• Cucumber

Sparkapital när man lånar

Jag undrar om någon vet betydelsen av sparkapital när man tar ett lån. Är det viktigt att man har "pengar på banken" eller saknar det helt betydelse när man ansöker om lån? Min sambo hävdar att banken inte bryr sig om at man har pengar när man tar ansöker om ett lån. Jag är tveksam... Min sambo har krediter och jag har sparade pengar på banken. Skulle hans "snabba" krediter minska trovärdigheten för oss att få ett gemensamt lån? Jag har bokat in tid på banken men vill vara lite beredd på vad de kommer att säga... Antar att de kan se alla krediter mm man har även på andra ställen.. Eller? Är nybörjare på sånt här och behöver lite råd!
    Kramar

• Svar på tråden Sparkapital när man lånar
  • Cillalilla

Du har rätt..
    Banken ser alla krediter ni har och har han många "skruttkrediter" så kan det vara en belastning för er.
    Men om du däremot har ett bra sparande så visar det att du har tänkt igenom din ekonomi och tar ansvar så det kommer vara ett plus.
    Banken blir alltid glad när dom ser att man har ett sparande, det betyder att man har marginaler att ta av, även om det bara rör sig om några hundralappar.

Vet inte hur det kommer gå för er alls.
    Lycka till!
    /C

• Cucumber

Tack för svaret!
    Sambons krediter ligger väl på 30 000 medan mitt sparande än närmare 100 000. Vi har smått börjat kolla på hus nu. Ska bli skönt att reda ut saker på banken! Det är mycket åsikter här hemma om "spara och slösa".
    Min syster påstod att de fick låna till lägre ränta eftersom de hade ett gott sparkapital när ansökte lån. Brukar det vara så?

• Cillalilla

Ingen aning, men jag vet att allt är förhandlingsbart.
    Tycker du och din sambo ska prata igenom det ekonomiska ordentligt och hitta en rättvis lösning på hur ni ska ha det med era pengar.
    Kommer garanterat bli problem om han slösar och du sparar.
    Tur nog så finns det lösningar på allt.
    Tror inte att du skulle tycka det är så roligt om dina sparade pengar går åt medans han har slösat bort allt sitt på struntsaker.
    Skriv papper på dina sparade pengar om du går in med den summan i köpet. Dom kan hjälpa er med det på banken.
    Men du ska fundera på vad som är viktigt för dig och vad som är hållbart i längden. Har man olika syn på pengar så blir det i längden bekymmer.

Lycka till!!!

• Sirling

Det är klart att sparkapital har betydelse för lån! Har du mycket i sparkapital bryr sig inte banken lika mycket om hur mycket du tjänar och det visar på ett ekonomiskt sinne och ansvarstagande.

Svar på tråden Sparkapital när man lånar