Nått kul med köttfärs?
Är det nån som har nått gott enkelt (eller inte så enkelt) recept med köttfärs? Har snöat in lite för mycket på pannbiff, köttfärssås, tacos, lasagne.....
Snälla hjälp!! (har ett kilo där hemma som måste lagas till)
Är det nån som har nått gott enkelt (eller inte så enkelt) recept med köttfärs? Har snöat in lite för mycket på pannbiff, köttfärssås, tacos, lasagne.....
Snälla hjälp!! (har ett kilo där hemma som måste lagas till)
fyllt fransbröd kanske?!
Rulader
Piroger
köttfärslimpa
köttfärslimpa mmmmm!
Hemmagjorda piroger, köttfärspaj, chili con carne?
Tackar!
Gärna recept också
latmansbiff! enkelt och gott!
blanda köttfärs, ägg, pressad vitlök, kryddor i en bunke. tryck sedan ut hela färsen i en stekpanna och låt den steka på båda sidor tills den är genomstekt. häll då på matlagningsgrädde blandat med kalvfond över biffen. hacka tomater och häll på tärnad fetaost och tomaterna över biffen och såsen, låt såsen bli varm o fetan smälta lite
servera med klyftpotatis och sallad..
Fetaostbiffar med klyftpotatis och sås gjort på creme fraiche och fetaost.
Gör grunden som till vanliga pannbiffar, sedan har jag i fetaostbitar i biffarna när jag formar dem. Jag brukar göra egen klyftpotatis. Såsen är kall och görs genom att man smular ned fetaost i creme fraiche och har i lite salt och svartpeppar eller pepparmix. Smarrigt .
Egen röra
Jag brukar steka köttfärs, i med svamp, majs, ananas och bacon ibland. Kan med fördel ha i culines (vet inte om det heter så, creme fraiche med smak) vitlök å örter, svamp eller vilken som egentligen.
Servera med ris eller pasta...
Chili con carne äter vi mycket. Jag bara stekar köttfärsen, hackad lök, hackad chili och paprika. Ska det vara en svagare variant kan man bara ha paprika och sen chilikrydda men jag gillar lite drag i den. Sen har jag bara i bönor efter smak. 400 g brukar jag blanda med två burkar heinzes bönor i tomatsås.
Något som man kan ha som pannbiffsvariant är biff a la lindström: www.tasteline.com/Recept/Biff_a_la_Lindstrom
Jag brukar också göra Italienska köttbullar i tomatsås med spagetti. Man gör dem som vanliga köttbullar men har i lite riven parmesan och massa bsilika och oregano. Sen stekar man och har på krossade tomater som får kok med lite kryddor. Koka spagetti och servera med mer parmesan.
Sen kan man också göra köttbullar eller järpar med orientalisk smak. Ha i spiskummin, chili, koriander m.m. rätt mycket och stek. Servera med en kall yogurtsås och ratatouille.
Moussaka ä'r också toppen att göra på köttfärs, bra rätt att förbreda innan.
Moussaka recept: www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=372820
Var som du ts, trött på det "gamla vanliga" av mina köttfärsrätter och provad för ngn vecka sedan det här receptet. "Köttfärssås på thaivis" Var riktigt gott och upskattat här hemma av både man och barn
Kommer dock att servera ris till nästa gång.
Också receptet förståss
www.alltommat.se/recept/k%C3%B6ttf%C3%A4rss%C3%A5s-p%C3%A5-thaivis-4836
Rysk köttfärspanna. Man steker hackad lök och köttfärs. Sedan blandar man i svartpeppar, soja, lite salt, hackad saltgurka och hackade rödbetor. Sedan gräddfil eller creme fraiche som man antingen kan blanda i eller servera bredvid. Kokt potatis till.
Köttfärspaj. Googla eller gör bara pajdeg i en pajform och lägg på köttfärsröra med svamp, grönsaker eller annat och ha på äggstanning och grädda.
Tack för alla förslag och recept, ska fundera lite vad det blir nått gott blir det iallafall.