• Frejsi

Hur lång tid tog det för att få era barn blöjfria?

Hur lång tid tog det för er att få era barn blöjfria?? Hur vet man att barnet egentligen är moget? Har läst nånstans att om barnet är redo för det så går det fort...

Vår dotter är snart 3 år och vi har hållt på rätt länge nu. För snart nog ett år köpte vi en potta i hopp om att hon skulle intressera sig för den och att det skulle "lösa" sig av sig självt. Vilket aldrig skedde. Så i somras för typ 2-3 månader sedan så satte vi igång på allvar. Hemma fick hon gå utan blöja och så satte vi henne på pottan och toaletten med jämna mellanrum för att liksom "kissa henne".
    Men fortfarande har hon inte full kontroll. Hon är ganska duktig och kissar oftast på pottan/toaletten. Men hon bajsar nästan alltid på sig. Först nu de sista dagarna har hon börjat säga ifrån när håller på att bajsa. Innan har hon inte alls sagt till. Bara gått runt med bajs i trosorna utan att bry sig alls!

Men är hon inte mogen kanske? Är det normalt att det ska ta så lång tid??

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för att få era barn blöjfria?
  • arkeologitjejen

Vi håller på och potträna Linnea nu. Vi köpte potta när hon kunde sitta och så har hon fått leka med den och sitta på den medan vi sjungit en "pottasång" och gjort det roligt. Nu när hon är 19 månader så säger hon "Issa" när det är dags och står och bankar på dörren för att komma in om det är upptaget. Bajset krånglar här också, men bvc säger att vi skall belöna henne med något roligt eller en glass eller något när hon säger till och lyckas bajsa på pottan.

Har ni funderat på om hon kanske vill ha en annan potta eller en ring till toaletten istället? Det funkade för mina kompisars barn som inte ville sitta på pottan längre.

Linnea 080310
  • Frejsi

Jo, vi har både en potta och en ring till toan. Hon sitter också utan problem direkt på toan. Vi hade ett belöningssystem som funkade utmärkt med kissandet. Varje gång hon kissade så fick hon ett klistermärke att sätta i en bok. Detta tyckte hon var riktigt kul!
    Men bajsandet är hon så nonchi med. Hon tycker inte det är direkt jobbigt att bajsa på sig, utan som om det vore helt ok... Vi var precis på utomlands på semester. Då gick det superbra. Hon varken kissade eller bajsade på sig på hela veckan!!! Helt otroligt duktig! Men meddetsamma när vi kom hem igen så började hon återigen både kissa och bajsa på sig.

Någon annan som har ytterligare erfarenhet ifrån hur lång tid det "brukar" ta??

• MammaSusan81

Vår tjej blev torr på dagtid då hon var 20.5mån efter endast 5dgr i rad utan blöja. En månad senare var hon torr nattetid också. Har hänt 5 olyckor efter att hon slutade med blöjan & blev torr, hon är nu 3,3år.

Är barnet moget går det snabbt, utan speciellt mycket träning. Vi satte henne på pottan efter vila, mat, lek & påminde däremellan. Efter 3.dje dagen gick hon iväg själv då hon behövde. Hon var duktig på att kunna hålla sig har aldrig haft panik då hon sagt att hon behövt kissa utan har kunnat vänta upp till 60min på en toa. Så vi kan stå i toakö i lugn & ro, värre för mig som blir panik kissnödig oftast....

• Maggiepuh

Vår son var 1 år 9 mån när han blev torr dagtid, nattblöjan fick stanna tills han nästan skulle bli 3 år.

• Höst flickan

barn är såå olika så man ska inte jämföra.
    ditt barn kommer bli blöjfritt.
    Våran dotter blev blöjfri på ca 6 månader, dag o natt.

8 återföringen gav ett +!!!♥
  • Benet

Vi försökte med Wilmer när han var runt 2 år, med ingen som helst framgång. Eller jo förresten han var torr dagtid i en vecka men sen ville han inget mer. Så då lät vi bli helt och hållet.
    När han var ca 2,5 började jag fråga, en gång om dagen, om han ville sitta på pottan/toan men nej.
    Sen i somras, strax innan han skulle bli 3, så sa han en dag bara att : Mamma, nu har jag slutat med blöjor
    Från ingenstans. Och han ville inte ha dom på natten heller men jag smög på honom en när han somnat. Han blev dock ledsen sen på morgonen när han märkte det så då tog jag upp honom vid 23 i 2 veckor ca sen funkade det.

Så iaf, en lång story blev det men han blev liksom blöjfri över en natt nästan.
    Förstår om ni kanske känner er stressade men helt plötsligt kommer det lossna tror jag

♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • Pilea

Dotran slutade med dagblöja nu i sommras när hon var 21mån. Det gick superfort, över en helg bara. Har hållt på och renoverat badrummet och därför haft pottan framme i hallen. Hon blev superintresserad av den eftersom hon såg att storebror gick dit, hon fattade galoppen direkt. Nattblöja har hon fortfarande, men nu senaste veckan har den varit torr på mornarna.

