• Christina W

IVF på Huddinge/Karolinska

Hej!
    Jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja berätta lite om vad som händer, och hur
    det är på äggplockningsdagen. Exempelvis ska man komma dit en timme innan det är dags, vad är det man gör under denna timme?
    När ska mannen lämna sitt spermaprov?
    Är det som vid en operation då man måste duscha på sjukhuset och bli iklädd operationskläder innan?
    Jag är bara sån att jag vill veta precis allt innan jag gör någonting som skrämmer mig som det här gör.

Ni som gjort IVF på HS, vad har ni för erfarenheter av personalen där m.m.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden IVF på Huddinge/Karolinska
  • Fiaflopp

Du kommer dit och får en sängplats,mannen kan fixa sitt prov hemma om det är max 60 min resväg till kliniken...sen så får du alvedon och en kanyl i handen och behöver du kan du be om en lugnande tablett.Du byter om till sexiga op-kläder...hihi men duscha behöver du inte göra där utan det gör du hemma innan...
    Min erfarenhet av HS är att du måste ligga på dem hela tiden och fråga mycket för att få svar och se till att du verkligen förstått vad de menar innan du nöjer dig!

Du får smärtlindring (Morfinliknande) i venkatetern du har i handen under själva plocket och visst,det känns ändå tycker jag men du klarar det,jag lovar och en del känner inget alls!
    Jag har gjort ÄP 4ggr så det fixar du...

• Christina W

Tack snälla Fiaflopp för ditt svar, nu känner jag mig lite lugnare.
    Det går säkert bra, men jag är lite för nervös för att inse det.

Jag vet inte hur det gått för dig, men jag vill passa på att önska dig Lycka till iaf..

• Fiaflopp

För mig går det inte så bra tyvärr..men det ordnar sig!
    När ska ni sätta igång? Eller har du redan startat?

• Baggy

Bm på HS är väldigt bra och hjälpsamma. Det är en stor nackdel att man får träffa olika läkare varje gång. Vi var i går på läkarbesök för att prata igenom nästa omgång och han var inte ett dugg påläst och det kändes nonchalant. Ja, man får verkligen ligga på dem och ställa frågor och ringa.

• Christina W

Hej igen!
    Fiaflopp-det var tråkigt att höra att det inte gått så bra, men du har rätt, det ordnar sig!
    Det är jag säker på.
    Jag ska hämta ut alla läkemedel idag, som jag hoppas jag inte behöver betala mer än 1800 kr för!? Vet inte riktigt hur det är med det där?
    Ska börja spraya på måndag, dag 21 i cykeln. Problemet är nu att jag ej fått någon ÄL denna cykel, och brukar då ha JÄTTELÅNGT mellan menstruationerna. Och jag vet inte om detta har någon betydelse för spraystarten. Bör jag ringa och fråga kanske?
    Vad är det som gäller för dig nu, är du mitt uppe i en IVF nu, eller blir det någon ny snart?
    Har ni gjort privat några gånger eller?

Baggy-Tack så mycket för svaret! Jag avskyr det där med att måsta träffa olika läkare varje gång, men vad gör man??
    Och det där med att träffa läkare som inte satt sig in i ens situation, och inte alls är påläst, fy så hemskt!!
    Lycka till i er kommande IVF-behandling!

• Baggy

ChristinaW: vid vårt första ivf fick jag börja på mensens första dag just för att den var oregelbunden. Jag skulle nog ringa och fråga. Det optimala är att börja spraya veckan innan mens för då hinner inte äggstockarna vakna till liv, förklarade han igår.

• Fiaflopp

JAg ruvar nu så jag har testdag om ett par veckor...
    Du behöver aldrig betala mer än 1800 kr för medicinerna och det räcker gott och väl..hehe
    Vi har gjort 2 försök på HS/KS och är inne på de 2-a privata försöket nu på CvL i Uppsala

• Anne69

I min dagbok har jag beskrivit mitt ÄP - välkommen in o läs! Gjorde dock behandlingen på sophiahemmet men jag tror inte det skiljer så mycket.

• Fiaflopp

Jo det skiljer sig MYCKET från privata och landstingen...

• Christina W

Tack åter igen för alla svar!
    Fiaflopp-du kan väl hålla mig uppdaterad hur det går för dig, jag blir så nyfiken.
    Skriv gärna i min gästbok. Jag ska kika in hos dig nu.

Baggy-Jaså du fick börja på dag 1? Det lustiga är att jag sa till läkaren att min cykel var extremt oregelbunden, mellan 29-52 dagar det senaste året. Och ingen äl utan Pergo nu för tiden. Och ändå sa dom att jag skulle börja på dag 21, och sedan ringa om jag inte fick mens inom 11 dagar efter spraystart. Konstigt att det kan bli så olika, beroende på vilken läkare man får. Hm.. Jag undrar!?
    Får se om jag har tid att ringa under telefontiden idag, blir lite svårt tyvärr.
    Men tack för svaret!

Anne69-Jag tittar in hos dig. Tack så mycket!

Trevlig helg på er alla!

Svar på tråden IVF på Huddinge/Karolinska