• Anonym (Orolig)

Aktiv, rastlös och missnöjd bebis - ADHD?

Min bebis på snart 5 månader är väldigt aktiv. Vill att det ska hända saker HELA tiden, annars blir han gnällig och irriterad! Jag tycker aldrig att han är lugn. Han sprattlar och har sig och är liksom hyper. Sitter man ner med honom gnäller han. Enda gången han är nöjd är när han får sitta i bärsele och man går runt.

Han blir nästan aldrig sömnig utan visar att han är trött genom att gnälla. Annars fungerar väl sömnen sådär. Är svårsövd men sover bra på nätterna. Sover inga långa pass dagtid.

Ni som har barn med adhd, hur var dom som späda??

Har en lillasyster med koncentrationssvårigheter. Hon skulle utredas för adhd när hon gick på högstadiet men hon vägrade så det blev aldrig av. Dock så är hon bättre nu (dryga 20 år) så jag tror inte att hon har någon svår form isf. Annars är hon temperamentsfull och har inget tålamod, men är ändå ansvarsfull när det gäller ekonomi mm. Adhd är väl ärftligt?

• Svar på tråden Aktiv, rastlös och missnöjd bebis - ADHD?
  • Birgitta L

Svar till Anonym (orolig):

ADHD är inte ärftligt och jag tycker att du omedelbart ska sluta oroa dig. Att din bebis är livlig har med personlighet att göra, så små barn ska man inte sätta diagnos på. Njut så mycket du kan av din lilla för livligheten tyder på en intelligent liten krabat!! Att han gnäller är för att han vill ha och kräver stimulans, en spännande liten en.

• Anonym (my)

Birgitta L skrev 2009-10-19 19:47:07 följande:

Svar till Anonym (orolig):ADHD är inte ärftligt och jag tycker att du omedelbart ska sluta oroa dig. Att din bebis är livlig har med personlighet att göra, så små barn ska man inte sätta diagnos på. Njut så mycket du kan av din lilla för livligheten tyder på en intelligent liten krabat!! Att han gnäller är för att han vill ha och kräver stimulans, en spännande liten en.
    eeh det är väldigt ärftligt,så kolla gärna upp fakta...
  • Anonym (my)

Anonym (my) skrev 2009-10-19 19:48:58 följande:

Birgitta L skrev 2009-10-19 19:47:07 följande:
    eeh det är väldigt ärftligt,så kolla gärna upp fakta...
    det borde du som psykolog veta...jag är nyutredd och senast i förra veckan träffade jag överläkaren som talade just om ärftligheten.
  • Birgitta L

Svar till Anonym (my):

Det finns delade meningar om huruvida det är ärftligt eller inte. Det är vissa hjärnforskare som tror det men något riktigt belägg finns ännu inte för det. Fakta ska i första hand inte sökas via internet, det är helt missvisande, det måste vara vetenskapligt belägg men sådant finns inte när det gäller ADHD.

• Kaffepannan

Ja adhd är ärftligt..har ni någon i släkten som har adhd?det är ju då man kan vara orolig för sånt,annars är sannoliken inte så stor att din son kommer få det,

• Mandarina

Birgitta L skrev 2009-10-19 19:51:50 följande:

Svar till Anonym (my):Det finns delade meningar om huruvida det är ärftligt eller inte. Det är vissa hjärnforskare som tror det men något riktigt belägg finns ännu inte för det. Fakta ska i första hand inte sökas via internet, det är helt missvisande, det måste vara vetenskapligt belägg men sådant finns inte när det gäller ADHD.
    Tack för ett vettigt inlägg och att du delar med med tanke på ditt yrke.

Här på fl har de flesta barn eller mammor någon form av diagnos o har man det inte så kan man få det. Folk här e experter på att sätta diagnoser på varandra.

Blir mörkrädd när jag läser ts! Tumme ner, läs på lite barnpsykologi!!

Förstår inte detta STORA behov av att sätta diagnoser på varandra, o på bebisar....fy fan, nästan så jag kräks!! Tumme ner!! Många dessutom!!
  • Birgitta L

Svar till Gulletroll:

Tack själv! Jag håller helt med dig och det är väldigt frustrerande och det är en av orsakerna att jag är här på FL för att nyansera sådant som bara är allmänna åsikter. Det finns en stor fara i det som gör att människor blir osäkra och rädda i onödan.

• Anonym (Orolig)

Alltså, jag tror att min syster har en lindrig form av ADHD... men vi vet inte. Hon har aldrig utretts för det med det har varit på tal. Min mamma tycker även att hennes pappa (min morfar) har många drag som tyder på att han också skulle ha det. Inte för att man ska ställa diagnoser själv hit och dit, men hon jobbar inom vården så lite koll har hon.

• Mandarina
    Kaffepannan skrev 2009-10-19 19:53:51 följande:
    Ja adhd är ärftligt..har ni någon i släkten som har adhd?det är ju då man kan vara orolig för sånt,annars är sannoliken inte så stor att din son kommer få det,
    Suck....snälla, att folk inte vet bättre...
  • Anonym (Orolig)

Men förlåt om man är orolig ifall det är något fel!!

