• Utlandssvensk76

Ni med diagnostiserad för kort Lutealfas

Ni som har for kort lutealfas, hur lang cykel har ni och hur manga dagar ar den luteala fasen?

Vilken medikation tar ni mot detta for forbattra chanserna att bli gravid?

Min gynekolog har diagnostiserat mig med Luteal Phase Defect.

JAg har last att B6 vitamin ska vara bra - nan som provat det?

• Svar på tråden Ni med diagnostiserad för kort Lutealfas
  • vinterbebis12

Hej, jag har inte fått någon diagnos men i och med att det normal går 6-9 dagar från positivt ÄL-test till mens (som dock börjar med spottings men ändå en blödning som kan försämra chanserna om jag förstått rätt) har jag ju per definition för kort fas. Har också hört om B6 och tog det denna månad (Apotekets B-active med högre än RDI av B6) och fasen blev faktiskt lite längre. Är på jakt efter en läkare som kan ta detta på allvar. Vår läkare behandlade mig med pergotime vilket resulterade i sexförbud pga för många blåsor samt lika kort lutealfas...Vad säger din läkare?

• Utlandssvensk76

Jag har ocksa borjat ta B6 nu och det ska bli intressant att se vad som hander. Min cykel ar ca 26 dagar och lutealfasen ca 11 dagar och det tycker min lakare ar for kort. Vantar pa resultatet fran progersterontestet jag gjorde i lordags och att fa hora hu rmin lakare foreslara tt vi gar vidare. Han pratade om pergo nar jag var dar sist, men jag forstar inte riktigt varfor, jag verkar inte ha nagra problem med min egen agglossning utan problemet ar snarare att slemhinnan ar for tunn (pergo gor den ju ofta annu tunnare sags det!) och lutealfasen for kort. Mne vi far se vad som hander.

Jag har aldrig spottings.

Ater du fortfarande pergo? Hade du egen AL innan du startade?

• vinterbebis12

Hej, jag hade egen ÄL och tog bara en kur pergo och då blev inte min lutealfas längre men däremot fick jag 8 blåsor vilket resulterade i sexförbud som sagt. Har genomgått utredning och allt ser bra ut, alla värden på både mig och min man och slemhinnan är fin. Pergon gjorde att jag mådde rätt illa och fick smärtsam ÄL och jag var inte direkt förvånad när undersökningen visade så många blåsor eftersom det kändes som att kroppen arbetade för fullt. Vår läkare föreslog sprutor med samma hormon som pergo men med anpassad dos men jag förstod aldrig hur det skulle påverka lutealfasen som jag själv tror är orsaken till att det går snett (snillen spekulerar men tycker ändå att det finns en del pålitliga källor som säger att kort lutealfas är ett hinder att bli gravid). Ska bli intressant att höra vad din läkare säger. Jag försöker hitta en annan läkare i Stockholm. Ser på ditt namn att du bor utomlands men om du hört om någon bra klinik i Stockholm får du gärna säga till.

• Utlandssvensk76

Min lakare menar ocksa att for kort lutealfas ar ett prolem. Jag har ocksa last om progetseronpillerna och tanker namna de for honom om han foreslar pergo i veckan. Han namnde aven Al-spruta for att forbattra timingen da jag har AL sent i cykeln, antar att jag da skulle ta sprutan sa at agget slapper tidigare, fast det verkar ju ocksa konstigt, for agget kan ju inte manipuleras att slappa innan det ar redo?

Nar man har for kort lutealfas bryts visst slemhinnan ner for tidigt och agget hinner da inte fasta.

Vantar spant pa samtal fran lakaren, hade hoppats att hora igar redan, blir nog nan gang idag.

Varfor fick du pergo om du hade egen AL och alla varden sag bra ut? Hur lange har ni forsokt?

• vinterbebis12

Vi har försökt sedan i januari. Skulle ha fått barn i dagarna om vi hade blivit gravida på första försöket vilket gör att det känns extra jobbigt just nu. Sedan vi började har 70 % av våra vänner blivit gravida på första eller andra försöket (vilket är kul för dem men det gör att man börjar tvivla ännu mer) plus att de döper barnen till de namn som jag gärna vill döpa våra barn till (om det blir några....) Ska prata med läkaren imorgon. De tror att pergo kan förlänga fasen men det gjorde den inte för mig. Hur länge har ni försökt?

• Utlandssvensk76
    vinterbebis12 skrev 2009-10-27 19:33:33 följande:
    Vi har försökt sedan i januari. Skulle ha fått barn i dagarna om vi hade blivit gravida på första försöket vilket gör att det känns extra jobbigt just nu. Sedan vi började har 70 % av våra vänner blivit gravida på första eller andra försöket (vilket är kul för dem men det gör att man börjar tvivla ännu mer) plus att de döper barnen till de namn som jag gärna vill döpa våra barn till (om det blir några....) Ska prata med läkaren imorgon. De tror att pergo kan förlänga fasen men det gjorde den inte för mig. Hur länge har ni försökt?
    Jag har aldrig hort att pergo forlanger fasen, det stimulerar endast sjalva agglossningen. Men jag kan ju ha fel, da jag inte ar en lakare

Vi har forsokt sen i juni, 6:e forsoket just avklarat. Har BIM pa lordag.

Ja det ar hart nar alla rint en blir gravida hur latt som helst. Jag blir 34 i mars och onskar att vi hade borjat forsoka i december, da hade vi kommit pa tidigare att jag behover lite hjalp.

Visst finns det manga som blir gravida snabbt men man maste nog acceptera att det vanligaste ar att det tar 7-12 manader anda och det ar om man ar helt 'frisk'.

Tyvarr kanner jag inte igen nagon klinik i Stockholm, har inte bott i Sverige pa 12 ar och kommer frab Umea

Lycka till! Snart far vi vara plus ska du se!!
  • vinterbebis12

Nu har jag pratat med min läkare som anser att pergo förlänger fasen. Om man mäter min fas kan man se att den blivit något längre både när jag tog pergo (mätte tyvärr inte ÄL då men hon kunde räkna ut det baserat på VUL) samt cykeln efter (pergo påverkar tydligen i två cykler). Hon tror inte på att tillsätta gulklroppshormon (men det används ofta i andra länder tydligen) då det inte finns något bevisat om hur det påverkar gravididtet eller om det har en negativ påverkar på ett ev. foster. Progesteronvagitorier är inte heller vetenskapligt bevisat men hon ville ändå att vi skulle testa det tillsammans med pergohormon i sprutform så nu ser det ut som att vi kommer gå vidare på det sättet...

Håller tummarna för att du inte får någon mens på lördag!!!

Svar på tråden Ni med diagnostiserad för kort Lutealfas