• underli

Hjälp, hon vägrar sätta på sig ytterkläderna!!

Hej! Vad tror ni det är som händer i hennes huvud??? =)

Jag har några gånger nu börjat barnvakta min systers unge på 2 år. Hon är väldigt bestämd av sig, framåt och sådär.

När vi ska ta på oss ytterkläderna för att gå ut så är det ju inte bara hon som ska ta på sig, utan även hennes två syskon.

Ibland försöker jag börja med henne först, men då bara "vägrar" hon få på sig kläderna och springer iväg.

När jag istället börja med en av de andra ungarna så kommer hon med hela sin klädhög och slänger framför mig och försöker sätta sig i mitt knä, ungefär som "klä på mig då!"
    Men när jag då försöker få på henne t ex överdragsbyxorna så skriker hon och bara "NÄÄÄÄ!!!", och ser nästan lite nöjd ut när hon lyckas springa iväg.

Då har jag hittills låtit henne vara, och tagit på de andra barnen sina kläder istället.

När det sedan bara är henne kvar, så får jag ibland nästan tvinga henne, men det känns lite dumt.

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Ska hon få strunta i att gå ut.. men kan ju inte lämna henne ensam... nä känns väldigt fel =) Jag är inte så van vid barn så jag vet inte riktigt. Vet att hon beter sig så här på dagis också, vet att det blir till att tvinga henne tillslut också.

• Svar på tråden Hjälp, hon vägrar sätta på sig ytterkläderna!!
  • underli

Inte någon erfaren förälder/personal el liknande som varit med om detta?? =)

• Oneesan

låter som min tvååring, det ska lekas, tjafsas, skrikas etc innan kläderna kommer på.

Ibland funkar det om man öppnar dörren och frågar tvååringen typ
    "Oj visst är det kallt idag?"
    "Tror du att vi behöver ta på varma kläder när det är så kallt?"
    Då känner hon att hon får lite ansvar och att hon har "bestämt" vilka kläder som ska tas på.

Låt henne titta så att syskonen har alla kläder på, alla fingrar har hamnat rätt i vanten etc

Den andra metoden är lite hårdare. Ställ hårt mot hårt, klä på syskonen och dig själv och säg att nu går ni ut. Då brukar iaf min tvååring få lite bråttom att klä sig så hon också får följa med.

• Pixolina

Barn testar gränser och märker direkt om man velar eller blir osäker. Säg att hon måste ha ytterkläder om hon vill följa med och låt henne - om det går - välja t ex jacka eller skor. Ge henne två alternativ att välja mellan, inte fler. Funkade bra (2 gånger av 4) på sonen, lät honom välja jacka och mössa. Ibland kanske jag sa: om du inte kan välja så bestämmer jag.
    Säg INTE: du får inte följa med ut om du inte ...
    utan säg: om du tar på det här får du hänga med ut!

Svar på tråden Hjälp, hon vägrar sätta på sig ytterkläderna!!