• Viktorsmamma

snabbt svar om Kladdkaka!!!!!!!!!!!

jag har gjort kladd kaka, tredubbel recept i teflonform med detta recept:

Ingredienser:

100 g smör eller margarin 2 st ägg 2,5 dl strösocker 1 msk vaniljsocker 3 msk kakao 2 dl vetemjöl Gör så här:

Sätt på ugnen på 175 grader.

Smält försiktigt smöret (eller margarinet) i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron. Det kan vara bra att dela smöret i mindre bitar innan så går det fortare. I mikron kan ca 400 W vara lämplig effekt för att det inte ska skvätta smör.

Låt sedan det smälta smöret stå framme och svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker och kakao och vispa med lägsta hastigheten på elvispen.

Tillsätt mjölet. Tillsätt sist det smälta smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet och häll smeten i en rund form som man kan smöra och bröa om man vill.

Grädda i 175 grader i ca 20 minuter i mitten av ugnen. Om man vill ha en kladdigare kladdkaka så tar man kortare tid i ugnen.

När kladdkakan är färdiggräddad låter man den svalna och stå kallt tills den ska serveras.

HUR LÄNGE SKA DEN VA INNE! ENKELT RECEPT MAX 20MINUTER, MED TREDUBBELT?

NÅN SOM VET SNABBT! DEN STÅR I UGNEN NU!

Viktor 26/10-08
  • Svar på tråden snabbt svar om Kladdkaka!!!!!!!!!!!
  • murreior

beror på tjockleken? Är den lika tjock som på ett enkelt recept så räcker 20 min

• ElviraSofia

Håll koll och känn efter med en sådan sticka eller kniv eller något tills du får resultatet du önskar.

• emelieB

mitt tips är att låta den stå 30 minuter eller så, sedan testa med provsticka med jämna mellanrum, så känner du när den är klar.

• murreior

Alltså om du har större form än vanligt

• Hallonmun

hur stor är formen? skulle säga 40-50 min.... öppna och se om den gungar väldigt mkt så kan den stå 10 min till. ställ den sen direkt i frysen när den är färdig, i 1h, så blir den extra smarrig.

• Viktorsmamma

Formen är ca 2.5 dm X 4 dm

kakan är ca 1½cm hög, kanske lite till närmare 2 cm.

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Hallonmun skrev 2009-10-19 14:28:55 följande:
    hur stor är formen? skulle säga 40-50 min.... öppna och se om den gungar väldigt mkt så kan den stå 10 min till. ställ den sen direkt i frysen när den är färdig, i 1h, så blir den extra smarrig.
    ja de ska i frysen allt, då de är 1års kalas på lördag!! och gjorde storform så de ska räcka! har även gjort 2 små runda formar! + massa annat :P pust jobbigt att baka!
    Viktor 26/10-08
  • Hallonmun

då ska den nog inte vara inne mer än 20 min och så in i frysen

• Hallonmun
    Viktorsmamma skrev 2009-10-19 14:31:08 följande:
    ja de ska i frysen allt, då de är 1års kalas på lördag!! och gjorde storform så de ska räcka! har även gjort 2 små runda formar! + massa annat :P pust jobbigt att baka!
    men oj så gott! kakan blir så krämig och god om man fryser den direkt
  • Viktorsmamma

japp, kruxet är att jag måste skära upp i bitar innan den ska in i frysen så måste stå inne så den inte är för kladdig! får inte plats i frysen annars då de är bullar och kärleksmums som upptar all plats redan + mat! hehe!

Viktor 26/10-08
  • Pyttismamman

Mitt förslag är att ha den inne i... ja vad ska vi dra till med...1,5 timme? Så kladdet är borta :D
    Hehe nej, allvarligt talat så är nog det bästa att känna efter när de 20 minuterna har gått, är den för kladdig så väntar du några minuter och testar igen!

• Hallonmun
    Viktorsmamma skrev 2009-10-19 14:34:06 följande:
    japp, kruxet är att jag måste skära upp i bitar innan den ska in i frysen så måste stå inne så den inte är för kladdig! får inte plats i frysen annars då de är bullar och kärleksmums som upptar all plats redan + mat! hehe!
    förlåt att jag tjatar men kan du inte ställa in den så att den kallnar, och sen ta ut och dela den i bitar
  • Viktorsmamma
    Hallonmun skrev 2009-10-19 14:35:20 följande:
    förlåt att jag tjatar men kan du inte ställa in den så att den kallnar, och sen ta ut och dela den i bitar
    jo sant! dax att flytta runt i mini frysen så jag får plats!

tack för hjälpen ALLA! =)
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

Nu står den i frysen fick plats, verkar mumsig!

Viktor 26/10-08
  • Hallonmun
    Viktorsmamma skrev 2009-10-19 14:53:12 följande:
    Nu står den i frysen fick plats, verkar mumsig!
    ja det blir säkert bra! har själv precis ätit kladdmuffins
Svar på tråden snabbt svar om Kladdkaka!!!!!!!!!!!