• Joggi

    När gick erat illamående över?

    Menar er med "dygnet runt" illamående..
    Klarar inte detta längre=( Mår så fruktansvärt dåligt.. Är sängliggandes sen nästan 2 veckor tillbaka.. Är i vecka 7+1 idag och det började på vecka 5+3..

    Har fått piller som inte hjälper och känner faktiskt att inget kan hjälpa.. Ingefära och andra huskuretips undanbedes då det inte hjälper. Inte heller receptfria så som postafen eller seaband..

    Så, när gick det över för er? När kunde ni jobba igen?

  • Svar på tråden När gick erat illamående över?
  • Jamieolivia

    Mitt gick över i sjätte månaden. Konstant illamående och spykänslor. Jobbade hela tiden för jag var tvungen...

  • Kazeer

    Runt vecka 21-22 försvann ÄNTLIGEN illamåendet och det började kännas roligt att vara gravid.


    BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Oneesan

    Med första barnet gick det över i vecka 19, spydde dygnet runt och fick kämpa för att få något gjort.

    Är just nu i vecka 17 med andra barnet och ännu har det inte gått över den här gången.

  • Joggi

    Åh shit, det va länge.. På alla er..
    Det här är inget som jag va beredd på, och önskar inte min värsta fiende detta!

    Jag är sjukskriven iaf, orkar inte jobba, kan inte jobba sitter i kassa och har kunder konstant..

  • Fungus

    Mitt gick över i början av v14. Jag känner verkligen med dig, det var ett rent helvete i 7v... För de allra flesta går det över efter v12, bara att fortsätta stå ut!

  • Southern Belle

    Första barnet: Mådde illa och kräktes till v 15 ungefär.
    Andra barnet: Mådde illa i stort sett hela graviditeten men det blev lite bättre mellan v 25-30.
    Tredje barnet: Mådde mindre illa till nån gång i 3:e månaden.

    En orsak till gravidillamående är att magsäcken arbetar långsammare i början av graviditeten vilket kan göra att man mår illa. Det kan hjälpa att äta lite men ofta under dagen. Man kan prova att undvika fet och starkt kryddad mat, mat som är stekt eller rökt och dryck som innehåller koffein. Kolhydratrika mellenmål som t ex frukt eller smörgås kan också minska illamåendet.

    Trötthet, stress och hunger kan förvärra illamåendet så det kan vara bra att vila mycket och försöka att undvika stress.

    Hoppas det ger med sig snart!

  • lilla systeryster

    Med de första två höll det på tills vecka 14, men jag kunde jobba och så. Denna gången har jag mått riktigt pyton och blev sjukskriven och ätit Lergigan Comp, som gjorde att jag fick i mig lite mat. Men ända fram till v 18 höll det på. Inte lika illa som för dig, men det e fruktansvärt att må illa jämt. Håller tummarna att det lugnar sig snart. Det heter ju så fint att det går över i ca v 12 och var dag efter det känns som en evighet.

  • Southern Belle

    Southern Belle skrev 2009-10-19 21:35:12 följande:


    Första barnet: Mådde illa och kräktes till v 15 ungefär.Andra barnet: Mådde illa i stort sett hela graviditeten men det blev lite bättre mellan v 25-30.Tredje barnet: Mådde mindre illa till nån gång i 3:e månaden.En orsak till gravidillamående är att magsäcken arbetar långsammare i början av graviditeten vilket kan göra att man mår illa. Det kan hjälpa att äta lite men ofta under dagen. Man kan prova att undvika fet och starkt kryddad mat, mat som är stekt eller rökt och dryck som innehåller koffein. Kolhydratrika mellenmål som t ex frukt eller smörgås kan också minska illamåendet. Trötthet, stress och hunger kan förvärra illamåendet så det kan vara bra att vila mycket och försöka att undvika stress. Hoppas det ger med sig snart!
    Och NU såg jag att du hade skrivit att du är sängliggande så då är min kommentar om att vila och inte stressa ganska onödig...
  • Joggi

    Tusen tack för era svar!

    Visste inte att folk mådde så här dåligt! Hade inte en tanke.... Usch.. Orkar inte ligga ner mera!
    Ska försöka sluta gnälla, sorry=( Men ni vet ju verkligen hur det här är!

    Längtar tills den dagen jag kan äta en maträtt och njuta av det!

    Jag försöker äta små mål ofta och äter väldigt mkt frukt men det spelar ingen roll hur jag än gör.. Stackars min sambo som får ge mig frukost och lunch på sängen och ställa in en tallrik med mat i kylen som bara är att värma innan han åker till jobbet.. Och stackars hunden som ligger bredvid mig i sängen och sover och är uttråkad..
    Oj, blev långt det här=) Skönt att skriva av sig, vet inte om det är hormonerna men har en tår i ögat för jag tycker det är så jobbigt!..............

  • Joggi

    Southern Belle skrev 2009-10-19 21:41:44 följande:


    Southern Belle skrev 2009-10-19 21:35:12 följande:
    Och NU såg jag att du hade skrivit att du är sängliggande så då är min kommentar om att vila och inte stressa ganska onödig...
    Ingen fara=) Tack för svaret!
Svar på tråden När gick erat illamående över?