• Mumselumsan

Kul med barn i Sthlm? Samt restaurang tips på Söder! Någon??

Vet att det finns massor att göra men tänkte just därför eftersöka lite tips som ett bra urval.... Våra barn är 8 år, 10 år och 9 månader. Lillan hänger ju i princip med på vad som helst men det funkar ju inte med teater, bio el likn.

Tips någon????

Sen undrar jag över bra, barnvänliga restauranger för att äta ute framåt kvällen på SÖDER???? & då inga lyxvarianter där det kostar tusenlappar att äta

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kul med barn i Sthlm? Samt restaurang tips på Söder! Någon??
  • sweetsandra

Ovan nämnda sajt... www.barnistan.se är kanon!

MINA FAVORITER/TIPS:
    * Rum för barn, Kulturhuset plan 4, Norrmalm.
    Bibliotek med böcker för barn i alla åldrar inkl. en småbarnsavdelning med lekprylar. Lite lekgrejer och spel finns även för de större barnen. Bildverkstad med målning på staffli och annat pyssel för en 20-lapp. Sångstunder och andra liknande aktiviteter varje dag. Finns rum där man kan äta medhavd matsäck. Fri entré, öppet till 11-17, stängt på måndagar.

* Junibacken, Djurgården.
    Osäker på din 10 åring här men de har ett fantastiskt sagotåg. Just nu utställning om Lennart Hellsings verk samt den traditionella Pippiutställningen med Pippis hus. Teaterföreställningar och sångstund varje dag. Barnvagnar lämnas på avsedd plats utomhus så bärsele är bra för barn som inte går ännu. Restaurang med mat & fika finns.

* Jensens Bofhus, Sveavägen, Norrmalm.
    Inte på Söder men kanonbra restaurang för barnfamiljen. Lekrum i källaren, barnmeny med pyssel och smaskig glassbuffé där man får göra sin egen glass och toppa med valfria tillbehör. Finns även på Vasagatan vid Centralstationen.

* Kaknästornet
    , Gärdet.
    Här kan man kika på den fina utsikten över Stockholm. Finns även café och restaurang i tornet. Bra utgångspunkt för att promenera på Gärdet och Djurgården.

* Andy´s Lekland, Sickla.
    Stort lekland vid Sickla Köpkvarter. Entré 130 kr per barn över 100 cm.

* Liljeholmstorgets Galleria, Liljeholmen.
    Helt nybyggd stor galleria som öppnade i slutet av oktober.

* Skärholmens Centrum, Skärholmen.
    Stockholms största köpcentrum/galleria. Där finns allt!

* Eriksdalsbadet, Södermalm.
    Här finns ett litet äventyrsbad som är roligt.

* Spårvägsmuseet
    , Södermalm.
    Titta på/gå in i/provsitt gamla bussar, spårvagnar och tunnelbanetåg. Café finns.

* Vasamuseet, Djurgården.
    Det mäktigt stora Vasaskeppet är nog intressant för dina lite större barn, och så ni vuxna förstås!

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • Lady Maria

Om 8- och 10-åringen fortfarande tycker om lekparker finns det en jättefin i Vasaparken med bla studsmattor och klättervägg.

Lite närmare Jul brukar det gå att åka skridskor i Kungsträdgården. Skridskor går att hyra.

• sweetie77

Som restaurangtips kan jag rekommendera Sonjas grek, Kamarina (har egen grekisk meny till barnen), Koh Pangan (där bör ni boka bord) och Östgötakällaren. Alla de finns på Östra Söder.
    Det finns även en etiopisk restaurang i hörnan Renstiernas gata/Ringvägen som är jättebra och lite annorlunda, kan ju vara kul för barnen!
    Alla de ställena har jag varit på med mina barn x antal gånger och det har alltid varit både bra mat och bra bemötande

• sweetsandra
    sweetie77 skrev 2009-11-07 22:00:28 följande:
    Som restaurangtips kan jag rekommendera Sonjas grek, Kamarina (har egen grekisk meny till barnen), Koh Pangan (där bör ni boka bord) och Östgötakällaren. Alla de finns på Östra Söder. Det finns även en etiopisk restaurang i hörnan Renstiernas gata/Ringvägen som är jättebra och lite annorlunda, kan ju vara kul för barnen!Alla de ställena har jag varit på med mina barn x antal gånger och det har alltid varit både bra mat och bra bemötande
    Jag tackar för restaurangtipsen!
    Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
Svar på tråden Kul med barn i Sthlm? Samt restaurang tips på Söder! Någon??