• MyStar

hur ser höstblåsor ut?

vår son fick fören vecka sedan röda små prickarpå fötterna och lite upp på smalbenet, man kundeäven tyda små prickar vid munnen som försvann ganska så snabbt.

Jag tycker mig nu ha sett som en liten vit blåsaktig sak i munnen precis vid tandraden så jag trodde det var en tand på gång. Hur ser blåsorna ut?

Måstr de få som vätskefyllda blåsor? min sons var som små röda prickar och inte vätskefyllda på ngt sätt, måste de vara det för att kallas höstblåsor?

Och den han har i munnen ser ut som lite vit, som att man har strött salt i ett sår ungefär, lite röd... kan de se ut så och bara vara en som de har?

han har haft den i en vecka nu, hur länge håller de i sig?`Han hade feber för en vecka sedan i 2 kvällar men har inte haft det nu.

hans kompis har höstblåsor fast de ej visstte o,m deytännu när vi var där för snart 2 veckor sen, så mest troligt att deyt är höstblpsor könnsdeyt som,men hsn hade många fler.. kan denha olika mycket`?

Världens finaste bebis.
  • Svar på tråden hur ser höstblåsor ut?
  • Jeanette1974

Allmänt
    Höstblåsor är en virusinfektion i munnen som är vanligast hos barn under tio år, men vuxna kan också få sjukdomen. Med några års mellanrum brukar större utbrott ske bland barn på förskolor, oftast på sensommaren eller hösten. Smittan sprids från person till person vid nära kontakt framför allt via händerna. Sjukdomen smittar mest de första dagarna man är sjuk. Infektionen går över av sig själv.

Om man en gång haft denna virusinfektion brukar man inte få den igen. Skulle den återkomma är den lindrigare än första gången. Sjukdomen kallas ibland även hand- fot- och munsjuka, men har däremot inget att göra med mul- och klövsjuka hos djur.

Symtom
    Vanliga besvär vid denna virusinfektion är

blåsor som kan sitta i munnen, på läpparna, kindernas insida, tunga och gom
    små sår som kan uppstå om blåsorna går sönder

feber 38-39 grader.
    Ibland får man också blåsor på händerna eller fötterna. I vissa fall får man inga symtom alls. Vuxna får ofta bara ont i halsen och enstaka blåsor.

Behandling
    Det finns ingen särskild behandling utan besvären brukar gå över av sig själv inom en vecka. Mot smärtor i munnen, som kan göra att barnet inte vill äta, kan man ta vanliga receptfria läkemedel. Om man har blåsor i munnen brukar det vara lättare att få i sig sådant som är kallt, till exempel kylda drycker eller glass. Barn som fått sjukdomen kan gå tillbaka till förskolan eller skolan så fort de orkar.

När ska man söka vård?
    Om man samtidigt med blåsor och sår på eller i munnen får hög feber och känner sig mycket sjuk ska man kontakta en vårdcentral eller ringa sjukvårdsrådgivningen för att utesluta andra orsaker till besvären.

Har tyvärr inte hittat någon bild.

Svar på tråden hur ser höstblåsor ut?