• Anonym (ont)

Urinvägsinfektion av sex?

Har träffat en ny kille, vi har setts i några veckor och nu har jag åkt på urinvägsinfektion för första gången på 10-15 år. Jag fick det många gånger med min första pojkvän och då var det uppenbart att jag fick det efter sex.
    Antar att det är samma sak nu. Är det sant att man bara får det av vissa partners för att man har olika bakterieflora (eller hur det nu var, jag läste det någonstans)?

Känns så tråkigt om det ska vara såhär nu..att man måste tänka sig för, och dricka litervis med vatten efter sex etc.
    Vad kan man göra egentligen?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion av sex?
  • Anonym

kissa direkt efter varje gång.

• Anatha

Drick tranbärsjuice det ska vara förebyggande.

• B l o n d i e

UVI har inget med olika partners att göra, kända riskfaktorer för akut urinvägsinfektion är sexuell aktivitet, användning av pessar med spermiedödande medel och ärftlighet (om modern haft upprepade urinvägsinfektioner). Det finns inga vetenskapliga studier som visar att kyla, väta, kalla bad, eller lågt vätskeintag ökar risken för att drabbas av urinvägsinfektion.

Flertalet bakterier som orsakar urinvägsinfektion kommer från tarmfloran, superviktigt att kissa direkt efter sex om man lätt åker på en uvi. Håll dock INTE på att tvätta en massa, då kan du åka på svamp istället, been there...

Om det inte går över och du får feber osv så kan det vara bra med en antibiotikakur, men det KAN gå över av sig själv. För mig har det aldrig funkat att dricka vatten och juice osv... Lycka till!

• Anonym

Om du har lätt för att få UVI, kan du prata med din läkare på vårdcentralen. Han kan säkert skriva ut antibiotika i lågdos att ta efter sex. jag använde det förut. Fungerade hur bra som helst och jag slapp UVI. Det är ingen hög dos, men tillräckligt för att bakterierna inte ska få fäste.

• Vila

Jag har haft såååå många UVI i mitt liv och fick det ofta efter sex. Jag åt kur på kur på kur av antibiotika. Sen fick jag rådet av en läkare att c-vitamin chocka kroppen när jag kände obehag. Man skulle äta c-vitamintabletter, inte såna brus utan tuggtabletter. Om man äter fler än rekommenderat dagligt intag så kissar man ut c-vitaminet och det sura i vitaminerna rensar ut bakterierna. Därför ska man inte äta brustabletter eftersom en del av det sura försvinner när tabletterna brusar. Jag fick rådet när jag var 20, nu är jag 32 och har inte ätit någon kur efter det. Obs! Jag har samma man nu som då så det har inte med hans bakteriflora att göra.

• Anonym

Det är inte mannens bakterieflora man får uvi av, det är ens egen tarmflora, alltså tarmbakterier som kommer in i urinröret...

• multivitaminjuice

Det är jättelätt att få urinvägsinfektion efter sex då man är nere och gnuggar och har sig runt urinhålet och lätt gnuggar in bakterier i urinröret.
    Det har som många redan påpekat inget att göra med killens bakterieflora men man kan säkert lättare få det om killen (eller man själv) har en dålig hygien.

Som redan skrivits: kissa efter sex så kissar man ut eventuella bakterier

• Mosaik31

jepp så sant och sedan så är det så att vid sex oavsett hur ömt det än är så blir det små små slitskador vilket gör att bakterir får bättre fäste så att kissa efter sex är jätteviktigt för då sköljer man ut dom Men man behöver inte störta iväg så fort det är över 10 minuter hit eller dit spelar ingen större roll

• B l o n d i e
    multivitaminjuice skrev 2009-10-19 21:23:37 följande:
    Det är jättelätt att få urinvägsinfektion efter sex då man är nere och gnuggar och har sig runt urinhålet och lätt gnuggar in bakterier i urinröret.Det har som många redan påpekat inget att göra med killens bakterieflora men man kan säkert lättare få det om killen (eller man själv) har en dålig hygien.Som redan skrivits: kissa efter sex så kissar man ut eventuella bakterier
    Uvi uppstår inte pga dålig hygien...
  • multivitaminjuice

B l o n d i e skrev 2009-10-19 21:29:05 följande:

Uvi uppstår inte pga dålig hygien...
    jag sa inte att det uppstår pga det utan att man kanske kan få det lättare då..

