• Öster

1,5 åring som vaknar om nätterna

Hej

Jag har en liten tjej på 19 månader som vaknar minst 2-3 ggr om natten.
    Hon sätter sig upp och gråter "Maaaammaaaaaa".
    Inte hysteriskt utan ett trött gråt...

Om jag går in och försöker lägga henne ner, ge henne nappen kan hon bli helt hysterisk! Gallskriker.
    Om pappa går in blir det snabbt tyst och hon somnar om.

Hon har hållt på så här i ca 3 månader.
    Jag trodde det skulle vara övergående men börja tappahoppet.
    Vi har inte sovit en hel natt på 3 månader.

Hjälp mig...

Är detta en period som kommer att gå över?
    Har ni haft det så här?
    Hur gjorde ni?

Mvh Emma

• Svar på tråden 1,5 åring som vaknar om nätterna
  • LyNxQ

När min dotter var i den åldern började hon bli mörkrädd, då kunde hon vakna mitt i natten och vara ledsen.
    En nattlampa hjälpte

Sonen som nu är 17 månader har vaknat och varit ledsen ett par gånger senaste veckan, han lägger sig igen om jag tänder lampan lite svagt (har en lampa med dimmer) så jag tror att han också ska få ha en nattlampa tänd hela natten

Lycka till!

• Öster
    LyNxQ skrev 2009-10-19 12:26:51 följande:
    När min dotter var i den åldern började hon bli mörkrädd, då kunde hon vakna mitt i natten och vara ledsen.En nattlampa hjälpteSonen som nu är 17 månader har vaknat och varit ledsen ett par gånger senaste veckan, han lägger sig igen om jag tänder lampan lite svagt (har en lampa med dimmer) så jag tror att han också ska få ha en nattlampa tänd hela natten Lycka till!
    Ja hon har ju en nattlampa. Litet rött spöke från IKEA. Vi har provat att ha den tänd och släckt. Inget hjälper...
  • Fotavtryck

VI har nog varannannattsyndrom med vår 3-åring.
    När han lärde sig gå, runt 18 mån så fick han en vanlig säng. så stor så en av oss kan sova där i om han vaknar på natten.

O ibland är det bara pappa som gäller o ibland bara mamma. När han vaknar påp natten så kommer han till oss oftast nu för tiden, men i bland är han ledsen o ropar på nån av oss. Oftast går den han roppar på.

• Pruttiluskan

Kanske drömmer en del? Det verkar min dotter börjat göra som snart blir 15 månader

• yaaniz

Vår son är lika gammal och vi har samma problem med han.
    Han har också väldigt svårt att omna in. Tar mellan 1-2 timmar att somna. Han är inte hysterisk (oftast) utan som din dotter, skriker mamma!! coch smågnäller..när man väl tror att han sover så kommer det ett mamma!! igen!

Ingen aning om varför det är såhär, men hoppas det är över snart!

• tindeli

Min dotter är 21 månader och sover aldrig en hel natt utan vaknar gärna flera gånger och ropar på mig. I natt har vi sovit 3 h resten har hon legat och skrikit och pratat inget hjälper fast jag legat brevid henne i sängen och försökt att lugna. Så här har vi haft det sen ett års ålder och vi har prövat allt, nu börjar man att ge upp.

• dogcatbird

Ställ in en säng och när hon blir ledsen mumlar du "mamma är här" och så får hon somna om igen själv, ev i din säng. Hon kommer inte att behöva det stödet jämt sen.

• Finesse

Vår dotter har hållt på så sen hon var 14-15 månader.. nu är hon snart 22 och vissa nätter sover hon lungt genom hela och andra nätter kan man springa upp 5-6 ggr värre är det ju när hon är sjuk.

• jeeri74

Min 19månader gamla kille vaknar varje natt, med undantag. Oftast tar jag över honom till oss när han vaknar och han sover vidare, men ibland ligger han och kommer inte till ro. Det händer ju så mycket för dem på dagarna och det bearbetar de på nätterna.
    Min son vill alltid ha vatten när han vaknar, kanske din dotter också är törstig?

Vår dotter vaknade också alltid på nätterna till hon var nästan 4. Nu vaknar hon säkert också men kan somna om själv.

Jag tror att nästan alla människor vaknar till på nätterna, men ofta somnar man om och minns det inte dagen efter. Medan barnen kanske blir oroliga när de är ensamma odyl.
    Hur somnar hon? I sin säng ensam eller med er bredvid? Jag tror (också...) att de som somnar ensamma har lättare att somna om ensamma medan de som har någon bredvid sig när de somnar känner sig ensamma när de vaknar. Om du förstår vad jag menar.

• Omorfia

Oj jag tycker att det låter helt normalt för en 1½-åring. Om dottern bara gnäller/gnyr 2-3 ggr en natt är det en bra natt för oss. Sova en hel natt? Vad är det

Mellan 8 och typ 16 månader så vaknade dottern säkert 1 gg/h och hade nattskräcksepisoder/mardrömmar (enligt BVC) eller bara ville ha nappen igen. Sen kanske 2 månader tillbaka (dottern är nu 1½ år) sover hon bättre och vaknar kanske bara 2-3 ggr/natt. Vi tar alltid över henne i vår säng framåt morgonen (hon sover i spjälsäng brevid oss) och ibland får det henne att somna om ok och ibland ligger hon och rullar runt, sparkar, kryper (hon verkar göra detta i sömnen ofta) eller pratar. Jag har full förtröstan om att det kommer att gå över snart. Vi förväntade oss inte direkt att vi skulle få sova bra innan hon föddes så vi har liksom inte blivit "besvikna". Vi föreställde oss att det skulle bli skitjobbigt, kolik m.m. så vi har snarare blivit positivt överraskade trots att hon vaknar på nätterna.

Har ni kanske orealistiska förväntningar? Det är ju inte onormalt för en ettåring att inte sova genom natten utan uppvak.

• anna450

Min dotter (1,5år) vaknar också varje natt,ropar eller skriker Maaaammmmaaaaa!Vissa gånger går det att bara gå in och ge henne nappen,men OFTAST går inget annat än att ta in henne till våran säng där hon somnar om på en gång,men då kan ju inte jag sova,knappt....hon rullar runt,sparkas osv.Och nu e jag gravid och börjar få ganska stor mage och nu är det ganska drygt faktiskt att man inte får sova ens 1 natt själv!

• Pruttiluskan

Jag tar upp dottern en liten stund i famnen, om inte de hjälper så sätter vi oss framför tv en stund...lägger ner henne i sängen igen & så somnar hon om till slut! =)

• Tigerwoman

Det låter helt normalt! Inte kan man räkna med att sova hela nätterna när man har barn som bara är 1,5 år, får man det så måste man se det som en stor-bonus.

Svar på tråden 1,5 åring som vaknar om nätterna