• MikaelaEriksson

hur många kalorier ska en bebis äta?

tänkte höra om någon vet hur många kalorier en bebis som äter barnmat, gröt osv ska äta per dag?

• Svar på tråden hur många kalorier ska en bebis äta?
  • The Black Lady

Inte räknar man väl kalorier på en babys mat?

• allakantralla

ca 100 kcal /kilo kroppsvikt och dygn. Är de under 6 månader är siffran 120. Enligt barnmatsexperten här på familjeliv.

• mammaNena

hmm.. är det ens gjort någon sådan studie!?! Det e ju tabu att sej att det finns barnfettma, så varför skulle man isf räkna kalorier!?!

• MikaelaEriksson

jag bara undrade så man vet hur mkt dom bör få i sig om dagen :)

• The Black Lady
    MikaelaEriksson skrev 2009-10-19 14:13:07 följande:
    jag bara undrade så man vet hur mkt dom bör få i sig om dagen :)
    Dom bör få i sig så de är mätt och går upp i vikt enligt sin kurva...
  • MikaelaEriksson

The Black Lady skrev 2009-10-19 14:15:11 följande:

Dom bör få i sig så de är mätt och går upp i vikt enligt sin kurva...
    ja självklart är det så, men jag tänkte mest på hur mkt man bör äta för att gå upp i vikt och följa kurvan.
    han har nämligen svårt att "säga" stop när han är mätt och vill inte ge för mycke heller.

man är ju i princip aldrig på bvc längre så har inte så stor koll på kurvan o så.
  • Alle

Har aldrig fallit mig in att räkna kalorier för barnen.

Små barn behöver fett, och de ska äta sig mätta så att de mår bra och går upp i vikt enligt sin kurva.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • The Black Lady
    MikaelaEriksson skrev 2009-10-19 14:17:08 följande:
    The Black Lady skrev 2009-10-19 14:15:11 följande:
    ja självklart är det så, men jag tänkte mest på hur mkt man bör äta för att gå upp i vikt och följa kurvan.han har nämligen svårt att "säga" stop när han är mätt och vill inte ge för mycke heller.man är ju i princip aldrig på bvc längre så har inte så stor koll på kurvan o så.
    Men räkna kalorier för babysar låter vansinningt!

Vad gör det om han går upp för mycket då? Ska du inte ge han mat då...eller...??

Hör du inte vad vaninnigt det låter?
  • Alle
    MikaelaEriksson skrev 2009-10-19 14:17:08 följande:
    The Black Lady skrev 2009-10-19 14:15:11 följande: ja självklart är det så, men jag tänkte mest på hur mkt man bör äta för att gå upp i vikt och följa kurvan.han har nämligen svårt att "säga" stop när han är mätt och vill inte ge för mycke heller.man är ju i princip aldrig på bvc längre så har inte så stor koll på kurvan o så.
    Jag gick minst en gång i månaden till BVC hela första året. Då är det inte svårt att ha koll.
  • Alle
    Alle skrev 2009-10-19 14:19:30 följande:
    Jag gick minst en gång i månaden till BVC hela första året. Då är det inte svårt att ha koll.
    Men det är jag det
  • MikaelaEriksson

The Black Lady skrev 2009-10-19 14:18:19 följande:

Men räkna kalorier för babysar låter vansinningt!Vad gör det om han går upp för mycket då? Ska du inte ge han mat då...eller...??Hör du inte vad vaninnigt det låter?
    jag tror nog du missförstår mig, jag är inte ute efter att räkna kalorier, jag undrade bara vad HAN bör få i sig per dag, och jag struntar väl totalt i om han äter mer än de han bör äta.

Men jag har alltid undrat därför frågade jag :)
  • MikaelaEriksson
    Alle skrev 2009-10-19 14:19:47 följande:
    Men det är jag det
    ja, de gör inte vi.
  • allakantralla

Jag har tyckt att det har varit bra att ha den kollen när jag började laga egen barnmat, så att jag inte gjorde den för tunn eller utspädd. INTE för att räkna kalorier dagarna i ända för att se till att mitt barn inte fick i sig för mycket.

Och den kunskapen gjorde också att jag rätt snabbt fattade att de färdiglagade barnmatsburkarna behövde kompletteras med annat för att tillgodose sonens energibehov. Mycket bra, när man som jag inte har särskilt mycket koll i övrigt på vad olika saker innehåller.

• MikaelaEriksson
    allakantralla skrev 2009-10-19 14:28:22 följande:
    Jag har tyckt att det har varit bra att ha den kollen när jag började laga egen barnmat, så att jag inte gjorde den för tunn eller utspädd. INTE för att räkna kalorier dagarna i ända för att se till att mitt barn inte fick i sig för mycket.Och den kunskapen gjorde också att jag rätt snabbt fattade att de färdiglagade barnmatsburkarna behövde kompletteras med annat för att tillgodose sonens energibehov. Mycket bra, när man som jag inte har särskilt mycket koll i övrigt på vad olika saker innehåller.
    precis, det var precis därför jag ställde min fråga eftersom jag lagar mycke barnmat själv till sonen, och jag tycker det är bra att ha koll på vad dom BÖR få i sig. inte för att räkna kalorier, sånt skiter jag fullkomligt i.
  • Linda1975

Hej, tack för att du frågade. Det är svårt att hitta information om kaloribehov för spädbarn (Jag glömde att fråga läkaren). Jag har en son som växer dåligt mao nästan inte alls. Jag tycker han äter bra 3/4 delar till en hel burk mat lunch och middag samt oftas hela grötportioner 3 ggr per dag + fruktpure. Äter mer än vad storebror gjorde. Blev chokad när jag insåg hur lite kalorier barnmaten innehåller. Har räkant ut att min son får bara i sig runt 500-700 kalorier och behöver minst upp emot 800 om det är riktigt med 100kcal/kg. Troligtvis mer eftersom han är väldigt aktiv. Det är bara att ta fram rapsoljan {#lang_emotions_dreamer}.

• entjej

Det kan faktiskt vara bra att veta hur mycket de behöver få i sig. För barn kan ju äta sig mätta på kalorisnål mat och då egentligen ha fått för lite. Ex är de barnmatsburkar jag tittat på alla väldigt magra. För att t ex få i sig 800 kcal som en 8 kg baby behöver så ska ett barn äta sju-åtta små barnmatsburkar, i varje fall alla jag tittat på. Vilka barn kan äta så mycket? Jag ska börja laga egen mat men än så länge har jag köpt barnmat men jag lägger i lite rapsolja för att den ska bli fetare. Har hört att fett är bra för hjärnans utveckling också.

• mie02

Tycker oxå det är konstigt att barnmaten är så fattig på kalorier! Min kille äter bara liite, så jag vill ge honom sånt som är energitätt. Barnmatsyoghurten som är typ det enda han tycker om innehåller mest vatten, nästan inget fett alls (ca 0,2 %) och mindre kalorier än vanlig yoghurt, varför gör de så??

• smuchi

Bra att jag hitta svaret här. Man undrar ju hur de lyckas få så lite kalorier på barnmatsburkar som bara ska innehålla det man själv lagar, t.ex potatis och kött. De drygar väl ut med vatten och sen stärkelse. Min lilla tjej blir iaf smart av hemlagad mat!!!!!! :)

Svar på tråden hur många kalorier ska en bebis äta?