"En infektion uppstår när ett smittämne - som exempelvis bakterier eller virus ? tränger in i kroppen, får fäste, förökar sig och ger besvär."

Bakterierna måste komma någonstansifrån eller hur?
  • Fridelina2

Jag brukar också få massor med UVI. Jag får det av allt möjligt, sex, kyla... Att man inte skulle få UVI av kyla stämmer inte på mig. Det kommer som ett brev på posten om jag sitter utan dyna och sånt. Det finns någon form av "förebyggande" medicin man kan få av läkare som man tar alltid. Sen tar jag tranbärsjuice varje dag i förebyggande syfte, eller dricker citronvatten, allt surt hjälper. Och såklart, som alla skriver, kissa efter sex. Senaste året har jag dock sluppit det, under hela min graviditet. Fast sen sonen föddes har jag såklart haft det igen. Så tips, bli gravid!

• Anonym
    Fridelina2 skrev 2009-10-19 21:40:34 följande:
    Senaste året har jag dock sluppit det, under hela min graviditet. Fast sen sonen föddes har jag såklart haft det igen. Så tips, bli gravid!
    Sluppit vad? Sex eller urinvägsinfektion?
  • Anonym (kisslisa)

Jag har haft precis samma problem. Har haft 3 pojkvänner och har med 2 av dessa fått UVI hur många gånger som helst. Och det har i princip alltid gått att relatera till sex.
    Läkare har sagt till mig att det inte har nåt med bakteriefloran att göra men jag tycker ändå det är konstigt när 2 har gjort att jag fått det heeeeela tiden och med 1 fick jag det aldrig.
    Jag har provat det mesta med citronvatten, kissa efter sex osv...men inget hjälpte. Vid nåt tillfälle kunde jag bli av med den utan antibiotikakur. Fungerade då med Ipren regelbundet i några dagar vilket är inflammationshämmande.
    Men sen fick jag utskrivet antibiotika att ta i samband med sex vilket gjorde att jag slapp mina besvärliga urinvägsinfektioner. Det var en räddning. Som någon skrev, lågdos men tar död på bakterierna innan de hinner växa till sig.
    En läkare sa till mig att det kommer att bli bättre efter jag fött barn av nån anledning så jag hoppas på det! Även om alla alltid säger att kyla inte ger UVI så har jag blivit tillsagd av läkare att vara försiktig med kyla och tex blöta badkläder, kanske för att jag är så känslig?! Jag vet inte.

Nu är jag iaf singel och hoppas att slippa problem med uvi om jag träffar nån ny....men man vet väl aldrig!

• Anonym

Klart som fan att det har med bakteriefloran att göra med tex så är vissa människor kroniska bärare av betastreptokocker, vissa har inga besvär av dem medan vissa får skit ont av dem (UVI) och då behandlar man dvs likadant är det med alla andra bakterier..och visst sjutton har det att göra med hygien torkar sig killen inte sig ordentligt mellan toabesöken klart att han kan ha lite ecoli på snoppen och då sprider han de ju jättelätt till snippan...
    Att man får UVI av kyla stämmer inte däremot kan man få blåskatarr känns som UVI

• cecon86

jag har också haft stora prblem med UVI och testade verkligen allt..det höll på i flera år och jag tog antibiotika efter anibiotika kur och fick också något liten dos som jag skulle ta efter sex men jag slarvade lite med det men det har blivet bättre efter förlossningen.men det är vekligen jätte jobbigt att ha det och jag hoppas verkligen att du hittar något som funkar för dig:)

• Anonym (ont)

Tack för alla svar..
    Ska försöka med allt detta, dricka tranbärsjuice, c-vitamin, kissa efter sex etc..
    Det är så himla tråkigt bara!! Man vill liksom inte tänka på detta efter varje gång man haft sex! Och det är inte kul att gå och oroa sig för om man fått det eller ej..
    Hoppas att detta är en en gångsföreteelse men det är ju lite märkligt att jag fick det jätteofta med en partner för länge sen och sen fick jag det inte på 10 år (med olika partners) och sen nu direkt med denna nya mannen.

Svar på tråden Urinvägsinfektion av sex?