är på 5 500 kr/mån, det e därför priset e lågt. vi köpte den för 250 000 för ett år sedan. Renoverat för 100 000
    Det jag menade var att det var lågt i förhållande till det jag är van vid. Uppsalas priser är inte i närheten.
    Men inte mer än 400 000:- tror jag på. Och då har jag ingen aning om prisläget i övrigt där du bor och hur lägenheten ser ut, men det känns som en ganska rimlig gissning.
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Anonym

Jag tror det nya köket kan driva upp värdet lite, men jacuzzin är inte värd speciellt mycket. Jag skulle tro att värdet kan gå upp ca 30-50 tusen med de ändringar du beskriver. Det som betyder något är stambyten, läge i huset, balkong, och storlek. Andra ändringar ger bara marginellt mer värde.

• Anonym (säljare)

mäklare komemr idag och gör en muntlig värdering. samma mäklare har värderat en bostad i vårt område exakt samma förutom mycke sämre skick i köket för 350 000.. hoppas han ej värderar mer än 450 000!!

Svar på tråden sälja bostadsrätt, vad tror ni?