• tösamajan

Hög feber, kräkning?

Hej alla!
    Har en dotter på snart 4 år som i princip aldrig är sjuk. Nu har hon sin första förkylning, någonsin! Började i går eftermiddag med hög feber (39,8) och hon fick en panodilsupp. Febern gick ner till 39,2... Ingen aptit och hon åt inget mer efter lunchen och ville knappt heller ha vatten att dricka. Hon fick flytande ipren vid läggdags. Hon sa att hon hade ont i magen och ont i huvudet, frös och var trött. Hon kissade precis som vanligt hela eftermiddagen.
    Hon kom in till oss vid 2 i natt och sa att hon har ont i magen och strax efter kräkte hon lite grann, som slemvatten. Sen inget mer kräk alls! Hon blev lite piggare efter den nattliga duschen och kissade då också. Fortfarande feber och hon har fått en panodilsupp nu på morgonen och hon dricker vatten. Hon säger att hon inte har ont i magen eller är kräkig mer. Hon har dock inte frågat efter mat, så det väntar jag med tills hon ber om det.

Men frågan är alltså om det är "vanligt" att barn kräker när de har så hög feber? Hon har som sagt var aldrig varit förkyld innan. I hela hennes liv har hon haft två magsjukor och lite feber vid något enstaka tillfälle.
    Och kräkningen som kom i natt var absolut inte som en magsjuka, då hade hon fortsatt kräka tycker jag...

• Svar på tråden Hög feber, kräkning?
  • The Black Lady

Mina söner kräks alltid vid hög feber och jag flera barn som är så....

• tösamajan

Tack för svaret!
    Har idag varit i kontakt med rådgivningen på barnakuten på vårt hemortslasarett.
    Dottern hade feber som kom och gick igår, hon fick panodilsuppar med jämna mellanrum. Hon kräkte inget mer än det lilla som kom en gång på natten mellan måndag-tisdag. Hela dagen i går så drack hon bra, kissade bra och åt flera skivor orostat vitt bröd.
    I dag har hon inte kissat alls, har druckit ungefär en mugg med vatten. Ingen feber. Dock så har hon kräkt upp allt vatten igen. Ringde då barnrådgivningen och fick tips på att skedvis få i henne ex.vis saft. Fick i en tesked, sen kräkte hon igen...
    Är rädd att hon kan börja bli uttorkad. Det känns ändå inte som någon magsjuka.
    Ska enligt överenskommelse ringa tillbaka till barnakuten om en timme ungefär. Verkar också som att febern har kommit tillbaka, trots att hon fick en panodilsupp tidigare i morse då hon klagade på ont i huvudet... Har inte tempat igen, förvisso men hon ser febrig ut och känns lite varmare över kroppen.

Finns det någon som varit med om något liknande?

• Mumin75

Låter lite som det som går i vår by just nu... Vet inte riktigt vad det är för det känns inte som en vanlig maginfluensa...
    Flera barn i dagmammegruppen har fått detta.... hög feber och kräkningar. Dock har inte något av mina barn åkt på det (än), men det verkar som min sambo fick en släng av det i helgen. Började med att han var väldigt trött och sov nästan en hel dag.... sen fick han enorm frossa och värk i kroppen följt av febertoppar (han tog dock aldrig febern så vi vet inte hur hög den var) och han började må riktigt illa och var på gränsen till att kräkas men han kräktes aldrig, efter ett halvt dygn blev han bättre men sen efter ca 8 timmar kom det tillbaks igen och satt i ytterligare ett halvt dygn, sen blev han bra.

Tycker inte det låter som en förkylning eller är hon täppt och snorig också? Vid en förkylning brukar man väl inte få hög feber? Det har aldrig någon i min familj fått iaf...

• tösamajan

Mumin:
    Tack för svaret!
    Nej, hon har ingen hosta, är inte snorig. Ingenting som tyder på en förkylning.
    Hon fick bara hög feber i måndags efter lunch. Sa att hon frös, hade ont i huvudet och kroppen och lite ont i magen. På natten sen kräktes hon en gång och det var typ de 5 ml med flytande ipren hon fått. Sen mådde hon bra. Hon sa det kittlade i skinnet och gjorde ont, men hon var ju tokvarm!
    Sen då allt det andra som jag beskrev innan... Känns varken som förkylning eller magsjuka. Men sköterskan på barnakuten sa att det var väldigt vanligt att barn kräks när de får höga febertoppar. Men kräkningarna idag... hon har ju inte haft så hög feber nu. Tempade sist 37,7.
    Hon sa visserligen att det gjorde ont över bröstet och att det ver jobbig att andas. Jag fattar ingenting. Och som jag nämnt tidigare; hon är aldrig sjuk, så jag blir verkligen handfallen när det blir så här!
    Känner mig själv lite illamående nu, men det är nog bara för att jag tagit hand om ett kräkande barn. Det är ju inte så himla aptitretande precis
    Får se vad sköterskan säger när jag ska ringa tillbaka snart.

• Mumin75

Ja, det är jobbigt när barnen blir sjuka... mina är dock ofta sjuka, har 4 stycken som drar hem diverse basilusker hela tiden och så smittas en annan så lätt också så jag blir nästan alltid sjuk när barnen blir sjuka.

Att hon har ont i bröstet och jobbigt att andas låter ju också lite konstigt med tanke på att hon inte har någon hosta eller så...

Hoppas du får något bra svar av sköterskan...

• tösamajan

Mumin:
    Tack!
    Ja, jag kan förstå att man är mer utsatt med flera barn! Ska ringa tillbaka till sköterskan strax.

• Vackra Alexandra

Min dotter på 4 år kräks oftast när hon har hög feber.
    Det kan då komma väldigt mycke..

Svar på tråden Hög feber, kräkning?