• Juno

Jag måste jobba mer än heltid

Tänkte höra med er om det finns fler i samma situation och ur ni i så fall hanterar det.

Jag har ett arbete som är fantastiskt på det sättet att det är fritt, kreativ och utvecklande. Samtidigt finns det ingen gräns för hur mycket man kan arbeta, allt kan ju hela tiden bli bätter, mer utvecklat och förberett.

Mina kollegor, i 50-60årsåldern med vuxna barn, jobbar dag och natt vardag som helg. Jag som har två små barn var av ett med handikapp hinner inte med. Det gör att jag ständigt känner mig pressad och dåligt förberedd.

Eller så jobbar jag på helger och kvällar och lider av att det inte funkar med min familj.

Svårt att ge råd kanske, men jag fick läcka lite frustration.

Nu måste jag jobba igen

• Svar på tråden Jag måste jobba mer än heltid
  • thebettygirl

Det enda jag kan råda dig till är att själv sätta stopp. Jag har också ett jobb där jag skulle kunna jobba dygnet runt, om jag ville, för att få ännu bättre resultat på det jag gör, men jag väljer själv att sätta gränserna. Ok, vissa veckor kan jag jobba betydligt mer än mina 40 timmar, men det ser jag till att ta igen vid ett annat tillfälle. Jag gör det av erfarenhet. Var nära på att bli utbränd på ett annat jobb (inom en helt annan bransch och yrke) och lärde mig då sätta gränser. Visst, allt kan alltid göras bättre, men det är bara du som kan sätta gränserna för vad du kan och VILL göra. Om du blir utbränd är det ingen som tackar dig! Och om du känner att du inte hinner med ditt arbete, prata med din chef och berätta hur du upplever situationen och att du känner att du inte klarar av att genomföra ett bra jobb med den belastningen du har! Var ändå tydlig med att du verkligen gillar ditt jobb och trivs med det, och att du vet att du kan prestera bra, men att som det är nu så blir allt bara halvdant. Kanske är det så att det bara är du som har för höga krav på dig och din chef anser att även en mindre insatts från dig är fullt tillräcklig? Så, prata med din chef!

• Juno

Tack för kloka ord.

Jo, jag vet. Har varit sjukskriven i två år för utmattningsdepp och är nu jobbat mig tillbaka på heltid. Men det är tufft att komma till ett möte eller hålla en föreläsning som jag inte har haft möjlighet att förbereda. Visst maskerar jag och försöker se ut som att jag har koll men det sliter oerhört. Jag får ju försöka hålla jämna steg med dem som förberett sig hela helgen.

• Roots1

Har ni ingen chef som kan säga vad som är rimligt och sätta gränser? Tydlighet är a och o för att slippa utmattningsdep tror jag.

• jaghopparhögt

Du kanske ska byta jobb om det du har nu inte passar dig, för det verkar som ditt nuvarande arbete kräver ett högt tempo.

Svar på tråden Jag måste jobba mer än heltid