Sonen som blir 4år har varit blöjfri sen han var 2,5 år. Det gick också fort, men vi körde på en annan linje. Vi bestämde bara att om si o så många dagar så slutar vi. Vi förberedde honom mentalt och talade om att nu är det 3 dagar kvar osv. Tog bort blöjan på en fredags eftermiddag, både dag o nattblöja. Han hade inte visat något intresse för pottan eller toan. Det hände olyckor under helgen o varje gång sa vi "hoppsan" o visade honom vart man går. På måndagen kom han till dagis utan blöjor o med ett gäng extrakläder o det har funkat kanon sen dess.
    Hade plastad frotté i sängen och lite varstans i början. Vi väckte honom när vi skulle gå o lägga oss och kissade honom. Hade pottan på hans rum o efter ett tag vaknade han och gick upp själv för att kissa.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Två paddlar och en svans

Hur vet man om de är "mogna" för att bli av med nattblöjan då? Dottern har varit torr dagtid i en månad, dvs sedan hon var 19 månader, det gick på tre dagar, sen tog det ytterligare två veckor innan hon hade full kontroll över bajsandet. Vi har inte haft en enda olycka sen dess. Hon kissar obehindrat i toaletter, i potta och i gräset.
    Hon säger "kissa" eller "bajsa" om hon behöver, och hon kan knipa i flera timmar om det behövs.

Nattblöjan brukar vara torr ungefär 3 nätter av fyra... och den sista förargliga natten kommer det lite kiss. Hon sover alltså 12 timmar per natt och kniper så länge, till och med tills efter att hon har fått sin välling och kollat lite nyheter med mig. Borde hon inte vara "mogen"? Eller rättare sagt, borde vi inte kunna göra något för att det ska funka? Hon känns ju redan för stor för blöjan.

Obs att jag absolut inte vill väcka på nätterna och liknande, det orkar jag inte. Några tips?

• kristinah

jätteolika
    min äldsta var blöjfri både dag och natt när hon var 18 månader.

Mitt mellanbarn är 3½ år - hon har varit utan blöjor 9 månader men bajsar på sig typ 2-3 ggr/dag - ibland bara en gång ibland 7 gånger.
    Kissa fixar hon med hjälp av träning hemma och på dagis i vintras.

min yngsta är 9 månader kommer säkert ha blöjor ett tag till - förhopningsvis kan vi ta bort dem till sommaren - men det kan ju också vara sommaren 2012 som gäller - vi får se.

Kristinah, har du möjligtvis något tips till mig..?

• vittra

Två paddlar och en svans skrev 2009-10-21 14:21:53 följande:

Men om hon håller sig så länge som efter välling och tv-tittande varför sätter ni henne inte att kissa direkt när hon vaknat istället?
    Och se till att hon inte dricker så mycket vätska på kvällen innan hon lägger sig samt att hon får kissa innan hon lägger sig.

Hon verkar ju hur som helst utomordentligt bra på att hålla sig, långt bättre än dottern som ändå varit blöjfri ett halvår
  • kristinah
    Två paddlar och en svans skrev 2009-10-21 14:21:53 följande:
    jag behöver ju själv tips

rutinpotta är bra 
    innan & efter sömn (på natten en extra gång vid 23-tiden), innan & efter mat och innan & efter man går ut.

Vittra: Nu har vi haft 4 torra nätter men jag håller fortfarande på och ältar fram och tillbaka som du hör ;) Hon ber själv om att få kissa efter vällingflaskan så hon får göra det då. Hon vill nog vakna mjukt, först välling i soffan, sen den hårda pottan. Är din dotter torr på nätterna?

• vittra

Två paddlar och en svans skrev 2009-10-22 10:39:37 följande:

Vittra: Nu har vi haft 4 torra nätter men jag håller fortfarande på och ältar fram och tillbaka som du hör ;) Hon ber själv om att få kissa efter vällingflaskan så hon får göra det då. Hon vill nog vakna mjukt, först välling i soffan, sen den hårda pottan. Är din dotter torr på nätterna?
    Ja det kan jag iofs förstå, har märkt på dottern också att hon oftast vill vakna mjukt, men ibland är hon så kissnödig så då skriker hon bara på pottan så får man stressa iväg och sätta henne, haha

Ja jag skulle vilja påstå att hon är torr på nätterna, faktiskt innan dagtid ovanligt nog, det blev dock lite olyckor både dag och natt under en stressad och jobbig tid som har varit på sistone, vi har haft temporärt boende och hon har inte trivts särskilt bra med sin omgivning. Nu har vi åtminstone fått flyttat in i vårt hus och här går det prima! Så man får tänka på sånt också, vi vet att dottern är särskilt känslig för omgivningar så det är väldigt olyckligt att vi dessutom har haft det så struligt med boende på sistone... hör nog till ovanligheten när man har så små barn hoppas jag!

Usch, vi ska också ha temporärt boende... med en nyfödd till, dessutom. Men jag försöker att inte tänka på det. Blir härligt när huset är färdigt. Som tur är tog vi tag i potträningen i god tid innan. Och grattis till huset.

• Tant Green

Vi köpte pottan när dottern var ca 1 år, men hon vägrade sitta på den ens med kläderna på så vi envisades aldrig (frågade bara då och då om hon ville prova). När hon var 2 år och 9 månader sa hon plötsligt en dag att hon ville gå på toaletten och efter det blev hon helt torr på några dagar (och ett par veckor senare även på natten).

Svar på tråden Hur lång tid tog det för att få era barn blöjfria?