• ahlenlinda

tips för bebisar i gips?!?

någon som har någon erfarenhet av att deras bebis har legat i gips och har några bra råd.

min kära dotter på snart 6 månader har gipsats för höftledsluxation och skall vara gipsat i 7 månader och sen någon slags skena i ett halvår.

jag är i behov av hur man håller gipset rent från bajs och kiss. luktar redan apa och hon har bara haft det ett par dagar. kommer inte åt att göra rent under gipset, iförsej är hon väldigt svulen efter operation. kanske går lättare sen. de på sjukhuset gav oss värdelös information. ni kommer på det efter ett tag hur ni skall göra...

köpte ny bilbarnstol igår som vi trodde vi skulle få ner henne i men icke. alltså sitter hon i mitt knä när vi åker bil. vi måste ju åka till sjukhuset. fick låna en på sjukhuset som någon hade lämnat men den var isärsågad och skulle inte ens hålla om vi saktade ner vid trafikljus.

alla tips är välkommna! (fast jag anar att det inte är så vanligt problem. )

• Svar på tråden tips för bebisar i gips?!?
  • Amazina

Jag är sjuksköterska på akuten och gipsar en del på jobbet. Jag har inte så mycket erfarenhet av just det gipset din dotter har menkanske ändå kan ge ngt tips... Jag antar att hon fått ett "soft cast" dvs ett plastliknande gips. Inget vitt i gips!?? Om inte ska ni åka till ett annat sjukhus och KRÄVA ett i plast!!

Några grejer jag kommer på nu är:
    * Se till att gipset aldrig, aldrig trycker! Om flickan får tryck eller skav någonstans kommer ni få problem. Hon kommer få ont och kanske sår och infektioner.
    * Byt gipset ofta så att det fräschas upp, man kollar huden under, och passa VAR gång på att tvätta henne ordentligt!
    * OM ni fått ett plastgips är ju det hyfsat vattentåligt. Tveka aldrig att torka bort bajs mm ordentligt även om gipset skulle bli blött. Fläkta lite på avstånd med hårfönen för att torka det igen.
    * Slarva inte med sjukgymnastiken och se till att barnet rör ordentligt på resten av kroppen även om en (??) höft är stabiliserad.

Om det är ngt speciellt du undrar kan jag fråga ett gipsproffs på jobbet, men det är naturligtvis bäst om du har en egen bra kontaktperson som är duktig på gips!!

• musli

Har själv en dotter som haft höftledsluxationer, hon var aldrig gipsad men hade orthos från 8 månaders ålder i ett år.
    Här har du en kanon-sida, gjord av folk som varit i samma situation:
    www.freewebs.com/luxation2/lux-tips.htm

Hanna 050511 & Elias 090910
  • ahlenlinda

tack för tipsen, vi börjar lära oss mer och mer,

men tror inte det är ett plastgips hon har. det är ett vitt som väger väldigt mkt.
    får byta det var 6:e vecka så vi vet inte hur det ser ut under än.

läkaren som opererade höften sa att det skulle bli plastgips men alla som sett det säger att det är vanligt gips. ska dit den 25.e och kommer be om plastgips då.

men hon verkar inte ha ont av det och det är det viktigaste. på ena benet är gipset ända ner till fotknölen men på det andra slutar det ovanför knät. där har det blivit skavsår som börjar bli irreterat.

någon som har något tips mot skavsår. funderar på att sätta sånna där gummiliknande saker som man själv har på hälarna när man får skavsår, på den vassa kanten på gipset för tror att kanten ligger och skrapar på huden. bvc visste ingenting.

Svar på tråden tips för bebisar i gips?!?