• orosmolnet

    Hjälp med att bli inskriven hos Försäkringkassan efter att ha bott utomlands!

    Hej,

    Mitt problem är att jag bodde utomlands 2006-2008 och dumt nog skrev jag ut mig ur Försäkringskassan. Jag flyttade hem förra sommaren och har jobbat heltid sedan dess. Nu är jag gravid och ska gå på föräldraledighet om 5 veckor. I somras när jag fått mitt moderskapsintyg insåg jag att jag inte var inskriven hos Försäkringskassan (det sker ju inte automatiskt när man anmäler sig till Skatteverket som jag trodde). Hur som helst har jag nu ansökt och skickat in alla papper, men ingenting händer! Jag har hört skräckscenarion om att det är upp till 9 månaders handläggningstid för att bli inskriven! Jag börjar nu få panik, det kommer aldrig hinna lösa sig i tid! Jag har bett Försäkringskassan om att bli snabb-behandlat (vilket man tydligen kan bli om det är som i mitt fall), men ingenting händer! Ingen på inskrivningsenheten i Malmö har ens läst noteringen om att jag behöver bli snabb-behandlad och personalen i kundtjänst säger att de inte kan göra någonting mer för mig! Det finns därmed ingen möjlighet för mig att prata med någon som verkligen handlägger mitt fall, och så länge jag inte blir inskriven kan jag heller inte få någon ersättning.

    Har någon av er varit med om liknande, och har ni då ett telefonnummer, en kontaktperson, en mejladress till någon som hjälpte er på inskrivningsenheten i Malmö (eller var ni nu fick hjälpen ifrån)? Jag ber i så fall på mina bara knän om hjälp, snälla mejla mig det namnet, numret eller mejladressen så att jag kan försöka komma runt detta problem på något sätt!! Eller har ni några andra idéer?

    Tack på förhand!
    Uppdatera inlägget

  • Svar på tråden Hjälp med att bli inskriven hos Försäkringkassan efter att ha bott utomlands!
  • CeeJay

    Tyvärr vet jag också att det är fruktansvärd snedbelastning på ärendehanteringen ute i landet och en avdelning som ligger sämst till är just de som hanterar in och avregistreringar.

    Det jag kan råda dig till är att ringa kundtjänst och be att ditt ärende går via enhetschef = serviceavtalet Fk har säger att handläggare ska ringa upp inom 48 timmar när du ringt och lämnat en notering om att du vill bli kontaktad.

    Tyvärr finns det säkert hur många kunder som helst som väntar på att bli uppringda men du kan alltid göra ett försök.

    Ett annat tips är att du hör av dig till FKs ledning eller sveriges socialförsäkringsminister som är ytterst ansvariga.

    Hoppas att det löser sig för dig, lycka till på vägen

  • cenchi

    TS, hur gick det för dig?

    Jag är i samma sits, eller jag har 6 månader kvar till BF men FK säger att det är upp till 10 månaders handläggningstid just nu! Vet inte heller vad jag kan göra för att skynda på det hela.. har pratat med kundtjänst som sa att de skulle skriva en notering om att det behövde behandlas snabbt, men fick sen ett brev tillbaka som bara sa att det är högt tryck och jag kommer behandlas enligt turordningen (?)..

    Så jag vet inte vad som händer..

Svar på tråden Hjälp med att bli inskriven hos Försäkringkassan efter att ha bott utomlands!