• Snuttelina

bra ivf i skåne?

Hej!

Vi har försökt få barn i snart två år (i mars är det två år).
    Vi känner att vi inte orkar vänta tills vi får hjälp via landstinget och undrar om det är ngn i samma situation som försökt privat tills man får hjälpen? Kan ni rekomendera ngn ivf klinik i skåne?

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden bra ivf i skåne?
  • amorosa

Det finns tre ivf-kliniker i Skåne; Cura kliniken, Öresundskliniken och RMC på MAS. Alla tre ligger i Malmö.

Men varför får ni inte hjälp nu? Ni har ju försökt tillräckligt länge. Vi fick remiss till ivf efter att vi försökt i 1½ år. Nu ska vi påbörja behandling på torsdag. Tre gratisförsök från landstinget.

Söker ni hjälp via landstinget kan ni dock inte välja vilken klinik ni vill, utan det blir första bästa.

• Snuttelina

Hej amorosa!

Grattis, vad roligt för er, hoppas det går bra. Var ni båda friska? Min gynekolog säger att dem inte tar emot ngn remiss till ivf förräns man har försökt i två år när man inte har ngt problem så det känns lite jobbigt.
    Ska byta gynekolog nu så vi hoppas på att få hjälp snabbare.

Tack för ditt svar och lycka till!

• amorosa

Tack! Ja, vi är båda friska. Så jag tycker absolut att du ska byta gynekolog. Det är skitsnack, rent ut sagt, från din gynekologs sida. Riktigt dåligt av honom/henne. Har ni gjort utredning, så den är klar?

Min gyn sa, när han skrev remissen, att eftersom vi "bara" försökt 1½ år, så var kanske kötiden lite längre. I normala fall räknade han med en kötid på sex månader. Men han var helt fel ute. Jag frågade Cura när vi fick beskedet från dem att vi var välkomna dit, om kötiden. Men hon sa att det inte var någon direkt kö i Skåne nu, utan man fick komma ganska omgående.

Hoppas ni kan stå på er och få den hjälp ni rätteligen kan kräva! Lycka till!

• Snuttelina

Hej Amorosa.

Tack för ditt svar.

Vi har gjort alla utredningar och tester som vi bara kan göra, så vi är friska. Vi skall kolla med min nya gynekolog om hon kan skicka in remissen nu. Det vore så skönt om vi inte behöver vänta längre.

Hur går det för dig?

Lycka till.

• amorosa

Nedräkning till torsdag, då jag börjar med nedreglering i form av nässpray. Kommer att gå in i klimakteriet då, i princip. Får väl se hur jag reagerar på det. Kan ju bli spännande!

• Snuttelina

Lycka till!

Skriv gärna hur det går.

• Bengalen

Hej,
    Vi fick också vänta i 2 år innan remissen skickades in. Det är tydligen de regler som gäller om man är oförklarligt barnlös.
    De vill att man försöker på egen hand i 2 år, men är det däremot konstaterat att mannens spermier är slöa eller att det är stopp i båda äggledarna osv så skickas remissen in omgående.
    När väl remissen är inskickad brukar det gå snabbt, ett par veckor.

Lycka till Snuttelina! (även till dig Amorosa förstås )

• amorosa

Bengalen: vår gyn sa att vi var oförklarligt barnlösa, även om simmarna var lite slöa och få till antalet. Så jag vet inte vad han skrev på remissen. Men han sa, som sagt, att vi förmodligen fick stå längre i kö eftersom vi inte försökt i två år. Så remissen kan väl skickas iaf, men man hamnar kanske lite längre bak i kön. Eller inte. Vi gjorde ju inte det.

• Snuttelina

Hej!

Tack för era svar. Har pratat med gyn o man måste vänta två år när man är frisk, det är bara så tråkigt att vänta.
    Har bytt gyn så jag hoppas hon kan skicka remissen lite tidigare.

Hur har det gått för dig bengalen?

Svar på tråden bra ivf i skåne?