Ville ju bara veta ifall det ens går att märka på ett spädbarn, jag förstår att det inte går att sätta en diagnos på ett så litet barn men folk måste ju få vädra sina misstankar. Har ju dessutom det i släkten så lite uppmärksam är det väl inte så konstigt att man är...

• Birgitta L

Svar till Anonym (Orolig):

Nej det är inte konstigt alls att du är orolig, det var just det jag menade med att åsikter gör människor osäkra och rädda i onödan. Så självklart ska du vädra dina misstankar men jag hoppas att mitt svar tidigare ska kunna lugna dig något för din lille låter som en kul liten unge även om det blir intensivt för dig med att han hela tiden vill ha stimulans, men så är det och ska vara med barn, en del mer och en del mindre. Din lille tillhör de som vill lite mer och det är inget annat än tecken på god utveckling och intelligens.

• Mandarina

Anonym (Orolig) skrev 2009-10-19 20:04:25 följande:

Men förlåt om man är orolig ifall det är något fel!!Ville ju bara veta ifall det ens går att märka på ett spädbarn, jag förstår att det inte går att sätta en diagnos på ett så litet barn men folk måste ju få vädra sina misstankar. Har ju dessutom det i släkten så lite uppmärksam är det väl inte så konstigt att man är...
    Det är helt ok. Men jag säger bara vad jag tycker och tänker och vet.

Och du är verkligen inte ensam om detta. Många många här på familjeliv är inne på samma spår som dig och detta gör mig otroligt frustrerad!!
  • Catasita81

Hej TS!
    Min son är snart 8 mnd, och verkar likna din pojk! Oscar var tidigt aktiv, sprattlig, ska vara med hela tiden! Nu vid 8 mnd är det lika aktivt men han är ändå lungare eftersom han kan röra sig mer och följa med mer på eget vis (gå-stol, åla osv).
    Hoppas din pojk bara är lika social som min, jag hade också tanken för ett par tre mnd sen, men slagit bort dem nu när det är så mycket bättre!
    Hoppas du känner dig lite bättre och prata med din bvc-tant så du får lufta dina tankar, så kan hon hjälpa dig om, OM du vill hålla utkik på tecken!
    Styrkekramar!

• Catasita81

Hej TS!
    Min son är snart 8 mnd, och verkar likna din pojk! Oscar var tidigt aktiv, sprattlig, ska vara med hela tiden! Nu vid 8 mnd är det lika aktivt men han är ändå lungare eftersom han kan röra sig mer och följa med mer på eget vis (gå-stol, åla osv).
    Hoppas din pojk bara är lika social som min, jag hade också tanken för ett par tre mnd sen, men slagit bort dem nu när det är så mycket bättre!
    Hoppas du känner dig lite bättre och prata med din bvc-tant så du får lufta dina tankar, så kan hon hjälpa dig om, OM du vill hålla utkik på tecken!
    Styrkekramar!

• LAA

Min äldste son var ungefär likadan som bebis, fast han sov inte med än max 1,5 timmar i sträck. På dagarna sov han med lite tur i vagnen, men bara efter att jag promenerat 30-45 minuter och bara medan vagnen rörde sig. Annars skrek han mest och det skulle vara stimulans hela tiden. Jag tänkte som du och oroade mig för att han skulle ha någon sorts störning. Min BVC-sköterska lugnade mig så gott hon kunde och sa att han bara är ett aktivt barn och att han förmodligen kommer att vara tidig med en del saker och det visade sig stämma. När han blev ca 1 år blev han gradvis mer som andra bebisar i bekantskapskretsen (även om han fortfarande sov mycket mindre). Nu är han 4,5 år och är fantastisk bra på att koncentrera sig. Han kan sitta och göra pärlplattor, bygga lego eller rita i ett par timmar om han inte blir avbruten.

Vad jag försöker säga är att jag inte tror att du har någon anledning till oro, men att man som förälder ofta är orolig, det hör så att säga till jobbet. De som inte har aktiva bebisar vet inte hur det är och kan helt enkelt inte förstå hur det är. Döm dem inte för hårt. Du kommer säkert snart att se fördelarna med ett aktivt barn och för det mesta blir allting lite lättare att hantera med tiden.

(Jag kan ju tillägga att när tvåan kom och han faktiskt sov middag som folk och inte gastade så förbaskat så började jag undra om han inte var lite lätt efterbliven... )

• Birgitta L

Svar till LAA:

Vilken härlig beskrivning du ger. Ja precis så är det, barn är olika. Jag har också en av varje och min ena, sonen han sov inte mer än 20 min i taget och det var full fart hela uppväxten, han fulllkomligt klättrade på väggarna. Nu är han vuxen och hur välfungerande som helst, och lugnet själv!

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar. Nu känner jag mig lite lugnare. Ska strunta i att tänka så mycket och njuta av min bebis istället

Svar på tråden Aktiv, rastlös och missnöjd bebis - ADHD?