• majamia1

Tips och recept på enkel och god vardagsmat...

Hej alla
    Känns som om jag just nu tappat all lust för matlagning som jag annars gillar mycket. Har svårt för att komma på vad jag ska laga och då särskillt vardagsmaten.
    Finns kanske någon som skulle vilja dela med sig av enkla goda recept och tips!
    Tack på förhand
    Mvh MArie

• Svar på tråden Tips och recept på enkel och god vardagsmat...
  • elims

är också inne i en sån period, därför blir det mycket vardagsmat som innebär så lite jobb som möjligt tex fuskpizza, fiskpinnar i pitabröd med sallad & p-mos, tomatsoppa med bröd, pestopasta, laxpasta, couscoussallad. Lycka till!

• gosingen

Jätte enkelt och gott!

Koka ris

Stek marinerade laxstrimlor, tillsätt lite pressad citron, en halv fiskbuljongtärning, lite hackad dill och en burk creme fraiche och låt koka upp!

Laxen kan givtvis bytas ut mot annan fisk också ifall man vill. Ibland har jag blandat ihop såsingredienserna med räkor och låtit koka upp, och det har åtminstone varit lika gott.

• Hexx

Vart får man tag på marinerade laxstrimlor? Låter ju skita gott!

• gosingen

Eller varför inte köttfärslimpa fylld med riven ost? Man plattar ut färsen till en stor fyrkant, lägger på riven ost, rullar ihop och gräddar som vanligt i ugnen. Gott med en gräddig svampsås till.

Eller varför inte fylld lövbiff? Finns mycket gott att fylla dem med, såsom en god ost med grönpeppar i exempelvis.

Kan hända att du prövat recepten förut eftersom de är "vardagliga", men det var ju recept till vardags du ville ha. Hoppas att du hittar några nya recept!

• elims

det var ungefär det jag menade med min laxpasta ovan,
    men jag tar gravad/rökt lax i min laxsås
    cremefraiche + matgrädde kokas upp med lite buljong. i med laxen skuren i bitar samt dill och kryddor.

• gosingen

Här hos mig finns det att köpa marinerade laxstrimlor både färdigt vakumförpackat i massa olika smarriga marinader, men även ibland att köpas i lösvikt. Man kan göra mycket gott med det. Och utan fiskben!

• Hexx

gosingen- Men är det ica eller konsum eller... Jag har aldrig sett det. Är det i delikatess disken då eller? Blev så sugen!

• HaJoMi

"Pastagratäng"
    Koka vanlig spaghetti. Lägg 2/3 i en ugnssäker form, därpå lägger du strimlad skinka och hackad purjo. På med resten av pastan och häll sedan över en paket färdig ostsås som du blandat med egen bechamelsås, kryddad efter eget önskemål. Överst strör du över en påse rivost - gärna Västerbotten som smakar mycket. In i ugnen på hög temperatur tills osten smält och fått lite färg.

"Kasslerröra"
    Tärna kassler (ca 2 skivor på man) och stek den. Blanda i och stek en hackad rödlök. Häll sedan över en burk lättcremefraiche och peppra. Servera med färskpasta med spenatsmak. Kasslern kan lika gärna bytas ut mot bacon som du knapersteker.

Köp strimlat nöt- eller fläskkött som du steker med vanlig hackad gullök. Rör ner en burk cremefraiche "4peppar & Vitlök" eller "chili/paprika" och servera med ris.

Tärna en kycklingfilé som du steker. Blanda i färska champinjoner, hackad röd och gul paprika samt gullök och vitlök. Fräs detta en stund innan du blandar i en matlagningsyoghurt. Krydda efter behag och servera med jasminris

Andra vardagsrätter:

Korv&Bröd
    Ugnskorv och potatismos
    Korv stroganoff med ris

Köttfärssås och spaghetti
    Lasagne
    Köttfärsgrotta, potatis och champinjonsås

Fiskbullar och potatis
    Kokt torsk med äggsås
    Spättafilé med potatis och kall sås.

Wokade grönsaker med ris, couscous eller bulgur.

Svar på tråden Tips och recept på enkel och god vardagsmat...