• georgie

Dålig hy och PCO

Hej på er!
    Jag behöver er hjälp!!! Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Har nyligen fått diagnosen pco, är inte överviktig men har stora probem med acne. Ibland vågar jag knappt gå utanför dörren på grund av hur ansiktet ser ut. (sommaren är ännu värre då man ju ofta har linne och måste visa ryggen Det hela blir som en ond cirkel, för inte sjutton tänker jag gå ut utan smink, men det känns inte heller som om sminket gör det bättre. Använder vichy normaderms rengöringsprodukter och ansiktskrämer. Har också en foundaition av samma märke.

Nu är det också så att jag och min sambo försöker bli med barn. Har påbörjat en utredning och ska få börja med pergotime i januari om det inte tagit sig innan dess.

Har hört att man kan äta ett p-piller som heter Diane, som många tydligen blir hjälpta av?! Men det är ju inte aktuellt om man vill bli gravid... Så min fråga är, vad kan jag göra? Finns det hjälp att få trota att man vill bli gravid? Mår så himla dåligt av det här och att bli gravid kan ju ta lång tid. Har flera gånger sjukanmält mig från jobbet på grund av detta. Vet inte vad jag ska ta mig till...

Snälla, kom med tips och råd!

• Svar på tråden Dålig hy och PCO
  • Hanna o Dennis

Hejsan! Jag har också pco och har i alla år haft problem med acne. Jag sminkar mig varje dag och är jättedålig med att tvätta bort sminket på kvällen.

Men det jag kan råda dig till att fortsätta med ansiktsvatten, inte tvätta ansiktet med tvål utan med någon sminkborttagning. Använd acnelösning.. Jag använder ACOs (apotekets egna märke), den funkar bra. Smörj in ansiktet med inte för fet ansiktskräm innan du ska sminka dig. Man blir ofta torr utav starka acne medel. Jag har även använt mig av en salva som heter Stioxyl.. finns både i 5% och 10% och nu använderjag en som heter Basiron 10%.

Du kan ju prova dig fram vad som passar bäst till din hy. Jag tror inte vi med PCO kan bli helt ance fria tyvärr....

Lycka till!

• georgie

nej det är inte kul alls att ha dålig hy. Avundas verkligen dem som har en slät och fin hy! Är helt inställd på att hyn inte kommer att bli acnefri men det vore ju trevlgt om den kunde vara i "lite bättre" skick åtminstone!

Brukar också smörja med återfuktande ansiktskräm innan sminket. Kanske ska testa Basiron eller Stioxyl då!

Tack för tipsen!

• Hanna o Dennis

Tänk på att det här med dålig hy är så himla vanligt. Hur kända personer som helst kan ha förskräcklig hy, så det är ju egentligen en naturlig sak... ingen är perfekt.

Men, men... prova med dessa saker.. kanske ta ansiktsscrubb och ansiktsmask nån gång i veckan. Och försök att tvätta bort sminket varje kväll (jag har jättesvårt för det men du kanske lyckas bättre ;) )

Sen är det vissa grejer man proppar i sig som man har hört ska framkalla mer finnar.. vet inte om det stämmer.. men det jag har hört är bla. choklad, chips, ost och skräpmat... Men man måste ju få lite av sånt me =)

• iii

Har samma problem. P-piller hjälpte min hy men får inte äta de mer så det känns hopplöst nu. Har fått aberela och tetralysal av läkaren men det hjälper inte det minsta lilla.

• Hanna o Dennis

Jag vet inte om det är bra med vitamintabletter me? Kanske är nåt som saknas som förvärrar hyn??

• georgie
    Pikapika skrev 2009-10-19 14:06:22 följande:
    Läs denhär artikeln www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid
    hade faktiskkt precis tänkt fråga lite om det där med kosten. Har nu läst en hel del om lchf och tror jag ska ge det en chans! Någon som har testat?
  • Pikapika
    georgie skrev 2009-10-19 16:08:06 följande:
    hade faktiskkt precis tänkt fråga lite om det där med kosten. Har nu läst en hel del om lchf och tror jag ska ge det en chans! Någon som har testat?
    "Räcker upp handen" och min hud har blivit mycket bättre. För ca fem år sedan gick jag igenom en behandling med Roacutan, en väldigt stark medicin mot finnar. Visst hjälpte det dock ej till 100%, men om jag hade haft den kunskapen jag har idag om kostens betydelse, så hade jag ju velat prova det först... Men de flesta läkare är ju så insnöade på pillerbehandlingar . Jag tycker du ska ge lchf en chans! Skickar med en länk till "kolhydraterifokus" och deras "bäbisverkstad".

kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx&GroupId=0535c4df-5859-4d4e-89ba-15ed8005ba1a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Lycka till!

Och titta gärna in hos oss om du vill;
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m47016561.html
  • skånebo

Fick själv diagnosen förra veckan. Nu kan jag koppla ihop min ibland kassa hy med att jag har PCO. Försöker oxå bli gravid och känns lite hopplöst, men ska snart få börja behandling tror jag!!
    Vill bara tipsa om helt underbara produkter från Exuviance, sen jag började använda dessa har min hy fått ett helt nytt liv. Säljs på hudsalonger och priserna ligger runt 300 per produkt, extremt dryga. Kan tilläggas att jag provat typ allt innan, och nu byter jag aldrig!!

• Lapsang

Jag skulle gå till en hudläkare, det finns så mkt dyra och verkninglösa produkter att bli lurad av. Om du kan stå ut och vänta tills efter du fått barn så är ju Roaccutan det mest effektiva ever mot akne. Har provat det. Dalacin är bra, men inte lika effektivt och större risk att aknen återkommer. Vet ej om man kan ta det som gravid, det är ju lokalt i ansiktet, ej tabletter. Roaccutan kan du dock definitivt inte ta som gravid, ger fosterskador.

sen tänker jag att om du mår så dåligt att du ibland inte kan gå till jobbet, kanske du ska söka samtalsstöd..? Inte istället för att ta itu med huden förstås, men för att må bättre under tiden. Lycka till!

Svar på tråden Dålig hy och PCO