• PerG

Nybörjarfråga om att köpa begagnad bil

Hehe... jag har inte köpt bil sen 2000 och då köpte jag en splitterny bil så jag har verkligen ingen koll på bilaffärer med begagnade bilar, så ni som har "varit i svängen" får gärna hjälpa mig med en fråga som jag behöver ett snabbt svar på:

Jo... om inget anges om vinterdäck i en annons från en bilfirma om en begagnad bil, brukar det ändå vara "standard" att det ingår? Eller är det tvärtom så att det aldrig ingår vinterdäck (om det inte anges i annonsen då). Vad är brukligt när man köper genom bilhandlare?

Usch.. vill inte hålla på med att köpa/sälja bil... vore kanske enklare att skaffa bil genom bilpool och dumpa den gamla på skroten eller nåt... ;)

• Svar på tråden Nybörjarfråga om att köpa begagnad bil
  • Repro

Tjaa...en någorlunda ny bil kostar runt 30 kr/mil att köra...45000 kr om året eller så... Om du kan använda bilpool och/eller åka taxi för de pengarna istället så har du sluppit

inköpsnoja
    parkeringsproblem
    servicenoja
    bilprovningen
    försäkringsbolag
    välja vinterdäck
    lämna bilen hemma när du ska dricka alkohol
    vågar-inte-köra-dagen-efter-noja (eller hur?)

BIlhandlare vill tjäna pengar och kommer förstås inte att ge dig några vinterdäck gratis. Men köper du bilen under tiden när vinterdäck=obligatoriskt så kanske det är lättare. Om de inte smugglar undan bilens SOMMARDÄCK och vill sälja dig dem som tillbehör...

• Pixboy

Du lär knappast få både sommardäck och vinterdäck om det inte klart står så eller om däcken ligger i bilen när den står i bilhallen.

Däremot kan man säkert få ett bra pris på däck om man köper dem samtidigt som bilen.

Fördel med egen bil är klart att du alltid har en egen bil tillgänglig där du kan skapa din egen rumpgrop och det är bara din egen skit under dörrmattan :)

Annars är bilpool inte alls dumt om man inte kör så mkt, men en beg bil behöver inte bli så dyrt

• Winnertaco

Det har varit lite olika när vi har köpt/tittat på bil, men när jag tänker efter så har det nog ofta ingått.

En gång var det dock en bilhandlare som tyckte att vi kunde provköra en bil med sommardäck i februari, i snö och vinterväglag. Nej, han fick inte sälja nån bil till oss!

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Freddan
    Repro skrev 2009-10-20 14:55:52 följande:
    Tjaa...en någorlunda ny bil kostar runt 30 kr/mil att köra...45000 kr om året eller så... Om du kan använda bilpool och/eller åka taxi för de pengarna istället så har du sluppit inköpsnoja parkeringsproblem servicenoja bilprovningen försäkringsbolag välja vinterdäck lämna bilen hemma när du ska dricka alkohol vågar-inte-köra-dagen-efter-noja (eller hur?) BIlhandlare vill tjäna pengar och kommer förstås inte att ge dig några vinterdäck gratis. Men köper du bilen under tiden när vinterdäck=obligatoriskt så kanske det är lättare. Om de inte smugglar undan bilens SOMMARDÄCK och vill sälja dig dem som tillbehör...
    Fan du verkar inte ha en sund inställning till eget bilägande med så många nojor. Exakt vad innebär det att ha servicenoja?

Däremot kan jag väl hålla med om att inköp av bil oftast genererar en hel del huvudbry. Är själv på gång att köpa min första svenssonbil (läs familjebil) och det är banne mig inte lätt. Finns en uppsjö av intressanta bilar där tillräckligt många av mina krav uppfylls. Just nu står valet mellan en vanlig hederlig kombi eller en mpv.

Ska bidra med ngt till ts också och det är att egen bil innebär en mycket viktig sak, nämligen frihet. Iaf enligt min uppfattning.
  • Repro
    Freddan skrev 2009-10-21 10:40:20 följande:
    Exakt vad innebär det att ha servicenoja?
    Servicenoja är när man inte har pengar men biljäveln måste in på service och man kan ge sig den på att de hittar nåt som man inte kände till och det kostar 7000 kronor som man måste ta ur semesterkassan...

Det blir bättre när man har tjänstebil
  • Gorban

Om det är en nyare begagnad bil du ska köpa som kostar en del så kan du alltid förhandla med vinterhjul till ett hyfsat pris.

• PerG

Ja, en bil måste vi ha... både för friheten men också för att vi inte har släkten där vi bor utan måste åka 15, 30 eller 55 mil för att hälsa på olika delar av släkten varav vissa dessutom bor minst en mil från närmsta kollektivtrafik så man måste åka bil den sista biten.... Bilpool är ju ett alternativ dock, men med småbarn så behöver man kunna enkelt åka och storhandla utan att behöva ta bussen till närmsta bilpoolsparkering (minst 2-3km tror jag vi har till en sån. Annars cyklar jag och åker kollektivt så mycket som möjligt i övrigt...

Men i alla fall.. hatar verkligen bilaffärer, men nu har vi slagit till ändå och köpte oss en familjebil och gjorde oss av med min gamla som vi "vuxit ur"....

Och några vinterdäck var inte med, och det "bra" priset han skulle ge på vinterdäck låg över det som jag fick från första bästa däckfirma på exakt samma däck... Dessutom gav han ett skambud på vår inbytesbil, där vi efter första koll fick ett bättre bud hos en annan bilhandlare och sen lite rundringning och besök på några bilhandlare som kunde ge lite mer så matchade han så fick vi i alla fall ett par tusenlappar till för den...

Ändå har man den där känslan av att man inte gjort nån bra affär... ;(... kan inte sätta tummen på vad det är exakt som inte känns bra. Kommer säkert dyka upp något dumt innan vi ska hämta ut bilen..... Men en fin bil blev det i alla fall och det får man väl vara glad över! ;)

Svar på tråden Nybörjarfråga om att köpa begagnad bil