• mara12

PCO och graviditet?

Hej,

Jag och min bliviande man vill nu börja försöka bli gravid. Jag är 29 år och har bara fått mens 2 gånger helt naturligt. När jag var ca 15 år och bara haft min mens 2 gånger på 1,5 år så tyckte gynekologen på ungdomsmottagningen att jag skulle börja med P-Piller för att "balansera ut" min hormonrubbning. Sedan dess har jag ätit P-Piller i hela mitt liv och fått "menstrationsliknande blödningar" en gång i månaden som man ska. Jag hade ett upphåll med P-Pillren på ett halvår för några år sedan för att se vad som hände och då blev jag genast mkt hårigare och mådde dåligt psykiskt. När jag var ca 22 fick jag reda på att jag hade PCO och detta hade min gynekolog vetat länge utan att berätta det för mig (fick reda på detta när jag fick min journal hemskickat till mig när jag skulle söka en sjukförsäkring). Nu undrar jag om det är någon annan som haft samma erfarenhet som jag dvs inte fått mens många gånger helt naturligt och har PCO och försöker /har försökt bli gravid?

• Svar på tråden PCO och graviditet?
  • Jesz

Jo jag har heller inte haft mens många ggr av egen maskin...

• Jennie1987

Vad dåligt att du inte fick veta det direkt när din gynekolog förstod var det var!
    Jag har, precis som du, inte heller haft spontan mens många gånger.
    Men har ju konstaterad PCO och vill verkligen bli gravid.
    Vad får du för hjälp idag?
    Ha det bra! :)

• mara12

Hej, jag får ingen hjälp idag eftersom vi precis har börjat försöka. Det jobbiga är att jag vet att jag inte kommer att få någon mens och jag vet att jag kommer att må dåligt och bli hårigare och hårigare innan de konstaterar att "nej... hon kan faktiskt inte producera mogna ägg av sig själv".

Suck vad frustrerande. Önskar att de kunde ge mig någon hormonbehandling direkt istället...

• Jennie1987
    mara12 skrev 2009-10-26 21:36:50 följande:
    Hej, jag får ingen hjälp idag eftersom vi precis har börjat försöka. Det jobbiga är att jag vet att jag inte kommer att få någon mens och jag vet att jag kommer att må dåligt och bli hårigare och hårigare innan de konstaterar att "nej... hon kan faktiskt inte producera mogna ägg av sig själv".Suck vad frustrerande. Önskar att de kunde ge mig någon hormonbehandling direkt istället...
    Jag hoppas verkligen att du ska få "hjälp i tid"!
    Du ska se att du får hjälp med detta, du har ju "åldern inne", jag får alltid höra att jag har så lång tid på mig och att jag är så ung så det är ingen brådska... Hur nu någon annan kan säga så? Det känner man väl bara själv?
    Hoppas, hoppas att det löser för dig/er!!
    Och tänk positivt, då går allt mycket lättare :)
  • tiamant

Men eftersom du har PCO får du hjälp direkt. Du ska inte vänta, sök kontakt med gyn eller en fertilitetsklinik nu! Du kommer att få hjälp på direkten, jag lover. Vi är många som har PCO eller PCOS. Det är väl 10-15% av alla kvinnor som har det, har jag för mig. Förmodligen får du prova pergotime, liksom de flesta med PCO, om inte alla. Och svarar du inte på det så blir det sprutor som man injicerar hemma, plättlätt och inte så läskigt som det låter. Och eftersom du har PCO har du ett gynnsamt läge eftersom vi har väldigt många ägg, många fler än vad som behövs. Det gäller bara att stimulera din kropp så att en äggblåsa börjar växa så att du kan få ägglossning. Lycka till!

• LillaFlingan

ts, det är pco-s du har..

pco är bara hur äggstockarna ser ut.. har du dessutom symptom som hårigheten osv när du inte äter ppiller så är det PCO-S.

Svar på tråden PCO och graviditet?