• mrs holiday

Går det att ångra köp av biljetter?

Min man har idag, via biljettshopen.se, förhastat köpt väldigt dyra biljetter till ett evangemang. Nu vill vi ångra köpet (vi har absolut inte råd!), något som vi inte kan göra enligt biljettshop.se. Men som vi tolkar distansavtalslagen har vi rätt att ångra köpet? Vad säger ni som är lite insatta i det här? Kan vi häva köpet?

klippt från expowera.se - en sida om juridik:
    Från och med den 1:a juni 2000 finns det en ny lag, Distansavtalslagen, som reglerar både distansavtal och hemförsäljning. Den nya lagen ersätter det som tidigare kallades hemförsäljningslagen. Distansavtals- lagen gäller handel med lös egendom, vilket i praktiken innebär allt utom fastigheter.

Lagen gäller när en näringsidkare säljer via t.ex. internet, e-post, via postorder, tv-shop eller vid telefonförsäljning. En förutsättning för att lagen ska gälla är att näringsidkaren har sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås på distans

Det finns ett antal undantag där distansavtalslagen inte gäller:

Distansavtal:

? Om avtalet reglera krediter, försäkringar eller någon annan finansiell tjänst.

? Byggande av fast anläggning (byggnad eller annat) på mark eller i vatten.

? Om avtalet ingås vid auktion där buden inte lämnas elektroniskt. (Lagen gäller vid till exempel internetauktioner).

? Om avtalet ingås med hjälp av varuautomat av något slag.

? Avtalet ingås med teleoperatör via offentlig telefonautomat.

• Svar på tråden Går det att ångra köp av biljetter?
  • Danne123

Nej, jag tror inte att den gäller. Om du kollar Distans- och hemförsäljningslagen
    så ser du 3 § p.4

3 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal där näringsidkaren på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod skall tillhandahålla
    .../.../...
    4. kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet.

www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20050059.htm

• mrs holiday

Nä, förstod när jag läste på bättre att det inte gäller... MEN vilken tur att företaget ändå var tillmötesgående och drog tillbaka beställningen! Riktigt schysst av dem, så nu kan de få lite goodwill för det här inne!...

Svar på tråden Går det att ångra köp av biljetter?