• sanna88a

smörpopcorn som verkligen smakar smör?

tycker inet att nån av de olika sorters smörpopcorn jag köpt, verkligen smakar smör. smakar ju som vanliga?
    vet ni nåt märke som har smörpopcorn som smakar smör?

• Svar på tråden smörpopcorn som verkligen smakar smör?
  • barn09

jag brukar såna popcorn man gör sjävl, sen blandar jag olja och smält smör i kastrullen när jag poppar. det blir gott eftersom man kan välja smörmängden själv

• sanna88a
    barn09 skrev 2009-10-19 12:24:16 följande:
    jag brukar såna popcorn man gör sjävl, sen blandar jag olja och smält smör i kastrullen när jag poppar. det blir gott eftersom man kan välja smörmängden själv
    ja det var ju smart!
  • Mandragora
    barn09 skrev 2009-10-19 12:24:16 följande:
    Jag har aldrig gjort popcorn på något annat sätt. Det blir helt perfekt resultat.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • sanna88a
    Mandragora skrev 2009-10-19 12:31:29 följande:
    Jag har aldrig gjort popcorn på något annat sätt. Det blir helt perfekt resultat.
    okej..nu till en pinsam fråga. hur gör man? :$
    ska man ta en stor kastrull och lägga i x antal matskedar smör (vilket smör?) och x antal matskedar olja och sätta på högsta värmen och sedan efter ett tag lägga i kornen, lock på, och sedan ha kvar på högsta värmen?
  • black sun
    sanna88a skrev 2009-10-19 12:37:16 följande:
    okej..nu till en pinsam fråga. hur gör man? :$ ska man ta en stor kastrull och lägga i x antal matskedar smör (vilket smör?) och x antal matskedar olja och sätta på högsta värmen och sedan efter ett tag lägga i kornen, lock på, och sedan ha kvar på högsta värmen?
    Alltså smör är ju smör. Du tar smör och olja och lägger i majskornen (ta inte för mkt! ). Sen lägger du på locket. När det börjar poppa kan du sänka värmen lite och skaka kastrullen med jämna mellanrum tiils det slutar poppa.
  • sanna88a

black sun skrev 2009-10-19 12:39:17 följande:

Alltså smör är ju smör. Du tar smör och olja och lägger i majskornen (ta inte för mkt! ). Sen lägger du på locket. När det börjar poppa kan du sänka värmen lite och skaka kastrullen med jämna mellanrum tiils det slutar poppa.
    okej :) ja men är det då vanligt smör man skalla använda, och inte margarin?

kanske att man då istället kan ta den flytande smöret från arla, som är smör + rapsolja blandat.
  • Mandragora
    sanna88a skrev 2009-10-19 12:42:01 följande:
    black sun skrev 2009-10-19 12:39:17 följande: okej :) ja men är det då vanligt smör man skalla använda, och inte margarin? kanske att man då istället kan ta den flytande smöret från arla, som är smör + rapsolja blandat.
    Margarin skall du aldrig någonsin använda.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • sanna88a
    Mandragora skrev 2009-10-19 13:01:45 följande:
    Margarin skall du aldrig någonsin använda.
    ja okej, tack då vet jag.
  • isisisis

Jag poppar också själv.
    Tar smör eller margarin och olja i botten,värmer upp så det smälter ordentligt.
    När det är hett häller jag på popcorn så det täcker hela botten ordentligt.
    Har full speed på plattan.
    När det sedan börjar poppa med fart så stänger jag av plattan.
    Låter kastrullen stå kvar.
    När poppandet sedan nästan så gott som avstannat tar jag bort den från plattan.
    På så sätt blir de inte brända.

Sedan kan man ha i smör och salt efter tycke .-)

• sanna88a
    isisisis skrev 2009-10-19 13:07:11 följande:
    Jag poppar också själv. Tar smör eller margarin och olja i botten,värmer upp så det smälter ordentligt. När det är hett häller jag på popcorn så det täcker hela botten ordentligt. Har full speed på plattan. När det sedan börjar poppa med fart så stänger jag av plattan. Låter kastrullen stå kvar. När poppandet sedan nästan så gott som avstannat tar jag bort den från plattan. På så sätt blir de inte brända. Sedan kan man ha i smör och salt efter tycke .-)
    tack ! ååh, vad gott, äntligen ska man få popcorn med riktig smörsmak!
Svar på tråden smörpopcorn som verkligen smakar smör?