• BymBym

Snacks till fest. Nytänkande tack :-)

Hej hej.

Jag ska snart ha en stor tjejfest. Det kommer inte serveras mat men man vill ju gärna ha något tilltugg. Nu är det så att idéerna är slut. Har ni några tips på snacks diper mm.

Jag är duktig när det gäller mat så kom gärna med recept på dipper så slipper jag påsarna

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 20:03
    Det blev.... baconlindade dadlar, rostat tunnbröd med västerbottenost och kummin, minipajer, tunnbrödrullar med räk- och pepparrotsröra, parmaknyten med kesella, soltorkade tomater och basilika, kex och till det fetaröra och getoströra och så frukt till det.

En perfekt kväll! Tack för alla tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 20:04
    och smördegsnknyten med pesto, soltorkade tomater och oliver...

• Svar på tråden Snacks till fest. Nytänkande tack :-)
  • Anatha

Baconlindade dadlar är lite annorlunga och väldigt gott. Det söta och salta blir väldigt bra ihop.

Själv älskar jag ostdipper, tex fetaostkärm eller blåmägelkräm. Annars är vitlöksdipp med örter gott. Blanda gräddfil/yogurt/creme fraiche med färska hackade örter och vitlök. Eller blanda det med pesto eller ajvar relish eller sambal oelek och vitlök. Sambal och vitlök älskar jag och brukar även ha i lite majonäs om man ska ha den till tex potatis men passar inte lika bra till grönsaker då man vill ha syrligare freshör.

Jag gillar även att göra egen olivröra. Jag köper billiga gröna oliver med pimento och hacker dem rätt fint och häller på lite olivolja eller chiliolivolja. Sen steker jag baguettskivor som man har röran på. En annan röra som passar till dessa brödskivor är kornärskocksröra.

En burk kronärtrskockor och två vitlöksklyftor in i ugen 10 min på typ 175 grader. Skala vitlösklyftorna och mixa dem med kronärtskockorna samt två mask creme fraiche och 50 g chevreost.

• Tess76

Ska det vara godis-snacks eller mat-snacks?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Baboll

bitar av brutet hårt tunnbröd med riven västerbottensost som fått smälta i ugnen lite snabbt. mycket bra till drinkar.

• BymBym
    Anatha skrev 2009-10-19 19:51:17 följande:
    Baconlindade dadlar är lite annorlunga och väldigt gott. Det söta och salta blir väldigt bra ihop.Själv älskar jag ostdipper, tex fetaostkärm eller blåmägelkräm. Annars är vitlöksdipp med örter gott. Blanda gräddfil/yogurt/creme fraiche med färska hackade örter och vitlök. Eller blanda det med pesto eller ajvar relish eller sambal oelek och vitlök. Sambal och vitlök älskar jag och brukar även ha i lite majonäs om man ska ha den till tex potatis men passar inte lika bra till grönsaker då man vill ha syrligare freshör.Jag gillar även att göra egen olivröra. Jag köper billiga gröna oliver med pimento och hacker dem rätt fint och häller på lite olivolja eller chiliolivolja. Sen steker jag baguettskivor som man har röran på. En annan röra som passar till dessa brödskivor är kornärskocksröra.En burk kronärtrskockor och två vitlöksklyftor in i ugen 10 min på typ 175 grader. Skala vitlösklyftorna och mixa dem med kronärtskockorna samt två mask creme fraiche och 50 g chevreost.
    oj oj oj vad gott !!!!
  • BymBym
    Baboll skrev 2009-10-19 19:53:20 följande:
    bitar av brutet hårt tunnbröd med riven västerbottensost som fått smälta i ugnen lite snabbt. mycket bra till drinkar.
    älskar västerbottenost!
  • BymBym

Mer åt det matiga hållet men sitter du inne med något smaskigt så shoot Gästerna kanske vill ha kaffe och en godbit

• Tess76

Tapenad och små kex
    Fyll pepperoni med mjukost (naturell el. vitlök), rulla u srtöbröd och fritera/stek i olja.
    Linda parmaskinka om grissini-pinnar

• Miim

smördegssnurror!

Kavla smördeg och lägg på tex soltorkade tomater, parmaskinka och ost
    rulla ihop som bullar och skär cm tjocka skivor som du gräddar av i ugnen.
    Kan förändras i det oändliga!

• Tess76

rulla u srtöbröd = rulla i ströbröd

• BymBym
    Tess76 skrev 2009-10-19 19:59:10 följande:
    rulla u srtöbröd = rulla i ströbröd
  • Anatha

Kom på fler jag gillar (på tal om västerbottenost) och det är när man gör smördegsrullar. Kavla smördeg och ha på fyllning, västerbotteost eller mögelost eller färskost och parma eller annat man gillar lax funkar också. Sen rullar man till rullar och skär skivor av rullen som sen gräddas.

Snacks är det godaste :)

• 071001

Mjukt tunnbröd, rökt skinka och pepparrotskräm över det, rulla ihop och skär snittar av.

• Mimmi P
    Baboll skrev 2009-10-19 19:53:20 följande:
    Hade ung samma tips med receptet jag fått är att man börjar med att ta smör på hårda tunnbröd, sen riven parmesanost och toppar med flingsalt.
  • Anatha
    071001 skrev 2009-10-19 20:03:33 följande:
    Mjukt tunnbröd, rökt skinka och pepparrotskräm över det, rulla ihop och skär snittar av.
    Ja det är ju också supergott. Fast jag föredrar hamburgerkött med pepparrotskrämen. På dessa är också lax med färskost toppen. Och man kan ju även göra barnvariant med hushållsost eller liknade.

Vill man vara lite ekonomisk så köper man riven pepparrot och blandar med cremefraich eller grädde istället för att köpa krämen.
  • BymBym
    Anatha skrev 2009-10-19 20:02:45 följande:
    Kom på fler jag gillar (på tal om västerbottenost) och det är när man gör smördegsrullar. Kavla smördeg och ha på fyllning, västerbotteost eller mögelost eller färskost och parma eller annat man gillar lax funkar också. Sen rullar man till rullar och skär skivor av rullen som sen gräddas. Snacks är det godaste :)
    Det är det verkligen
  • 071001

Anatha, ja hamburgerkött är också gott att ha.

• Miim

Pröva rökt lax på tunnbröd med färskost som du blandat i wasabi - outstanding!!

Svar på tråden Snacks till fest. Nytänkande tack :-)