• ringmuren84

Risker med att inte båda står som ägare på huset?

En släkting till min mans pappa dog. Min mans pappa ärver huset ihop med 4 andra släktingar.
    Jag & mannen får köpa huset (av dessa arvingar) som i bouppteckningen tillskrevs min man som lagfaren ägare. Ungefär som att huset i ett slags arvsskifte "togs" över av min man.

Vi har nu lån på huset, som rent "praktiskt" betalas av mig. Jag vill nu också stå som ägare på huset (genom att göra en bodelning under äktenskap), men min man anser att hans känsla är att huset kommer från hans sida och han vill att det så ska vara.
    Vi är ju gifta, så han menar att skulle vi gå isär så blir ändå hälften mitt.

Han betalar all mat och mycket annat i hushållet, så det är väldigt jämnt fördelat ekonomiskt.

Men det känns ändå fel att jag inte står med som ägare. Jag har inga bra argument, och han menar att även om jag betalar in på just lånen, så betalar han in totalt sett mer ändå på andra fasta utgifter varje månad. Plus då att han säger att när vi är gifta så delas huset vid en eventuell skilsmässa. Eller om han skulle gå bort.

Är det någon som har bra argument här, som kan råda mig?

• Svar på tråden Risker med att inte båda står som ägare på huset?
  • mirakelasta

Det du ska kontrollera är om huset på något vis är hans enskilda egendom, för i såfall ingår huset inte i en evntuell skilsmässa.

Det kan ju vara en anledning till att han vill stå själv som ägare. ag hade också velat äga hälften av huset om vi bodde gemensamt i ett hus.

• PetterL

Om ni vill utnyttja ROT-avdraget så kan ni bara utnyttja det för den som står som ägare till huset. Alltså max 50.000 kr skattereduktion på ett år, jämfört med 100.000 kr om båda står som ägare.

Svar på tråden Risker med att inte båda står som ägare på huset?